23948sdkhjf

Påsken sänkte marsförsäljningen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Den svenska dagligvaruhandelns försäljningssiffror i mars pekade inte oväntat neråt i jämförelse med förra året, det framgår av senaste Dagligvaruindex. Totalt sjönk försäljningen med 2,5 procent men då påsken inträffade senare i år beräknas kalendereffekten uppgå till -5,3 procent, vilket skulle innebära att en justerad försäljning visar på en ökning med 2,8 procent, vilket ligger i linje med föregående månads försäljningstillväxt på 3,0 procent.

Läs också: Värmen sänker tron på framtiden

– Enligt SCB uppgick inflationen på livsmedel till 3,4 procent i mars vilket innebär att volymerna i stort sett legat stilla, säger Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel i en kommentar.

Det var framförallt den fysiska handeln som fick se sin försäljning sjunka, där låg tillväxten på -2,9 procent. E-handeln däremot såg inte ut att påverkas alls av påsken, där ökade försäljningen istället med 18,3 procent.

Under de senaste tolv månaderna (april-mars) har försäljningstillväxten legat på 2,0 procent och utvecklingen under första kvartalet 2019 ligger på 0,9 procent, vilket är det svagaste kvartalet i jämförelse med de tre föregående där Q2 2018 tidigare låg lägst med en försäljningstillväxt på 1,9 procent. Försäljningstillväxten det senaste året för fysiska butiker låg på 1,6 procent och i e-handeln låg tillväxten på 23,2 procent. Tillväxten för den fysiska handeln det första kvartalet låg på endast 0,5 procent.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Modebolag i konkurs

Bolaget bakom modemärket Jascha har på egen begäran ansökt om konkurs.

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Från Nelly till Lyko

Vill bli möblernas Uber

Butikskedja i konkurs – försäljning pågår

Så bygger du en lockande monter

Nyhetsbrev

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

Arkiv

Så ska Lekextra expandera i Sverige

Letar fler handlare och vill även satsa på e-handel. "Självklart har vi en agenda och plan framöver för att expandera vår form av e-handel."

Icabanken prisad av Claes-Göran Sylvén

Därför ställdes 7-Eleven om till pizzerior

Retail Experience Live: "Kundresan i butik slutar inte vid kassan"

Anton Granlund om det goda kundbemötandet.

Här är Alibabas första Ego-butik – se bilderna

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

Ikea satsar på batteriföretag

Ökad rörelseförlust för Boozt

De är årets europeiska handlare

Designonline byter namn

Ica-bossen manar till lugn om Hemtex-affären: ”Påverkar inte sortimentet”

Handeln tappar framtidstro

Branschprofiler till vår nyhetsstudio – streama intervjuerna live

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

På nytt jobb
Retailkonsult blir vd på Pizza Hut

Jula: ”Vi ser stor potential i gränshandeln”

Camilla Malmströms konkurs: "Butikerna är fortsatt öppna"

Lidl-butik vid gränsen försenas

Tillfälligt för solglasögonmärke

Bygghemma växer genom förvärv

De prisades under Retail Awards

Elektronikkedjan öppnar butik 171

Stark försäljning i Icabutikerna

Butik 144 för Jysk

Tradera i paketsamarbete med Postnord

Ica och Kivra i unikt kvittosamarbete

Lämnar Odd Mollys styrelse och tar plats i Vasakronan

Blir vid sin läst – öppnar leksaksbutik

Förändringsexpert till PA Consulting

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.118