23948sdkhjf

Ica-bossen manar till lugn om Hemtex-affären: ”Påverkar inte sortimentet”

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Fri Köpenskap kunde i går berätta att Icagruppen väljer att sälja av Hemtex till den norska hemtextilkedjan Kid ASA. Affären berör samtliga aktier för 226 miljoner kronor på skuldfri basis. Efter transaktionskostnader innebär det en reaförlust för Icagruppen om cirka 400 miljoner kronor som kommer att redovisas under andra kvartalet 2019.

Läs också: Hemtex varslar på huvudkontoret

Men försäljningen kommer inte att påverka sortimentet, menar Icagruppens vd Per Strömberg.

Eftersom vi behåller samarbetet med Hemtex kommer detta inte påverka sortimentet alls, säger han till Fri Köpenskap.

Varför väljer ni att sälja?

– Det här är en affär som är bra för alla parter. Hemtex får en ägare med ett större fokus på hemtextil och vi kan fortsätta samarbetet kring inköp och produkter och behålla synergierna med vårt specialsortiment.

Läs också: Ica ökar – stort som smått

Hur länge har ni planerat detta?

– Det här är så klart inte något som vi kommit på helt plötsligt, men det är nu under våren som diskussionerna blivit mer konkreta.

Samarbetet med Hemtex fortsätter därmed i livsmedelsbutikerna.

– Vi utökar till och med samarbetet med den nya kollektionen Hemtex24 som är speciellt framtaget för Ica-butikerna.

Läs också: Premiär för Hemtex24h hos Ica

Tony Holmberg som har ansvarat för Icas specialerbjudande och därmed även Hemtex lämnar som en följd av affären Icagruppens koncernledning och går över till Ica Sveriges ledningsgrupp som affärsansvarig special.

– Vi integrerar specialorganisationen i Ica Sverige, vilket ger oss större möjlighet att ta ett bredare grepp över kunderbjudandet och sortimentet. Tony har lett arbetet med att ta fram den här nya strategin och konsekvensen av strategin är att han och hans organisation blir en del av Ica Sverige.

Hur ser ni på framtiden inom specialvaror? Hur vill ni förändra sortimentet?

– Vårt specialsortiment ska stötta vår kärnverksamhet som är dagligvaror. Vi har extra fokus på produkter som är nära köket och maten.

Mer om: Hemtex | Ica | specialvaror
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mio ska bli störst med ny digital marknadsplats

Möbelbranschens aktörer har lärt sig hantera fler kanaler.

Paypal köper kupongplattform – Izettle brädas

Synsam över 200 butiker i Sverige

Tre nyöppningar på en dag – Elgiganten ökar takten i omgörningsarbetet

Här slår Lekia sig ihop med Big Baby

Skokedja utvidgar uthyrningskoncept

Nyhetsbrev

Netonnet öppnar fler pop up-butiker

Arkiv

Så mycket ökar e-handeln när fysisk butik öppnar

Har stor betydelse för att bygga lojalitet och få återkommande kunder, enligt ny undersökning.

Här öppnar Kosta Boda Orrefors

VRG i rekonstruktion

Sko- och accessoarkoncernen har ansökt om rekonstruktion. Nu väntar ytterligare nedläggning av butiker, personalneddragningar och ökat fokus på egna varumärken för att öka marginalerna.

På nytt jobb
Axfoods nya presschef hämtas från Klarna

TEKNIK
Adyen lanserar Swish-lösning för butik

Nelly kombinerar pop up-butik med outlet

Svensk Handel: Varannan svensk handlar under Black friday

Anna Appelqvist lämnar Gina Tricot

Odd Molly gasar på: Förvärvar second hand-aktör och logistikfastighet

Odd Molly avser förvärva Used by, logistikfastighet och gör nyemission. Därtill får modebolaget ny storägare.

Kappahl ritar om organisationen

Modekedjan designar en ny organisation med två nya affärsenheter och en global säljorganisation.

Modebutiksanställd prisad av kunderna

Leveriet växlar upp – och får efterföljare

Atrium Ljungberg utökar sitt postombudskoncept – Diös och Grosvenor Europe följer efter.

DEBATT
”Dags att omvärdera vad en butik är”

Peter Scherr på Popup Agency i en debattartikel om att butikslokaler bör ses som ytor för marknadsföring.

Hit flyttar Skapa glädje

Årets julklapp om Elon får välja

Varumärkespris till hemelektronikkedjan

På nytt jobb
Sportkedja med ny marknadschef

Flygplatsbutik för Newbie

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Boozt skriver ned prognos

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Nu separeras RNB

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.167