23948sdkhjf

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

På Retail Experience Live i Kista där bland annat Dagens Handel deltar som partner presenterade Baloo Learning en helt ny rapport om lärandets roll för handeln. Sofia Högman, vd för Ping Pong och Baloo Learning som står bakom rapporten, intervjuades i studion på mässgolvet av Annmarie Palm från Relationista men även av Dagens Handels reporter.

Enligt Sofia Högman har handeln mycket att vinna på att satsa på utbildning av sin egna personal, av flera olika skäl och i flera olika stadier av en anställning. Personal måste inte bara utbildas under sin anställning, så kallad on-boarding, men även förberedas inför, pre-boarding, och även i större utsträckning när personal återvänder till jobbet, så kallad re-boarding.

– Det råder låg prioritet idag på att ta hand om de nyanställda, det jobbet borde ha mycket högre status än det har i dag säger Sofia Högman, vd på Ping Pong och Baloo.

– Personal återvänder från föräldraledighet och även i allt större utsträckning från sjukskrivningar och då kan det vara svårt att hänga med om man varit bort i ett år eller så.

Baloo Learning har utvecklat en modern lärplattform helt från grunden för att hjälpa till att vidareutveckla personal i butik och enligt Sofia Högman har de digitala verktygen en allt större roll att fylla.

– Det bli färre anställda i butik vilket innebär att det finns färre i personalen som kan lära ut, då är det bra med digitala verktyg som gör att inom till exempel en större kedja kan man dela med sig av kunskap från en butik i norr till en butik i söder, säger Sofia Högman.

En annan anledning till varför företag bör satsa på kontinuerlig vidareutbildning är för att kunna hålla kvar personal inom företaget och att verka för internrekrytering.

– Genom utbildning kan man visa att det finns en karriärtrappa, i handeln stannar de flesta i dag inte mer än två år, säger Sofia Högman.

Enligt Sofia Högman satsar idag bara cirka 2 procent av företagen på digital onboarding, samtidigt som just sådana verktyg kommer att bli en allt viktigare konkurrensfördel.

Samtidigt är det vanligt att många av de digitala verktyg som finns i dag mest ligger och samlar damm och inte används aktivt i det dagliga arbetet.

– För att verktygen verkligen ska användas måste de vara enkla, moderna och även roliga, säger Sofia Högman.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nätapoteket går som tåget

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Nyhetsbrev

Postnord återvände till förlust

Arkiv

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

Lindex + Boozt = sant

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.237