23948sdkhjf

Lyko växer på nätet – tar marknadsandelar inom hud- och hårvård

Försäljningen ökade med 25,6 procent under årets första kvartal och med över 45 procent digitalt.

I rapporten för årets första kvartal, januari till mars, konstaterar Lyko att 70 procent av den totala omsättningen kommer från online-verksamheten och stark tillväxt på nätet fortsätter därmed under årets första kvartal. Det är inom segmentet hår- och hudvårdsprodukter på nätet som Lyko tar marknadsandelar. Försäljningen på nätet ökade med  47,8 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år.

Lykos omsättning ökade till 254,1 miljoner kronor(202,3) och försäljningen ökade med
25,6
procent. Rörelseresultatet uppgick till 2,2 miljoner kronor (0,8).
Kvartalets resultat landade på 1,1 miljoner kronor (0,0).

Vi ser också stordriftsfördelar av att vi nu blir en allt större aktör inom hudvård, vilket ger oss bättre inköpsvillkor. Jämfört med det fjärde kvartalet hade vi under det första kvartalet en mer jämn tillväxt, vilket också är positivt lönsamhetsmässigt”.

Den norska verksamheten växer snabbt och det gör även onlinesatsningen i Finland. I rapporten skriver Lyko dock att ”bägge länderna växer snabbare än den svenska verksamheten, men från lägre nivåer”.

I den fysiska handeln minskar försäljningen, i jämförbara butiker med  -6,4 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år, och nu  arbetar Lyko löpande med att se över butiksbeståndet så att företaget finns i rätt lägen och med ett ökat fokus på omnikanal då skönhetshandlaren i rapporten konstaterar att de fysiska butikerna behövs för att öka nätförsäljningen.

Investeringar för företaget är bland annat ett färdigställande av ett högteknologiska lager i Vansbro, med en automationslösning för plock och logistik.

Lyko består av webbutikerna  i Sverige, Norge och Finland samt 38 helägda integrerade butiker och salonger i Sverige och Norge.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.109