23948sdkhjf

Retailexperten: Så förändras handeln av generation Z

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Ken Hughes är keynote speaker och gäst i nyhetsstudion under Retail Experience Live.

Det är de nya, unga konsumenterna och inte tekniken i sig som är drivkraften bakom handelns stora omvälvning. Det anser Ken Hughes, internationell expert på konsument- och shoppingbeteende och keynote speaker på Retail Experience-mässan i Kista den 15-16 maj. Britten är också en av branschprofilerna som intervjuas i Dagens Handels för mässan specialbyggda nyhetsstudio.

Läs också: Branschprofiler gästar nyhetsstudio under retailmässan

Varje ny generation påverkar samhället på något sätt och ibland tar det tid att tolka nya uttryck. Efterkrigstidens svingepok, 1950-talets rockabilly, 1960- och 1970-talens vurm för hippie- och vänsterrörelser och 1980-talets diskoglamour förändrade modetrender och handeln på olika sätt. Nu träder generation Z, ”snapchatgenerationen”, in på arenan. Det är personer som är födda från 1995 och framåt och som kommer att vara den största konsumentgruppen från och med 2020.

Aldrig tidigare har en generation varit så spretig. Några demonstrerar med Greta Thunberg och värjer sig mot konsumtion. För andra är konsumtionen den viktigaste delen av identiteten. En röd tråd i mode och trender har inte märkts ute i handeln på flera år. Allt är rätt.

Ken Hughes kallar dem ”blåprickskonsumenter”. Varje person står helt stilla i mitten av sin egen värld.

– De är väldigt olika men har en sak gemensamt; det här är den första helt digitala generationen som är född inuti it-bubblan och som alltid levt där. Generation Z kommer att driva på handelns största förvandling någonsin.

Läs också: Retail Experience Live: "Kundresan i butik slutar inte vid kassan"

Ken Hughes beskriver generation Z som motivationsdriven och hyperpersonaliserad med krav på äkthet, unicitet och sammanhang. Jämfört med de omskrivna millenniebarnen, generation Y, är Z-generationen mer digital, mer idealistisk, mer egocentrisk, rastlös och ombytlig. Den är också mer transparent och har ett stort behov av att dela upplevelser. I deras värld måste allt gå fort och hända nu. Det som tar för lång tid blir snabbt ointressant.

Hur handeln ska förhålla sig till sina nya kunder är en fråga om överlevnad. Medan pessimisterna spår att raset fortsätter tycker Ken Hughes att framtiden är lika skrämmande som spännande.

– Handlaren måste först och främst ge kunden en anledning till att komma till just den butiken. Att bara visa produkterna i affärslokalen och i skyltfönstret räcker inte. Kanske kan butiken utvecklas till en hub där man träffas, aktiveras och får ta del av upplevelser och erbjudanden.

I det nya butikslandskapet spår Ken Hughes att små butiker kan ha en lysande framtid. Där finns goda möjligheter till att personalisera, lära känna kunden och erbjuda ett mer originellt sortiment. Stora och mellanstora butiker kommer däremot ha det tuffare.

Inte heller produkter och varumärken går fredade. I den snabba förändringstakten finns det alltid någon som kommer på smartare lösningar snabbare.

– Ta GPS:en som exempel. När google maps släpptes som en gratisapp i mobilen utraderades hela GPS-industrin på nolltid.

I detaljhandeln som i andra branscher har teknikutvecklingen beskrivits som både hot och möjlighet. Men ibland går utvecklingen inte som planerat. Ken Hughes lyfter fram 3D-skrivare och 3D-tv som exempel. 3D-skrivarna hamnade aldrig i ”var mans hem” och dämpade tillväxten i detaljhandeln och utvecklingen av 3D-tv stagnerade.

På butiksnivå har det även varit mycket prat om artificiell intelligens och ”augmented reality” som lösningar som ska effektivisera och utöka kundupplevelsen. Inte heller det har ännu slagit igenom på annat sätt än som ren och skär underhållning.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Modebolag i konkurs

Bolaget bakom modemärket Jascha har på egen begäran ansökt om konkurs.

Från Nelly till Lyko

Vill bli möblernas Uber

Butikskedja i konkurs – försäljning pågår

Så bygger du en lockande monter

Nyhetsbrev

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

Arkiv

Så ska Lekextra expandera i Sverige

Letar fler handlare och vill även satsa på e-handel. "Självklart har vi en agenda och plan framöver för att expandera vår form av e-handel."

Icabanken prisad av Claes-Göran Sylvén

Därför ställdes 7-Eleven om till pizzerior

Retail Experience Live: "Kundresan i butik slutar inte vid kassan"

Anton Granlund om det goda kundbemötandet.

Här är Alibabas första Ego-butik – se bilderna

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

Ikea satsar på batteriföretag

Ökad rörelseförlust för Boozt

De är årets europeiska handlare

Designonline byter namn

Ica-bossen manar till lugn om Hemtex-affären: ”Påverkar inte sortimentet”

Handeln tappar framtidstro

Branschprofiler till vår nyhetsstudio – streama intervjuerna live

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

På nytt jobb
Retailkonsult blir vd på Pizza Hut

Jula: ”Vi ser stor potential i gränshandeln”

Camilla Malmströms konkurs: "Butikerna är fortsatt öppna"

Lidl-butik vid gränsen försenas

Tillfälligt för solglasögonmärke

Bygghemma växer genom förvärv

De prisades under Retail Awards

Elektronikkedjan öppnar butik 171

Stark försäljning i Icabutikerna

Butik 144 för Jysk

Tradera i paketsamarbete med Postnord

Ica och Kivra i unikt kvittosamarbete

Lämnar Odd Mollys styrelse och tar plats i Vasakronan

Blir vid sin läst – öppnar leksaksbutik

Förändringsexpert till PA Consulting

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.125