23948sdkhjf

Lyko växer på nätet – tar marknadsandelar inom hud- och hårvård

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Försäljningen ökade med 25,6 procent under årets första kvartal och med över 45 procent digitalt.

I rapporten för årets första kvartal, januari till mars, konstaterar Lyko att 70 procent av den totala omsättningen kommer från online-verksamheten och stark tillväxt på nätet fortsätter därmed under årets första kvartal. Det är inom segmentet hår- och hudvårdsprodukter på nätet som Lyko tar marknadsandelar. Försäljningen på nätet ökade med  47,8 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år.

Läs också: Plötsligt vd-byte i Lyko

Lykos omsättning ökade till 254,1 miljoner kronor(202,3) och försäljningen ökade med
25,6
procent. Rörelseresultatet uppgick till 2,2 miljoner kronor (0,8).
Kvartalets resultat landade på 1,1 miljoner kronor (0,0).

Vi ser också stordriftsfördelar av att vi nu blir en allt större aktör inom hudvård, vilket ger oss bättre inköpsvillkor. Jämfört med det fjärde kvartalet hade vi under det första kvartalet en mer jämn tillväxt, vilket också är positivt lönsamhetsmässigt”.

Den norska verksamheten växer snabbt och det gör även onlinesatsningen i Finland. I rapporten skriver Lyko dock att ”bägge länderna växer snabbare än den svenska verksamheten, men från lägre nivåer”.

I den fysiska handeln minskar försäljningen, i jämförbara butiker med  -6,4 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år, och nu  arbetar Lyko löpande med att se över butiksbeståndet så att företaget finns i rätt lägen och med ett ökat fokus på omnikanal då skönhetshandlaren i rapporten konstaterar att de fysiska butikerna behövs för att öka nätförsäljningen.

Investeringar för företaget är bland annat ett färdigställande av ett högteknologiska lager i Vansbro, med en automationslösning för plock och logistik.

Lyko består av webbutikerna  i Sverige, Norge och Finland samt 38 helägda integrerade butiker och salonger i Sverige och Norge.

Mer om: Lyko
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Clas Ohlson förtätar butiksnätverket i Stockholm

Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

På nytt jobb
Han blir vd för svenska McDonald's

På nytt jobb
Går till Butterick’s

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Nyhetsbrev

Nespresso byter läge och lanserar nytt butikskoncept

Arkiv

Lämnar XL-Bygg för konkurrent

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Åhléns nyinviger i Falun

På nytt jobb
Han ska leda Coops nya Digital-enhet

1

Stort svenskt intresse för obemannade Moby Mart

Kinnevik säljer i Zalando

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

På nytt jobb
Trio ska sköta ruljansen i och omkring Mood

Dagligvaruindex: Augusti stark månad

På nytt jobb
Får nytt jobb hos Boozt

Byter läge efter 25 år

Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Kungsängen testar också pop up-koncept

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Här är Ica-handlaren som satsar på skotrar

Nordligaste Byggmaxbutiken

Optimistiskt i dagligvaruhandeln – pessimistiskt inom sällanköpshandeln

Ökad försäljning för H&M

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Här stänger G-Star Raw

Ska garantera Lindex säkerhet

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Förbättrat Kappahl

Amazon under lupp för konkurrensbrott även i USA

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.138