23948sdkhjf

Lindex krymper butiksnätet – förlusten minskade under första kvartalet

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modekedjan minskade förlusten under första kvartalet och ökade försäljningen digitalt.

Lindex omsättning för första kvartalet, januari till mars, minskade med 0,3 procent och uppgick till 114,5 miljoner euro (114,8). I jämförbara butiker och valutakurser ökade omsättningen med 2,8 procent och omräknat i svenska kronor ökade försäljningen med 4,2 procent.

Bruttomarginalen för kvartalet landade på 59,2 procent (57,7). I ägaren Stockmanns rapport framgår att Lindex bruttomarginal ökade tack vare färre rabatter.

Rörelseresultatet förbättrades med 31 miljoner kronor till -131 miljoner kronor (-162).

- Vår starka resultatförbättring speglar Lindex fina tillväxt och utveckling. Vi har stärkt lönsamheten i vårt butiksnät och vi fortsätter växa digitalt, både genom våra egna kanaler och tillsammans med partners. Vi kommer även lansera fler spännande online-samarbeten framåt. Att möta vår kund där den vill bli mött och överträffa förväntningarna bygger vår framgång som globalt starkt varumärke, säger Susanne Ehnbåge, vd i en kommentar.

Online ökade försäljningen med 40,9 procent.

Under kvartalet öppnade modekedjan 2 butiker och stängde 9. Verksamheten i Polen avslutades.

I Stockmanns rapport heter det att Lindex ska fokusera på att optimera sina butikslägen och olönsamma butiker kommer antingen att flyttas till nya platser eller stängas.

Det totala antalet butiker uppskattas minska något jämfört med i fjol och därtill ska kedjan fortsätta att expandera till nya försäljningskanaler.

Ägaren Stockmann uppskattar att Lindex ska fortsätta att uppvisa ett stabilt resultat.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Kungsängen testar också pop up-konceptet

Här är Ica-handlaren som satsar på skotrar

Nordligaste Byggmaxbutiken

Optimistiskt i dagligvaruhandeln – pessimistiskt inom sällanköpshandeln

Ökad försäljning för H&M

Nyhetsbrev

Nätbokhandlaren varslar personal

Arkiv
1

DEBATT
Ur & Penns vd: Om hyresvärden inte vill samarbeta tackar vi för oss

Här stänger G-Star Raw

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Kappahl ut – NA-KD in

Axfood ville också köpa Netto

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Ska garantera Lindex säkerhet

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Förbättrat Kappahl

Amazon under lupp för konkurrensbrott även i USA

Här öppnar Busfrö Nytt & Bytt

Deichmann öppnar nytt och bygger om

Deras skönhetssatsning i stöpet – klädmärket i nytt bolag

Ica ökar – stort som smått

Coop vill sälja 115 Netto-fastigheter

På nytt jobb
Ny vd för Payex

Sällanköpshandeln stod still

Högtalarmärke satsar på tillfällig yta

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Himla breddar utbudet med förvärv

Tredje butiken för Ellos Home

Clas Ohlson fördubblar vinsten

På nytt jobb
Kasthall rekryterar försäljningsdirektör

Elon lanserar ekonomitjänst för handlare

5

Kritikstorm mot Mio efter viral film

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.148