23948sdkhjf

Påsken sänkte marsförsäljningen

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Den svenska dagligvaruhandelns försäljningssiffror i mars pekade inte oväntat neråt i jämförelse med förra året, det framgår av senaste Dagligvaruindex. Totalt sjönk försäljningen med 2,5 procent men då påsken inträffade senare i år beräknas kalendereffekten uppgå till -5,3 procent, vilket skulle innebära att en justerad försäljning visar på en ökning med 2,8 procent, vilket ligger i linje med föregående månads försäljningstillväxt på 3,0 procent.

Läs också: Ica fortsatte vinna marknadsandelar

– Enligt SCB uppgick inflationen på livsmedel till 3,4 procent i mars vilket innebär att volymerna i stort sett legat stilla, säger Daniel Liljeberg näringspolitiskt ansvarig på Svensk Dagligvaruhandel i en kommentar.

Det var framförallt den fysiska handeln som fick se sin försäljning sjunka, där låg tillväxten på -2,9 procent. E-handeln däremot såg inte ut att påverkas alls av påsken, där ökade försäljningen istället med 18,3 procent.

Under de senaste tolv månaderna (april-mars) har försäljningstillväxten legat på 2,0 procent och utvecklingen under första kvartalet 2019 ligger på 0,9 procent, vilket är det svagaste kvartalet i jämförelse med de tre föregående där Q2 2018 tidigare låg lägst med en försäljningstillväxt på 1,9 procent. Försäljningstillväxten det senaste året för fysiska butiker låg på 1,6 procent och i e-handeln låg tillväxten på 23,2 procent. Tillväxten för den fysiska handeln det första kvartalet låg på endast 0,5 procent.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
MQ rekryterar ny design- och inköpschef

Mode- och inredningskoncept till Skövde

Succé för Coops obemannade nattbutik

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

Samarbete ska ge snabbare hemleveranser

Uniqlo säger tack med kampanj

Nyhetsbrev

”Ingen lönsam framtid för handlare att vara billigast"

Arvid Axland är en av många talare som kommer till Retaildagen i oktober.

Arkiv

På nytt jobb
Från Hemköp till Rapunzel

Lyko ökar online

Jula väljer ny handelsplats

Före detta XL-Partner växlar vd

Lagerhaus öppnar pop up-butik

Icas nya butikskoncept – följ med in

På nytt jobb
Hon går till Apoteksgruppen

Morris har stängt Stockholmsbutiken

På nytt jobb
NK med ny marknadschef

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

På nytt jobb
Hon är ny vd för fastighetsjätten

På nytt jobb
Ny duo hos Nilson group

Team Sportia ut – Systembolaget in

Uthyrning av kläder i ombyggd H&M-butik

Em Home växer med fyra butiker

Lågprisbyggmarknadskedjan till Flen

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

1

Ny XXL-skandal – riggade siffror för att kunna ange högre rabatter

Så sålde Björn Borg

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Kronans Apotek – nu även på NK

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Minskad försäljning för convenience

Här stänger H&M

Anrik bokhandel stänger efter 131 år

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.165