23948sdkhjf

Lyko växer på nätet – tar marknadsandelar inom hud- och hårvård

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Försäljningen ökade med 25,6 procent under årets första kvartal och med över 45 procent digitalt.

I rapporten för årets första kvartal, januari till mars, konstaterar Lyko att 70 procent av den totala omsättningen kommer från online-verksamheten och stark tillväxt på nätet fortsätter därmed under årets första kvartal. Det är inom segmentet hår- och hudvårdsprodukter på nätet som Lyko tar marknadsandelar. Försäljningen på nätet ökade med  47,8 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år.

Läs också: Han tar över klubban på Lyko

Lykos omsättning ökade till 254,1 miljoner kronor(202,3) och försäljningen ökade med
25,6
procent. Rörelseresultatet uppgick till 2,2 miljoner kronor (0,8).
Kvartalets resultat landade på 1,1 miljoner kronor (0,0).

Vi ser också stordriftsfördelar av att vi nu blir en allt större aktör inom hudvård, vilket ger oss bättre inköpsvillkor. Jämfört med det fjärde kvartalet hade vi under det första kvartalet en mer jämn tillväxt, vilket också är positivt lönsamhetsmässigt”.

Den norska verksamheten växer snabbt och det gör även onlinesatsningen i Finland. I rapporten skriver Lyko dock att ”bägge länderna växer snabbare än den svenska verksamheten, men från lägre nivåer”.

I den fysiska handeln minskar försäljningen, i jämförbara butiker med  -6,4 procent jämfört med motsvarande kvartal föregående år, och nu  arbetar Lyko löpande med att se över butiksbeståndet så att företaget finns i rätt lägen och med ett ökat fokus på omnikanal då skönhetshandlaren i rapporten konstaterar att de fysiska butikerna behövs för att öka nätförsäljningen.

Investeringar för företaget är bland annat ett färdigställande av ett högteknologiska lager i Vansbro, med en automationslösning för plock och logistik.

Lyko består av webbutikerna  i Sverige, Norge och Finland samt 38 helägda integrerade butiker och salonger i Sverige och Norge.

Mer om: Lyko
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Modebolag i konkurs

Bolaget bakom modemärket Jascha har på egen begäran ansökt om konkurs.

Från Nelly till Lyko

Vill bli möblernas Uber

Butikskedja i konkurs – försäljning pågår

Så bygger du en lockande monter

Nyhetsbrev

Så ska Lekextra expandera i Sverige

Letar fler handlare och vill även satsa på e-handel. "Självklart har vi en agenda och plan framöver för att expandera vår form av e-handel."

Arkiv

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

Icabanken prisad av Claes-Göran Sylvén

Därför ställdes 7-Eleven om till pizzerior

Retail Experience Live: "Kundresan i butik slutar inte vid kassan"

Anton Granlund om det goda kundbemötandet.

Här är Alibabas första Ego-butik – se bilderna

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

Ikea satsar på batteriföretag

Ökad rörelseförlust för Boozt

De är årets europeiska handlare

Designonline byter namn

Ica-bossen manar till lugn om Hemtex-affären: ”Påverkar inte sortimentet”

Handeln tappar framtidstro

Branschprofiler till vår nyhetsstudio – streama intervjuerna live

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

På nytt jobb
Retailkonsult blir vd på Pizza Hut

Jula: ”Vi ser stor potential i gränshandeln”

Camilla Malmströms konkurs: "Butikerna är fortsatt öppna"

Lidl-butik vid gränsen försenas

Tillfälligt för solglasögonmärke

Bygghemma växer genom förvärv

De prisades under Retail Awards

Elektronikkedjan öppnar butik 171

Stark försäljning i Icabutikerna

Butik 144 för Jysk

Tradera i paketsamarbete med Postnord

Ica och Kivra i unikt kvittosamarbete

Lämnar Odd Mollys styrelse och tar plats i Vasakronan

Blir vid sin läst – öppnar leksaksbutik

Förändringsexpert till PA Consulting

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.111