23948sdkhjf

Lyko växer på nätet – tar marknadsandelar inom hud- och hårvård

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Försäljningen ökade med 25,6 procent under årets första kvartal och med över 45 procent digitalt.

I rapporten för årets första kvartal, januari till mars, konstaterar Lyko att 70 procent av den totala omsättningen kommer från online-verksamheten och stark tillväxt på nätet fortsätter därmed under årets första kvartal. Det är inom segmentet hår- och hudvårdsprodukter på nätet som Lyko tar marknadsandelar. Försäljningen på nätet ökade med  47,8 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år.

Läs också: Plötsligt vd-byte i Lyko

Lykos omsättning ökade till 254,1 miljoner kronor(202,3) och försäljningen ökade med
25,6
procent. Rörelseresultatet uppgick till 2,2 miljoner kronor (0,8).
Kvartalets resultat landade på 1,1 miljoner kronor (0,0).

Vi ser också stordriftsfördelar av att vi nu blir en allt större aktör inom hudvård, vilket ger oss bättre inköpsvillkor. Jämfört med det fjärde kvartalet hade vi under det första kvartalet en mer jämn tillväxt, vilket också är positivt lönsamhetsmässigt”.

Den norska verksamheten växer snabbt och det gör även onlinesatsningen i Finland. I rapporten skriver Lyko dock att ”bägge länderna växer snabbare än den svenska verksamheten, men från lägre nivåer”.

I den fysiska handeln minskar försäljningen, i jämförbara butiker med  -6,4 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år, och nu  arbetar Lyko löpande med att se över butiksbeståndet så att företaget finns i rätt lägen och med ett ökat fokus på omnikanal då skönhetshandlaren i rapporten konstaterar att de fysiska butikerna behövs för att öka nätförsäljningen.

Investeringar för företaget är bland annat ett färdigställande av ett högteknologiska lager i Vansbro, med en automationslösning för plock och logistik.

Lyko består av webbutikerna  i Sverige, Norge och Finland samt 38 helägda integrerade butiker och salonger i Sverige och Norge.

Mer om: Lyko
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Sportamore växer – men ökar förlusten

Postnord återvände till förlust

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Nyhetsbrev

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

Arkiv

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Axfoods e-handelslyft

Barneys överväger konkurs

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

XL-Bygg förvärvar två bygghandelsföretag

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

WeSC behöver nytt kapital

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.129