23948sdkhjf

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

På Retail Experience Live i Kista där bland annat Dagens Handel deltar som partner presenterade Baloo Learning en helt ny rapport om lärandets roll för handeln. Sofia Högman, vd för Ping Pong och Baloo Learning som står bakom rapporten, intervjuades i studion på mässgolvet av Annmarie Palm från Relationista men även av Dagens Handels reporter.

Enligt Sofia Högman har handeln mycket att vinna på att satsa på utbildning av sin egna personal, av flera olika skäl och i flera olika stadier av en anställning. Personal måste inte bara utbildas under sin anställning, så kallad on-boarding, men även förberedas inför, pre-boarding, och även i större utsträckning när personal återvänder till jobbet, så kallad re-boarding.

– Det råder låg prioritet idag på att ta hand om de nyanställda, det jobbet borde ha mycket högre status än det har i dag säger Sofia Högman, vd på Ping Pong och Baloo.

– Personal återvänder från föräldraledighet och även i allt större utsträckning från sjukskrivningar och då kan det vara svårt att hänga med om man varit bort i ett år eller så.

Baloo Learning har utvecklat en modern lärplattform helt från grunden för att hjälpa till att vidareutveckla personal i butik och enligt Sofia Högman har de digitala verktygen en allt större roll att fylla.

– Det bli färre anställda i butik vilket innebär att det finns färre i personalen som kan lära ut, då är det bra med digitala verktyg som gör att inom till exempel en större kedja kan man dela med sig av kunskap från en butik i norr till en butik i söder, säger Sofia Högman.

En annan anledning till varför företag bör satsa på kontinuerlig vidareutbildning är för att kunna hålla kvar personal inom företaget och att verka för internrekrytering.

– Genom utbildning kan man visa att det finns en karriärtrappa, i handeln stannar de flesta i dag inte mer än två år, säger Sofia Högman.

Enligt Sofia Högman satsar idag bara cirka 2 procent av företagen på digital onboarding, samtidigt som just sådana verktyg kommer att bli en allt viktigare konkurrensfördel.

Samtidigt är det vanligt att många av de digitala verktyg som finns i dag mest ligger och samlar damm och inte används aktivt i det dagliga arbetet.

– För att verktygen verkligen ska användas måste de vara enkla, moderna och även roliga, säger Sofia Högman.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

City Gross in i conveniencebranschen: "Vi vill komma nära kunden"

Heminredningsmärke i konkurs

Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

Zoobutikskedjan öppnar nytt

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Indiska lanserar barnkläder igen

Plockar in plagg till yngre barn.

Nyhetsbrev

Här är Årets Centrumutvecklare och Årets Stadskärna

Arkiv

Direkten öppnar – Intersport stänger

Ny marknad för Jysk

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Från Tele2 till Blocket

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Fresks köper från XL

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

176 miljoner till MQ

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

Zetadisplay visar stark tillväxt

Han är ny i Lek- & Babybranschen

Euronics rekryterar trio – lanserar vitvaror

Sjunde butiken för Dogman

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

De är årets europeiska handlare

Ikea satsar på batteriföretag

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

På nytt jobb
Retailkonsult blir vd på Pizza Hut

Lidl-butik vid gränsen försenas

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.138