23948sdkhjf

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

På Retail Experience Live i Kista där bland annat Dagens Handel deltar som partner presenterade Baloo Learning en helt ny rapport om lärandets roll för handeln. Sofia Högman, vd för Ping Pong och Baloo Learning som står bakom rapporten, intervjuades i studion på mässgolvet av Annmarie Palm från Relationista men även av Dagens Handels reporter.

Enligt Sofia Högman har handeln mycket att vinna på att satsa på utbildning av sin egna personal, av flera olika skäl och i flera olika stadier av en anställning. Personal måste inte bara utbildas under sin anställning, så kallad on-boarding, men även förberedas inför, pre-boarding, och även i större utsträckning när personal återvänder till jobbet, så kallad re-boarding.

– Det råder låg prioritet idag på att ta hand om de nyanställda, det jobbet borde ha mycket högre status än det har i dag säger Sofia Högman, vd på Ping Pong och Baloo.

– Personal återvänder från föräldraledighet och även i allt större utsträckning från sjukskrivningar och då kan det vara svårt att hänga med om man varit bort i ett år eller så.

Baloo Learning har utvecklat en modern lärplattform helt från grunden för att hjälpa till att vidareutveckla personal i butik och enligt Sofia Högman har de digitala verktygen en allt större roll att fylla.

– Det bli färre anställda i butik vilket innebär att det finns färre i personalen som kan lära ut, då är det bra med digitala verktyg som gör att inom till exempel en större kedja kan man dela med sig av kunskap från en butik i norr till en butik i söder, säger Sofia Högman.

En annan anledning till varför företag bör satsa på kontinuerlig vidareutbildning är för att kunna hålla kvar personal inom företaget och att verka för internrekrytering.

– Genom utbildning kan man visa att det finns en karriärtrappa, i handeln stannar de flesta i dag inte mer än två år, säger Sofia Högman.

Enligt Sofia Högman satsar idag bara cirka 2 procent av företagen på digital onboarding, samtidigt som just sådana verktyg kommer att bli en allt viktigare konkurrensfördel.

Samtidigt är det vanligt att många av de digitala verktyg som finns i dag mest ligger och samlar damm och inte används aktivt i det dagliga arbetet.

– För att verktygen verkligen ska användas måste de vara enkla, moderna och även roliga, säger Sofia Högman.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Satsar på arbetsmiljön i kassan

Jysk öppnar nytt och nyinviger på samma dag

Åhléns digitaliserar också sina kvitton

Krönika
Mer empati och positiv energi i retailbranschen

Cykelkraft i nya händer

Säljer i MQ

Nyhetsbrev

Rekord för Apotea – då utökas den fysiska närvaron

Arkiv

Lyko till Femman

Fler butiker flyr – nu lämnar Nilson group

14 hoppar på hemelektronikkedjan

Möss tvingade bort Granngården – nyöppnar i Karlssons tidigare lokaler

Loomis köper Nokas värdehantering

Gap backar – Old Navy knoppas inte av

Bose stänger sina svenska butiker

XL Bygg Stenvalls förvärvar Lidbergs Trä

Rekordlåg framtidstro i handeln

Teknikmagasinet om konkursen:”Finns stark intressent”

Hoppas nu på att annan detaljhandelsaktör ska vara beredd att driva kedjan vidare.

På nytt jobb
Tillbaka till Daymaker

Duni omorganiserar

Lindex stärker Stockmann

Apoteket in i Doktor24

Här stänger Gamestop – 13 butiker bort redan i januari

Här placerar Na-kd sitt automatiserade Nordenlager

1

Teknikmagasinet i konkurs

Här ökar Jula närvaron

Clas Ohlson backade i december

Asari till Kista

På nytt jobb
Ica Fastigheters vd går till Alecta

På nytt jobb
Lämnar modebranschen för nätmathandlare

På nytt jobb
Han ska driva Apotekets digitalisering

Östermalmshallen försenad igen – mars senaste budet

Oklart kring leksaksbutik på NK

Strategierna som ska stärka Cervera

Sportamore tappar finanschef – går till Adidas

Ikea köper Londongalleria

Två nya Dollarstore på gång

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.18