23948sdkhjf

Retail Experience Live: "Kundresan i butik slutar inte vid kassan"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Anton Granlund om det goda kundbemötandet.

I fokus på Retail Experince Live på Kistamässan i Stockholm är kundupplevelsen och kundbemötandet. 

En av dem som gjort det goda kundbemötandet och kundupplevelsen i fysisk butik till en affärsidé är Anton Granlund, vd för företaget Slash.ten och Global Retail som tidigare byggde upp G-Stars butiker i Sverige.

Med retailbyrån arbetar man med att hjälpa internationella och nationella varumärken att förbättra sin fysiska retail och uppdraget kan vara allt från att  bemanna och driva butiker till att  hjälpa företag att bygga hela koncept eller ta fram plan för kommunikation. 

Grundtesen från Anton Granlund är att även om man i dag pratar väldigt mycket inom retail i termer av av digitalisering och teknisk integration så är det absolut mest viktiga fortfarande kundmötet.

— Vi måste helt enkelt sluta tänka att kundresan i butiken slutar vid kassan och transaktionen. Att transaktionen är målet och att butiken är slutdestinationen, en ändhållplats. Kunden behöver tas om hand både innan och även långt efter det att köpet gått igenom. Eller även om något transaktion inte sker då, menar Anton Granlund. 

Läs också: Branschprofiler gästar nyhetsstudio under retailmässan

Visst, presentera och sälja produkter är uppgiften men Anton Granlund uppmanar retailers att sluta fokusera på budskap och gamla tiders marknadsföring och istället erbjuda kunden den service som förväntas. Som exempel räknar han upp bland annat aktörer inom elektronikhandel som inte bara fokuserar på produkten utan även på exempelvis service och reparationer.

— I många fall behöver man börja om helt från början och inte lappa och laga och försöka fixa något som inte längre fungerar utan istället tänka nytt och starta om. Det är  naturligtvis lättare sagt än gjort om man står där med en kedja av butiker men likväl måste man ställa sig frågan varför den fysiska butiken ska finnas och vilket innehållet ska vara, säger Anton Granlund. 

Han betonar också vikten av att mäta i nya kpi:er som bland annat tid; hur länge stannar kunden i butik och hur används den tiden. Det går inte längre att bara mäta hur bra vi är på att ta hand om kunden genom försäljning och definitivt inte genom att tävla i försäljning. Nya mätverktyg behöver tas fram, menar Anton Granlund.

Passa på att investera i design och bjud på något som sticker ut och engagerar kunden och jobba tillsammans i team i butikerna är andra råd.

— Själv gillar jag outdoor och tycker om att gå in i butiker med utrustning men jag bryr mig inte så mycket  om varumärkenas budskap. Jag vill kunna titta och känna på olika typer av utrustning och gärna från olika varumärken. Jag ser mycket fram emot nya NK Sport som öppnar i höst och har som ambition att erbjuda ett noga kurerat innehåll i en spännande miljö.

Allt kan dock kokas ned till att alla detaljhandlare i dag bör ställa sig frågan; vad ska den fysiska miljön bestå i och vad ska butik vara och hur ska jag fylla utrymmet?

— Ja, för tiden när det bara gick att stoppa in produkterna och trycka ut sitt budskap är för länge sedan förbi; kunden behöver bli omhändertagen och inspirerad.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Panini släpper Amazon Go-koncept: ”Först på marknaden”

Paninis nya Grab and go-koncept ska ta matkedjan in i den tekniska framtiden.

City Gross in i conveniencebranschen: "Vi vill komma nära kunden"

Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

Svensk Handel: ”Paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

Heminredningsmärke i konkurs

Zoobutikskedjan öppnar nytt

Nyhetsbrev

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Arkiv

Indiska lanserar barnkläder igen

Plockar in plagg till yngre barn.

Här är Årets Centrumutvecklare och Årets Stadskärna

Direkten öppnar – Intersport stänger

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

Ny marknad för Jysk

Från Tele2 till Blocket

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

176 miljoner till MQ

Fresks köper från XL

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

Han är ny i Lek- & Babybranschen

Euronics rekryterar trio – lanserar vitvaror

Zetadisplay visar stark tillväxt

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

De är årets europeiska handlare

Ikea satsar på batteriföretag

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

På nytt jobb
Retailkonsult blir vd på Pizza Hut

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.131