23948sdkhjf

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

| Av Mona Johansson | Tipsa redaktionen

Reaförlust på 400 miljoner för Ica Gruppen.

Ica Gruppen säljer Hemtex. Den norska hemtextilkedjan Kid ASA har köpt samtliga aktier för 226 miljoner kronor på skuldfri basis. Efter transaktionskostnader innebär det en reaförlust för Ica Gruppen om cirka 400 miljoner kronor som kommer att redovisas under andra kvartalet 2019.

Läs också: Hemtex varslar på huvudkontoret

Tony Holmberg har ansvarat för Icas specialerbjudande och därmed även Hemtex. Han lämnar som en följd av affären Ica Gruppens koncernledning och går över till Ica Sveriges ledningsgrupp som affärsansvarig special.

– Hemtex medarbetare får nu en ny ägare med ett tydligt fokus på hemtextil vilket jag tror gör bolaget starkare. Hemtextil kommer fortsatta vara en viktig del av Icas specialsortiment och vi kommer att fortsätta samarbetet kring inköp och produktsortiment även med den nya ägaren, vilket gör att vi kommer att behålla de synergier som funnits, säger Per Strömberg, vd på Ica Gruppen. 

Ica Gruppens inköpssamarbete med Hemtex innefattar även ett utökat samarbete under varumärket Hemtex24h som kommer lanseras under hösten 2019 hos Ica.

Hakon Invest gick 2008 in som delägare i Hemtex, som sedan 2015 varit ett helägt dotterbolag till Ica Gruppen. Hemtex har i dag 141 butiker och omsatte förra året 1 020 miljoner kronor.

– Vi tror att det här är rätt tillväxtstrategi för Kid ASA, både vad gäller försäljning och vinst. Det här är en spännande möjighet att ytterligare utveckla ett starkt och välkänt varumärke på den svenska, finländska och estländska marknaden, säger Anders Fjeld, vd för Kid ASA.

– Jag och ledningen tror verkligen att vi kan nå vår fulla potential med Kid som ägare. Vi ser fram emot Hemtex framtida resa, tillägger Hemtex vd Anders Lorentzson.

Mer om: Hemtex | Ica
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mio ska bli störst med ny digital marknadsplats

Möbelbranschens aktörer har lärt sig hantera fler kanaler.

Paypal köper kupongplattform – Izettle brädas

Synsam över 200 butiker i Sverige

Tre nyöppningar på en dag – Elgiganten ökar takten i omgörningsarbetet

Här slår Lekia sig ihop med Big Baby

Skokedja utvidgar uthyrningskoncept

Nyhetsbrev

Netonnet öppnar fler pop up-butiker

Arkiv

Så mycket ökar e-handeln när fysisk butik öppnar

Har stor betydelse för att bygga lojalitet och få återkommande kunder, enligt ny undersökning.

Här öppnar Kosta Boda Orrefors

VRG i rekonstruktion

Sko- och accessoarkoncernen har ansökt om rekonstruktion. Nu väntar ytterligare nedläggning av butiker, personalneddragningar och ökat fokus på egna varumärken för att öka marginalerna.

På nytt jobb
Axfoods nya presschef hämtas från Klarna

TEKNIK
Adyen lanserar Swish-lösning för butik

Nelly kombinerar pop up-butik med outlet

Svensk Handel: Varannan svensk handlar under Black friday

Anna Appelqvist lämnar Gina Tricot

Odd Molly gasar på: Förvärvar second hand-aktör och logistikfastighet

Odd Molly avser förvärva Used by, logistikfastighet och gör nyemission. Därtill får modebolaget ny storägare.

Kappahl ritar om organisationen

Modekedjan designar en ny organisation med två nya affärsenheter och en global säljorganisation.

Modebutiksanställd prisad av kunderna

Leveriet växlar upp – och får efterföljare

Atrium Ljungberg utökar sitt postombudskoncept – Diös och Grosvenor Europe följer efter.

DEBATT
”Dags att omvärdera vad en butik är”

Peter Scherr på Popup Agency i en debattartikel om att butikslokaler bör ses som ytor för marknadsföring.

Hit flyttar Skapa glädje

Årets julklapp om Elon får välja

Varumärkespris till hemelektronikkedjan

På nytt jobb
Sportkedja med ny marknadschef

Flygplatsbutik för Newbie

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Boozt skriver ned prognos

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Nu separeras RNB

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.23