23948sdkhjf

Matpriskollens undersökning: Willys billigast, Hemköp och Nära dyrast

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

En småbarnsfamilj kan spara 15 000 kronor per år beroende på val av butik.

Matpriskollen har i en större undersökning jämfört priserna i fysiska butiker i Stockholm, Göteborg, Malmö och Helsingborg. En butik per kedja och stad har fått representera prisbilden.

Läs också: Axfoods miljardavtal för superlagret klart

– En Ica Maxi bör ha den prisbild som konceptet vill förmedla – annars borde den inte få heta Maxi. Sedan kan lokala avvikelser naturligtvis förekomma men det här är ett försök att visa helhetsbilden. Vi har gjort det PRO försöker göra fast på djupet. Det har tagit oss två fulla arbetsveckor att genomföra studien, säger Ulf Mazur, vd på Matpriskollen till Fri Köpenskap.

Testerna har gjorts förra och förrförra veckorna. För att studien ska vara möjlig har Matpriskollen i motsats till deras normala arbetssätt enbart fokuserat på raka ordinarie priser från kända varumärken.

– Det här är nog den mest korrekta bilden man kan få av prisbilden i branschen. I motsats till PRO har vi ett omfattade produktunderlag och har dessutom lagt upp fem olika typer av profiler med allt från familjehushåll med små barn till parhushåll och singelhushåll över 60, konstaterar Ulf Mazur.

Totalpriset på varukorgen och valet av varor har viktats mot Konsumentverkets beräkningar, statistik från SCB samt Matpriskollens egen data.

Läs också: Engagemang slår läge när e-handeln växer

– Undersökningen blir opålitlig om man låter ett paket O’boy ligga kvar i en kasse för singelhushåll över 60 år. Därför har vi lagt upp flera modeller som passar kundernas normala köpbeteende, konstaterar Ulf Mazur.

Även om skillnaden i pris förändras en aning blir rangordningen i undersökningen från billigast till dyrast i de enskilda städerna samma oavsett kundprofil. I samtliga städer är det Willys som har den billigaste matkassen.

– Willys uttalade mål är Sveriges billigaste matkasse och det är fascinerande att se hur duktiga de är på att eftersträva den målbilden. De är uteslutande billigast på nästan varje artikel. Hela konceptet handlar om det, säger Ulf Mazur.

Willys är billigast i alla städer och alla kassar, enligt undersökningen.

För att få en så korrekt bild som möjligt har Matpriskollen primärt hämtat priserna från e-handeln, hos butiker som uttryckligen speglar priserna i butik. Då Lidl och Netto saknar e-handel är de därför exkluderade i undersökningen. Det är också viktigt att poängtera att undersökningen, i den mån det går, exkluderat egna märkesvaror.

Läs också: Handeln ritar om städerna

– Det skulle vara omöjligt att avväga pris mot kvalitet om man jämför två olika produkter, förklarar Ulf Mazur.

Och priserna skiljer sig ganska mycket enligt undersökningen. På ett år kan en småbarnsfamilj i Stockholm spara 15 000 kronor beroende på val av butik.

– Tidigare har det varit betydligt svårare att jämföra priserna mellan kedjor och butiker men med teknikens framfart blir det enklare att bilda sig en uppfattning vilket ökar pressen på kedjorna att vara transparenta med priset, menar Ulf Mazur.

Hur kommer det sig att Kvantum i Göteborg är så pass dyra?

Läs också: Så snabbt ökar Ica på nätet

– Det är intressant att det kan variera så mycket från butik till butik inom samma format. I Göteborgsfallet beror det helt enkelt på att den utvalda butiken ligger i ett sådant område med en sådan kundgrupp att en de kan ta ett dyrare pris.

Så mycket kostar matkassen för en småbarnsfamilj per vecka.

Stockholm Pris/vecka
Willys 1 820
Ica Maxi 1 873
Ica Kvantum 1 924
City Gross 1 960
Coop 1 981
Hemköp 2 049
Ica Nära 2 112
Göteborg Pris/vecka
Willys 1 828
Ica Maxi 1 866
Coop 1 958
City Gross 1 965
Hemköp 2 038
Ica Nära 2 087
Ica Kvantum 2 142
Malmö Pris/vecka
Willys 1 796
Ica Maxi 1 841
Coop 1 866
City Gross 1 906
Ica Kvantum 1 977
Hemköp 2 013
Helsingborg Pris/vecka
Willys 1 810
Ica Maxi 1 852
Coop 1 885
City Gross 1 919
Hemköp 2 075

Siffrorna har hämtats primärt från e-handeln och Coops e-handel representerar prisbilden hos Coops stormarknader.

Läs hela Matpriskollens undersökning och sortera efter olika kundprofiler här.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Här öppnar Kosta Boda Orrefors

Netonnet öppnar fler pop up-butiker

TEKNIK
Adyen lanserar Swish-lösning för butik

VRG i rekonstruktion

Sko- och accessoarkoncernen har ansökt om rekonstruktion. Nu väntar ytterligare nedläggning av butiker, personalneddragningar och ökat fokus på egna varumärken för att öka marginalerna.

På nytt jobb
Axfoods nya presschef hämtas från Klarna

Svensk Handel: Varannan svensk handlar under Black friday

Nyhetsbrev

Nelly kombinerar pop up-butik med outlet

Arkiv

Odd Molly gasar på: Förvärvar second hand-aktör och logistikfastighet

Odd Molly avser förvärva Used by, logistikfastighet och gör nyemission. Därtill får modebolaget ny storägare.

Anna Appelqvist lämnar Gina Tricot

Leveriet växlar upp – och får efterföljare

Atrium Ljungberg utökar sitt postombudskoncept – Diös och Grosvenor Europe följer efter.

Kappahl ritar om organisationen

Modekedjan designar en ny organisation med två nya affärsenheter och en global säljorganisation.

Modebutiksanställd prisad av kunderna

Varumärkespris till hemelektronikkedjan

Hit flyttar Skapa glädje

DEBATT
”Dags att omvärdera vad en butik är”

Peter Scherr på Popup Agency i en debattartikel om att butikslokaler bör ses som ytor för marknadsföring.

Årets julklapp om Elon får välja

Flygplatsbutik för Newbie

På nytt jobb
Sportkedja med ny marknadschef

Böter för Bauhaus för skyltar utan bygglov

Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Boozt skriver ned prognos

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

På nytt jobb
Finanschef blir vd

Nu separeras RNB

Skönhet ökade mest i e-handeln

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.148