23948sdkhjf

Så ska Lekextra expandera i Sverige

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Letar fler handlare och vill även satsa på e-handel. "Självklart har vi en agenda och plan framöver för att expandera vår form av e-handel."

Vid årsskiftet, i mellandagarna, gick Top-Toy med kedjan BR och butiker för Toys R Us i konkurs. Efter den uppmärksammade konkursen har konkurrenternas nyöppningar i leksakshandeln duggat tätt.

Både Lekia och Lekextra har öppnat butiker i konkursens kölvatten och i det närmaste tävlat om att ta över lägen och förhandla med fastighetsägarna om nya butikslägen.

Lekia har också tagit över flera av kedjornas och häromveckan uppgav Handelsnytt att åtminstone 80 medarbetare från den tidigare konkursade kedjan fått arbete hos Lekia. Hittills har kedjan öppnat ett 30-tal butiker på platser där BR och Toys R Us slagit igen.

Även Lekextra har aviserat att kedjan satsar på expanion i Sverige. I dag finns ett 40-tal butiker spridda över hela landet i Sverige och kedjans ägare Nordic Toy Team växer både i Sverige och Norge med de tre koncepten Lekextra, Kozmos och Ringo.

– Expansionen är till stor del på grund av det som hänt med Top Toy och BR men vi har sedan länge planerat en expansion i framförallt Sverige. Sedan deras konkurs har vi etablerat 18 stycken nya butiker, 12 stycken nya är på gång eller öppnar i dagarna i Norge och i Sverige har vi i dagsläget etablerar 5 stycken nya butiker och fler är på väg, säger Peter Liljeberg, kedjeledare, till Dagens Handel.

På frågan om hur han ser på konkurrensen och hur han ska styra undan en negativ utveckling likt den för Top-Toy säger han att det också handlar om rätt lägen och framförallt dedikerade och duktiga handlare som ska backas upp av av kooperativet som ägs av medlemmarna.

Peter Liljeberg menar att de faktum att de är ett kooperativ ger dem en helt annan närvaro på marknaden i de beslut de tar.
– Utöver det har vi ett kedjekontor som ger allt för att medlemmarna ska fortsätta att utvecklas och vara lönsamma.

Läs också: Lekia tar greppet om leksaksmarknaden: "Vi tror på den fysiska butiken"

Han lägger till att tilltron till de egna koncepten är stark och menar att tillsammans med duktiga butiksägare, roliga upplevelser samt bra sortiment så hävdar de sig bra i konkurrensen.
– Det är självklart en utmaning att fortsätta växa och vi är noga med var vi etablerar oss, för att våra handlare ska få en sund och bra utveckling i sina butiker i många år framöver. Vårt fokus just nu är att vi söker efter fler som vill driva butiker i Sverige. Vi vill fortsätta vår expansion på orter eller områden som vi idag inte finns etablerade, säger Peter Liljeberg.

Den växande e-handeln, något som också angavs som skäl i Top Toys konkurs, är en konkurrent som hela tiden är närvarande.
– Självklart har vi en agenda och plan framöver för att expandera vår form av e-handel och ”pick and collect” även till Sverige. Den har fungerat väldigt bra i Norge och vi hoppas på samma utveckling även i Sverige.

Och även om expansionen i Sverige var planerad så ser Peter Liljeberg att konkurrensen hårdnar om det fysiska butikslandskapet i Sverige.
– Våra konkurrenter såg självklart också fördelarna av att Top-Toy gick konkurs och försöker dra nytta av de fördelarna som finns i och med att de försvann. Vi skiljer oss en hel del gentemot varandra men har på ett mer övergripande plan en bra dialog och inköpssamarbete med många av dem.

Nordic Toy Team består av 258 butiker i både Norge och Sverige och de tre koncepten drivs från kedjekontoret i Drammen i Norge.

Mer om: Lekextra | Lekia
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Här öppnar ÖoB sitt nya varuhus

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Han förenar tre kedjor i en butik

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Nyhetsbrev

Ökning för Synsam:"Stort fokus på ögonhälsa"

Arkiv

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Nordstjernan-bolag lägger bud på Swedol

Herrmodebutik i hotell

Lidholm’s Clothier har öppnat i Göteborg.

Minussiffror i modehandeln även i oktober

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Nu separeras RNB

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

På nytt jobb
Finanschef blir vd

På nytt jobb
Ny vd för Tiger of Sweden

Rekryteras från Hugo Boss.

Mobello till Åhléns

Mobilreparationskedjan öppnar sjätte butiken och är nästa hyresgäst ut hos varuhuskedjan.

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Skönhet ökade mest i e-handeln

På nytt jobb
Går till Ikea

Blir public affairs-chef för möbeljätten i Sverige.

Coop lanserar ny betallösning

Ska underlätta för företagskunder.

Åttonde Big Baby-butiken hamnar i Barkarby

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

1

Cdon med nytt utseende

Normal till Stockholms city

Gallerian skapar ny mötesplats och nytt retailkoncept

På nytt jobb
Han ska göra Pulsen till en bättre retailpartner

Postnord: Sex av tio e-handlar julklapparna

På nytt jobb
Loomis med ny chef

Tre butikspremiärer i Täby centrum

Byggmax öppnar nytt – och utfäster hittelön för nya lägen

UC: Konkurserna har konsekvent ökat i detaljhandeln under hela 2019

Se alla Företagens egna nyheter

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.148