23948sdkhjf

Påsken sänkte marsförsäljningen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Den svenska dagligvaruhandelns försäljningssiffror i mars pekade inte oväntat neråt i jämförelse med förra året, det framgår av senaste Dagligvaruindex. Totalt sjönk försäljningen med 2,5 procent men då påsken inträffade senare i år beräknas kalendereffekten uppgå till -5,3 procent, vilket skulle innebära att en justerad försäljning visar på en ökning med 2,8 procent, vilket ligger i linje med föregående månads försäljningstillväxt på 3,0 procent.

Läs också: Från Bryssel till Svensk Dagligvaruhandel

– Enligt SCB uppgick inflationen på livsmedel till 3,4 procent i mars vilket innebär att volymerna i stort sett legat stilla, säger Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel i en kommentar.

Det var framförallt den fysiska handeln som fick se sin försäljning sjunka, där låg tillväxten på -2,9 procent. E-handeln däremot såg inte ut att påverkas alls av påsken, där ökade försäljningen istället med 18,3 procent.

Under de senaste tolv månaderna (april-mars) har försäljningstillväxten legat på 2,0 procent och utvecklingen under första kvartalet 2019 ligger på 0,9 procent, vilket är det svagaste kvartalet i jämförelse med de tre föregående där Q2 2018 tidigare låg lägst med en försäljningstillväxt på 1,9 procent. Försäljningstillväxten det senaste året för fysiska butiker låg på 1,6 procent och i e-handeln låg tillväxten på 23,2 procent. Tillväxten för den fysiska handeln det första kvartalet låg på endast 0,5 procent.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Nyhetsbrev

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Arkiv

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Ackordsförslag från RNB-bolagen – försäljningstapp runt 50 procent

Bruttomarginalerna förväntas försämras för Brothers, Departments & Stores och Polarn O. Pyret.

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Alla butikerna som invigs när etapp 2 öppnar på Torps köpcentrum

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Succé för tillfällig taxfreebutik i köpcentrum

Konkurrensverket granskar e-handeln

Ikea försöker sälja Norrlands största köpcentrum

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Bekräftat: Uniqlos öppningsdatum för andra svenska butiken

Här stänger ännu ett Åhléns – fjärde nedlagda varuhuset på ett år

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Här slår Stadium igen butiken

Arbetsmiljöverket inspekterar smittrisker inför semestertider

Cdon lanserar fransk e-handelsjätte i Sverige

Boozt höjer prognos för tillväxt och marginal

Här byter Apoteket Hjärtat läge

Zalando öppnar fler butiker

På nytt jobb
Apoteksgrupppen värvar från Waynes Coffee

Se alla Företagens egna nyheter

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Sänd till en kollega

0.112