23948sdkhjf

Ica-bossen manar till lugn om Hemtex-affären: ”Påverkar inte sortimentet”

Fri Köpenskap kunde i går berätta att Icagruppen väljer att sälja av Hemtex till den norska hemtextilkedjan Kid ASA. Affären berör samtliga aktier för 226 miljoner kronor på skuldfri basis. Efter transaktionskostnader innebär det en reaförlust för Icagruppen om cirka 400 miljoner kronor som kommer att redovisas under andra kvartalet 2019.

Men försäljningen kommer inte att påverka sortimentet, menar Icagruppens vd Per Strömberg.

Eftersom vi behåller samarbetet med Hemtex kommer detta inte påverka sortimentet alls, säger han till Fri Köpenskap.

Varför väljer ni att sälja?

– Det här är en affär som är bra för alla parter. Hemtex får en ägare med ett större fokus på hemtextil och vi kan fortsätta samarbetet kring inköp och produkter och behålla synergierna med vårt specialsortiment.

Hur länge har ni planerat detta?

– Det här är så klart inte något som vi kommit på helt plötsligt, men det är nu under våren som diskussionerna blivit mer konkreta.

Samarbetet med Hemtex fortsätter därmed i livsmedelsbutikerna.

– Vi utökar till och med samarbetet med den nya kollektionen Hemtex24 som är speciellt framtaget för Ica-butikerna.

Tony Holmberg som har ansvarat för Icas specialerbjudande och därmed även Hemtex lämnar som en följd av affären Icagruppens koncernledning och går över till Ica Sveriges ledningsgrupp som affärsansvarig special.

– Vi integrerar specialorganisationen i Ica Sverige, vilket ger oss större möjlighet att ta ett bredare grepp över kunderbjudandet och sortimentet. Tony har lett arbetet med att ta fram den här nya strategin och konsekvensen av strategin är att han och hans organisation blir en del av Ica Sverige.

Hur ser ni på framtiden inom specialvaror? Hur vill ni förändra sortimentet?

– Vårt specialsortiment ska stötta vår kärnverksamhet som är dagligvaror. Vi har extra fokus på produkter som är nära köket och maten.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.119