23948sdkhjf

Avgörande förändring i höst – få handlare redo

| Av Tobias Lindh | Tipsa redaktionen

Adyens Nordenchef Tobias Lindh varnar i en debattartikel för att inte ta det nya säkerhetsdirektivet på allvar.

Vilket datum blir avgörande för e-handeln i år? Det är varken Singles Day eller Black Friday utan i stället den 14 september då PSD2-direktivet träder i kraft. Direktivet innebär en rad förändringar för aktörer inom e-handel, från företag till banker. Men frågan är om handlarna är redo för förändringarna?

Den 14 september träder PSD2-direktivet i kraft. Detta innebär bland annat att e-handlare kommer att behöva använda sig av säkerhetssteget 3D Secure för majoriteten av alla nätköp. De flesta konsumenter känner i dag till 3D Secure som en ruta där man blir ombedd att legitimera sig – exempelvis med BankID – när man handlar online.

Läs också: Svart fredag slog singlarnas dag

Detta säkerhetsinslag kan kunder säkerligen uppskatta i teorin, men det är samtidigt känt som en konverteringsdödare för e-handlare. Ungefär 4 procent av alla köp går i stöpet på grund av 3D Secure. För företag som säljer genom mobilen eller appar är siffran oftast mycket högre, eftersom 3D Secure inte är mobilanpassat. Kraven riskerar alltså skapa ett onödigt skavande mellan handlaren och kunden om inte handlaren använder kvarvarande tid till att säkra sin efterlevnad.

E-handlare som väljer att inte göra någonting alls står som vid alla stora förändringar i den största skottgluggen. Bankerna kommer då inte att kunna godkänna kortköpen, och konverteringen kommer att störtdyka.

Från vår senaste studie har handlare från en rad europeiska länder fått möjlighet att själva bedöma hur förberedda de är inför den 14 september. Endast 23 procent av nordiska företag är beredda på PSD2 – bakom Tyskland, Spanien, Frankrike och Italien. Som det står just nu riskerar alltså en mängd handlare att drabbas av stora konverteringsproblem i september. Än värre är den tydliga majoriteten, såväl i Norden som övriga Europa, som ännu varken har inlett sin efterlevnadsprocess eller ens tilldelat resurser för en strategi.

För att garantera sin efterlevnad och samtidigt behålla sin konvertering behöver handlare se över sin tekniska uppsättning. Den nya standarden 3D Secure 2.0 följer direktivet och erbjuder samtidigt en bättre kundupplevelse. Win-win helt enkelt.

Handlare har en lång och god tradition av att prioritera kundens upplevelse när det kommer till köp, men allt fler nya tekniskt komplicerade regleringar gör det allt snårigare att tillhandahålla sömlösa köpupplevelser. Kvarstår gör endast om det är kunden eller handlaren som måste anpassa sig, och svaret där kan upplevas självklart – handlare måste säkra sina köpkanaler.

Att göra det kan i detta skede uppfattas som svårt, men med tre enkla steg kan e-handlare redan i dag sätta sig i en bra position för att ta tag i de stora förändringarna som står runt hörnet.

  1. Sätt dig in i direktivet och förstå vilka av just dina transaktioner som berörs.
  2. Kontakta din betalningsleverantör för att se över vilka alternativ du står inför.
  3. Avsätt tillräckligt med tid för att uppdatera din tekniska uppsättning.

Tobias Lindh, Nordenchef för betalningsföretaget Adyen

Mer om: Adyen
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Team Sportia ut – Systembolaget in

Lågprisbyggmarknadskedjan till Flen

Em Home växer med fyra butiker

Jysks grundare avliden – ”Vi har mist en enastående köpman”

H&M-butik i ny stass

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

Nyhetsbrev

1

Ny XXL-skandal – riggade siffror för att kunna ange högre rabatter

Arkiv

Nelly söker ny logistiklösning

Elon och Hemmy gör slut

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Så sålde Björn Borg

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Fortsatt trögt för Odd Molly

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Muji: "Vi vill växa i Europa”

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Så snabbt ökar Ica på nätet

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Nu finns Åhléns skönhetskoncept på nätet

Kronans Apotek – nu även på NK

Boozt förbättrar resultatet – men förlorar medgrundare

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Icas resultat bättre än väntat

Stenbeck går in i Caliroots

Här stänger H&M

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Minskad försäljning för convenience

Anrik bokhandel stänger efter 131 år

Här öppnar Newbie härnäst

BoConcept vinner internationellt franchisepris

Blev inlåst på Byggmax

På nytt jobb
Lämnar Björn Axén för Kronans Apotek

Bygghandeln omsätter mer

Butik för Brothers i konkurs

Inredningsföretag med ny ägare

På nytt jobb
Efter Menigas köp av Wrapp – hon blir Sverigechef

Se alla Företagens egna nyheter

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

1.146