23948sdkhjf

Lyko växer på nätet – tar marknadsandelar inom hud- och hårvård

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Försäljningen ökade med 25,6 procent under årets första kvartal och med över 45 procent digitalt.

I rapporten för årets första kvartal, januari till mars, konstaterar Lyko att 70 procent av den totala omsättningen kommer från online-verksamheten och stark tillväxt på nätet fortsätter därmed under årets första kvartal. Det är inom segmentet hår- och hudvårdsprodukter på nätet som Lyko tar marknadsandelar. Försäljningen på nätet ökade med  47,8 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år.

Läs också: Lyko: Positiv start på 2020

Lykos omsättning ökade till 254,1 miljoner kronor(202,3) och försäljningen ökade med
25,6
procent. Rörelseresultatet uppgick till 2,2 miljoner kronor (0,8).
Kvartalets resultat landade på 1,1 miljoner kronor (0,0).

Vi ser också stordriftsfördelar av att vi nu blir en allt större aktör inom hudvård, vilket ger oss bättre inköpsvillkor. Jämfört med det fjärde kvartalet hade vi under det första kvartalet en mer jämn tillväxt, vilket också är positivt lönsamhetsmässigt”.

Den norska verksamheten växer snabbt och det gör även onlinesatsningen i Finland. I rapporten skriver Lyko dock att ”bägge länderna växer snabbare än den svenska verksamheten, men från lägre nivåer”.

I den fysiska handeln minskar försäljningen, i jämförbara butiker med  -6,4 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år, och nu  arbetar Lyko löpande med att se över butiksbeståndet så att företaget finns i rätt lägen och med ett ökat fokus på omnikanal då skönhetshandlaren i rapporten konstaterar att de fysiska butikerna behövs för att öka nätförsäljningen.

Investeringar för företaget är bland annat ett färdigställande av ett högteknologiska lager i Vansbro, med en automationslösning för plock och logistik.

Lyko består av webbutikerna  i Sverige, Norge och Finland samt 38 helägda integrerade butiker och salonger i Sverige och Norge.

Mer om: Lyko
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Icas obemannade test – fler unga kunder och höga snittköp

Make Up Store i rekonstruktion

Sminkkedjan kan inte betala löner, skatter och leverantörsskulder.

Forever 21 lever vidare trots konkursen

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Finska Posten köper Aditro

Branschen hoppas matcha krympande bokrea

Nyhetsbrev

Minskad omsättning för live video-shopping-bolag

Arkiv

De mörka molnen har skingrats för nätbutikerna

Här är trenderna från megamässan Euroshop

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet i Düsseldorf.

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

Ikea miljardsatsar på Stockholm – fyra nya butiker ska öppnas

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Minskat resultat för Björn Borg

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

På nytt jobb
Bygghemma byter vd

Kontantupproret vill se politikerna sätta press på handeln

Dubbelöppning för Arken Zoo

Beijer slog kampanjrekord 

Ikea automatiserar lagret – drar upp leveranstempot

Här öppnar Synsam – följer på rekordår i nyöppningar

Trögt kvartal för Akademibokhandeln – utmaningar i e-handeln

Från Åhléns till H&M

Går tillbaka till H&M och lämnar posten som affärsområdeschef hos varuhuskedjan.

Här lägger designbutiken ned

Ny ansvarig för Arket

Blir driftschef hos Löplabbet

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Butik för Linum

Så mycket ökade e-handeln i fjol

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Bygghemma förvärvar onlineaktör

Fortsatt låg framtidstro i handeln

E-handelsraket flyttar lagret

Så sålde Clas Ohlson

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.188