23948sdkhjf

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

På Retail Experience Live i Kista där bland annat Dagens Handel deltar som partner presenterade Baloo Learning en helt ny rapport om lärandets roll för handeln. Sofia Högman, vd för Ping Pong och Baloo Learning som står bakom rapporten, intervjuades i studion på mässgolvet av Annmarie Palm från Relationista men även av Dagens Handels reporter.

Enligt Sofia Högman har handeln mycket att vinna på att satsa på utbildning av sin egna personal, av flera olika skäl och i flera olika stadier av en anställning. Personal måste inte bara utbildas under sin anställning, så kallad on-boarding, men även förberedas inför, pre-boarding, och även i större utsträckning när personal återvänder till jobbet, så kallad re-boarding.

– Det råder låg prioritet idag på att ta hand om de nyanställda, det jobbet borde ha mycket högre status än det har i dag säger Sofia Högman, vd på Ping Pong och Baloo.

– Personal återvänder från föräldraledighet och även i allt större utsträckning från sjukskrivningar och då kan det vara svårt att hänga med om man varit bort i ett år eller så.

Baloo Learning har utvecklat en modern lärplattform helt från grunden för att hjälpa till att vidareutveckla personal i butik och enligt Sofia Högman har de digitala verktygen en allt större roll att fylla.

– Det bli färre anställda i butik vilket innebär att det finns färre i personalen som kan lära ut, då är det bra med digitala verktyg som gör att inom till exempel en större kedja kan man dela med sig av kunskap från en butik i norr till en butik i söder, säger Sofia Högman.

En annan anledning till varför företag bör satsa på kontinuerlig vidareutbildning är för att kunna hålla kvar personal inom företaget och att verka för internrekrytering.

– Genom utbildning kan man visa att det finns en karriärtrappa, i handeln stannar de flesta i dag inte mer än två år, säger Sofia Högman.

Enligt Sofia Högman satsar idag bara cirka 2 procent av företagen på digital onboarding, samtidigt som just sådana verktyg kommer att bli en allt viktigare konkurrensfördel.

Samtidigt är det vanligt att många av de digitala verktyg som finns i dag mest ligger och samlar damm och inte används aktivt i det dagliga arbetet.

– För att verktygen verkligen ska användas måste de vara enkla, moderna och även roliga, säger Sofia Högman.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nätbokhandlaren varslar personal

DEBATT
Ur & Penns vd: Om hyresvärden inte vill samarbeta tackar vi för oss

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Här stänger G-Star Raw

Axfood ville också köpa Netto

Ska garantera Lindex säkerhet

Nyhetsbrev

Kappahl ut – NA-KD in

Arkiv

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Förbättrat Kappahl

Amazon under lupp för konkurrensbrott även i USA

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Här öppnar Busfrö Nytt & Bytt

Deichmann öppnar nytt och bygger om

Dubbla stolar för Svensk Digital Handels vd: "Spännande utmaning"

Per Ljungberg går in som kommunikationschef hos Svensk Handel.

Deras skönhetssatsning i stöpet – klädmärket i nytt bolag

"Jag siar att e-handelsdöden kommer gå ännu snabbare än butiksdöden"

Robert Axelsson är ny vd för Cama gruppen som ligger bakom e-handelsbutikerna Trendcarpet och Hatshop.

Så ser nya NK Sport ut

Blek modehandel – skoförsäljningen rasade

Smarteyes första butik i Köpenhamn

Handeln minskar – logistikbranschen tuffar på

Coop vill sälja 115 Netto-fastigheter

Ica ökar – stort som smått

Sällanköpshandeln stod still

På nytt jobb
Ny vd för Payex

Högtalarmärke satsar på tillfällig yta

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Himla breddar utbudet med förvärv

Tredje butiken för Ellos Home

Elon lanserar ekonomitjänst för handlare

På nytt jobb
Kasthall rekryterar försäljningsdirektör

5

Kritikstorm mot Mio efter viral film

Clas Ohlson fördubblar vinsten

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.151