23948sdkhjf

Så ska Lekextra expandera i Sverige

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Letar fler handlare och vill även satsa på e-handel. "Självklart har vi en agenda och plan framöver för att expandera vår form av e-handel."

Vid årsskiftet, i mellandagarna, gick Top-Toy med kedjan BR och butiker för Toys R Us i konkurs. Efter den uppmärksammade konkursen har konkurrenternas nyöppningar i leksakshandeln duggat tätt.

Både Lekia och Lekextra har öppnat butiker i konkursens kölvatten och i det närmaste tävlat om att ta över lägen och förhandla med fastighetsägarna om nya butikslägen.

Lekia har också tagit över flera av kedjornas och häromveckan uppgav Handelsnytt att åtminstone 80 medarbetare från den tidigare konkursade kedjan fått arbete hos Lekia. Hittills har kedjan öppnat ett 30-tal butiker på platser där BR och Toys R Us slagit igen.

Även Lekextra har aviserat att kedjan satsar på expanion i Sverige. I dag finns ett 40-tal butiker spridda över hela landet i Sverige och kedjans ägare Nordic Toy Team växer både i Sverige och Norge med de tre koncepten Lekextra, Kozmos och Ringo.

– Expansionen är till stor del på grund av det som hänt med Top Toy och BR men vi har sedan länge planerat en expansion i framförallt Sverige. Sedan deras konkurs har vi etablerat 18 stycken nya butiker, 12 stycken nya är på gång eller öppnar i dagarna i Norge och i Sverige har vi i dagsläget etablerar 5 stycken nya butiker och fler är på väg, säger Peter Liljeberg, kedjeledare, till Dagens Handel.

På frågan om hur han ser på konkurrensen och hur han ska styra undan en negativ utveckling likt den för Top-Toy säger han att det också handlar om rätt lägen och framförallt dedikerade och duktiga handlare som ska backas upp av av kooperativet som ägs av medlemmarna.

Peter Liljeberg menar att de faktum att de är ett kooperativ ger dem en helt annan närvaro på marknaden i de beslut de tar.
– Utöver det har vi ett kedjekontor som ger allt för att medlemmarna ska fortsätta att utvecklas och vara lönsamma.

Läs också: Lekia tar greppet om leksaksmarknaden: "Vi tror på den fysiska butiken"

Han lägger till att tilltron till de egna koncepten är stark och menar att tillsammans med duktiga butiksägare, roliga upplevelser samt bra sortiment så hävdar de sig bra i konkurrensen.
– Det är självklart en utmaning att fortsätta växa och vi är noga med var vi etablerar oss, för att våra handlare ska få en sund och bra utveckling i sina butiker i många år framöver. Vårt fokus just nu är att vi söker efter fler som vill driva butiker i Sverige. Vi vill fortsätta vår expansion på orter eller områden som vi idag inte finns etablerade, säger Peter Liljeberg.

Den växande e-handeln, något som också angavs som skäl i Top Toys konkurs, är en konkurrent som hela tiden är närvarande.
– Självklart har vi en agenda och plan framöver för att expandera vår form av e-handel och ”pick and collect” även till Sverige. Den har fungerat väldigt bra i Norge och vi hoppas på samma utveckling även i Sverige.

Och även om expansionen i Sverige var planerad så ser Peter Liljeberg att konkurrensen hårdnar om det fysiska butikslandskapet i Sverige.
– Våra konkurrenter såg självklart också fördelarna av att Top-Toy gick konkurs och försöker dra nytta av de fördelarna som finns i och med att de försvann. Vi skiljer oss en hel del gentemot varandra men har på ett mer övergripande plan en bra dialog och inköpssamarbete med många av dem.

Nordic Toy Team består av 258 butiker i både Norge och Sverige och de tre koncepten drivs från kedjekontoret i Drammen i Norge.

Mer om: Lekextra | Lekia
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Sportamore växer – men ökar förlusten

Postnord återvände till förlust

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Arkiv

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

XL-Bygg förvärvar två bygghandelsföretag

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

WeSC behöver nytt kapital

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.154