23948sdkhjf

Raset fortsätter för Odd Molly – nu väntar ytterligare sparåtgärder

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modebolaget fortsätter att tappa i försäljning och rörelseresultatet och resultatet rasade under årets första kvartal, januari till mars.

Nu skriver bolaget i rapporten att ytterligare omställnings- och effektiviseringsåtgärder har identifierats som ska minska rörelsekostnaderna med 25 miljoner kronor på helåret.

Det handlar enligt bolaget om att effektivisera och digitalisera försäljningen både mot slutkund och återförsäljare samt att reducera sortimentet ytterligare.

Nettoomsättningen för årets första kvartal minskade med 18 procent till 86,2 miljoner kronor (105,5).

Rörelseresultatet uppgick till -17,6 miljoner kronor (-6,7) och påverkades negativt av omstruktureringskostnader som reserverats om 3,8 miljoner kronor. Resultat efter skatt uppgick till -19,2 miljoner kronor (-6,7).

I rapporten skriver Odd Molly att det ”tidigare åtgärdsprogrammet med syfte att minska komplexitet, kapitalbindning och driftskostnader med omkring 50 miljoner kronor på helsårsbasis” och som initierades i höstas löper enligt plan.


En del i effektiviseringsprogrammet är att stänga butiker och under kvartalet stängdes butikerna på Humlegårdsgatan i Stockholm, i Bromma Blocks och Femman i Göteborg. I april stängdes butikerna i köpcentrumen Nova Lund och Hansa Malmö.


Bolaget har även ingått licensavtal med partner i Tjeckien, Slovakien, Ungern samt USA och Kanada där modebolaget ser stor potential för varumärket. Därtill har modeföretaget avslutat samarbetet med agenter på mindre marknader.

Sara Fernström lämnar posten som vice vd och ansvarig för just licens och internationell expansion men kommer att finnas kvar i bolagets sfär framöver. Istället har Johanna Palm, finanschef, utsetts till att också verka som vice vd.

Under kvartalet genomförde en riktad kvittningsemission med Aggregate Media för att skapa medieutrymme och nå medieexponering i breda kanaler i samklang med den varumärkessatsning som Odd Molly inlett och som också syns i bland annat kampanjer. 

Bolaget förbereder även en nyemission som väntas tillföra bolaget 25 miljoner kronor för att som det heter i rapporten ”stärka bolagets finansiella situation och accelerera omställningen av affärsmodellen samt digitala satsningar”.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Hon blir onlinechef på Åhléns

På nytt jobb
Från TV4 till Elgiganten

Clas Ohlson förtätar butiksnätverket i Stockholm

Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

På nytt jobb
Går till Butterick’s

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

Nyhetsbrev

Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

Arkiv

På nytt jobb
Han blir vd för svenska McDonald's

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Nespresso byter läge och lanserar nytt butikskoncept

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

På nytt jobb
Han ska leda Coops nya Digital-enhet

Åhléns nyinviger i Falun

Lämnar XL-Bygg för konkurrent

1

Stort svenskt intresse för obemannade Moby Mart

Kinnevik säljer i Zalando

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

Dagligvaruindex: Augusti stark månad

Byter läge efter 25 år

På nytt jobb
Får nytt jobb hos Boozt

På nytt jobb
Trio ska sköta ruljansen i och omkring Mood

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Kungsängen testar också pop up-koncept

Optimistiskt i dagligvaruhandeln – pessimistiskt inom sällanköpshandeln

Nordligaste Byggmaxbutiken

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Ökad försäljning för H&M

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Här stänger G-Star Raw

Ska garantera Lindex säkerhet

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Förbättrat Kappahl

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.155