23948sdkhjf

Retail Experience Live: "Kundresan i butik slutar inte vid kassan"

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Anton Granlund om det goda kundbemötandet.

I fokus på Retail Experince Live på Kistamässan i Stockholm är kundupplevelsen och kundbemötandet. 

En av dem som gjort det goda kundbemötandet och kundupplevelsen i fysisk butik till en affärsidé är Anton Granlund, vd för företaget Slash.ten och Global Retail som tidigare byggde upp G-Stars butiker i Sverige.

Med retailbyrån arbetar man med att hjälpa internationella och nationella varumärken att förbättra sin fysiska retail och uppdraget kan vara allt från att  bemanna och driva butiker till att  hjälpa företag att bygga hela koncept eller ta fram plan för kommunikation. 

Grundtesen från Anton Granlund är att även om man i dag pratar väldigt mycket inom retail i termer av av digitalisering och teknisk integration så är det absolut mest viktiga fortfarande kundmötet.

— Vi måste helt enkelt sluta tänka att kundresan i butiken slutar vid kassan och transaktionen. Att transaktionen är målet och att butiken är slutdestinationen, en ändhållplats. Kunden behöver tas om hand både innan och även långt efter det att köpet gått igenom. Eller även om något transaktion inte sker då, menar Anton Granlund. 

Läs också: NA-KD öppnar pop up i Mos

Visst, presentera och sälja produkter är uppgiften men Anton Granlund uppmanar retailers att sluta fokusera på budskap och gamla tiders marknadsföring och istället erbjuda kunden den service som förväntas. Som exempel räknar han upp bland annat aktörer inom elektronikhandel som inte bara fokuserar på produkten utan även på exempelvis service och reparationer.

— I många fall behöver man börja om helt från början och inte lappa och laga och försöka fixa något som inte längre fungerar utan istället tänka nytt och starta om. Det är  naturligtvis lättare sagt än gjort om man står där med en kedja av butiker men likväl måste man ställa sig frågan varför den fysiska butiken ska finnas och vilket innehållet ska vara, säger Anton Granlund. 

Han betonar också vikten av att mäta i nya kpi:er som bland annat tid; hur länge stannar kunden i butik och hur används den tiden. Det går inte längre att bara mäta hur bra vi är på att ta hand om kunden genom försäljning och definitivt inte genom att tävla i försäljning. Nya mätverktyg behöver tas fram, menar Anton Granlund.

Passa på att investera i design och bjud på något som sticker ut och engagerar kunden och jobba tillsammans i team i butikerna är andra råd.

— Själv gillar jag outdoor och tycker om att gå in i butiker med utrustning men jag bryr mig inte så mycket  om varumärkenas budskap. Jag vill kunna titta och känna på olika typer av utrustning och gärna från olika varumärken. Jag ser mycket fram emot nya NK Sport som öppnar i höst och har som ambition att erbjuda ett noga kurerat innehåll i en spännande miljö.

Allt kan dock kokas ned till att alla detaljhandlare i dag bör ställa sig frågan; vad ska den fysiska miljön bestå i och vad ska butik vara och hur ska jag fylla utrymmet?

— Ja, för tiden när det bara gick att stoppa in produkterna och trycka ut sitt budskap är för länge sedan förbi; kunden behöver bli omhändertagen och inspirerad.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Ikea automatiserar lagret – drar upp leveranstempot

Dubbelöppning för Arken Zoo

Trögt kvartal för Akademibokhandeln – utmaningar i e-handeln

Kontantupproret vill se politikerna sätta press på handeln

Här öppnar Synsam – följer på rekordår i nyöppningar

Nyhetsbrev

Beijer slog kampanjrekord 

Arkiv

Ny ansvarig för Arket

Här lägger designbutiken ned

Från Åhléns till H&M

Går tillbaka till H&M och lämnar posten som affärsområdeschef hos varuhuskedjan.

Miljonskulder för Digital Inn

Blir driftschef hos Löplabbet

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Butik för Linum

Så mycket ökade e-handeln i fjol

Gillblads i konkurs

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

E-barometern: "Nu påverkar e-modehandeln på allvar butiksförsäljningen"

Världens största Ikeavaruhus försenat

Woody öppnar på Svenska Mässan

E-handelsraket flyttar lagret

Bygghemma förvärvar onlineaktör

Fortsatt låg framtidstro i handeln

Så sålde Clas Ohlson

Här nyöppnar Deichmann

På nytt jobb
Ny etableringschef hos Jysk

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – stort försäljningsras

Pricer backade – stororder ger jättelyft

Företagen med bäst kundservice

Returerna ökar – och inte bara inom e-handeln

Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds

Fyra nya koncept till Hede fashion outlet

Fem ska stärka fastighetsjättens kommunikation

Ljum januari i modehandeln – ras i skohandeln

Optimera förvärvar i Arboga 

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.146