23948sdkhjf

Så bygger du en lockande monter

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Expohouse har varit med och byggt upp ett antal av montrarna på Retail Experience Live och företagets vd Jonas Liljebäck delade mer än gärna med sig av tips för hur man bäst bygger och driver en monter på sin mässa.

– Tänk på vad folk kommer hit för och fokusera på det. Många vill visa för mycket men blir då otydliga, tänk på vad du vill att kunden ska lämna din monter med, säger Jonas Liljebäck.

Den som bygger en monter bör också tänka på själva utrymmet, att montern både ska vara inbjudande och kunna erbjuda besökarna utrymme, antingen för att kunna stå i fred eller för att föra vidare samtal på.

– Se till att det finns ett flöde i montern, att folk rör på sig och att det inte är tomt, samtidigt som det måste finnas ytor att röra sig, säger Jonas Liljebäck.

Det går att locka in folk i montrarna med jippon, gåvor, mat, kaffe eller liknande men enligt Jonas Liljebäck bör man inte ta i för mycket.

– Många slår knut på sig själv, folk är ganska enkla, man vill ha något att dricka eller äta men inte så mycket mer än så. Man får inte göra för krångliga saker, det får inte översugga det man är där för att säga.

Förberedelser är en annan viktig komponent för att driva en lyckad monter. Enligt Jonas Liljebäck lönar det sig att tänka efter lite extra på vilken personal man vill ha i montern och då gärna få till en bra blandning där vissa kanske är bättre på att dra in folk och föra en konversation medan andra istället kanske sitter på mer detaljkunskaper. Sen finns det även mer praktiska knep för att få personalen att bli mer engagerade.

– Ta bort stolarna, man har en benägenhet att stanna där, säger Jonas Liljebäck.

En metod som Expohouse börjat använda sig av och som visat sig vara populärt är förbokade guidningar i montrarna.

– De som är intresserade kan redan innan mässan boka in en tur vid en särskild tid, vilket många tycker känns mycket mindre säljigt.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny förhandlingschef på Svensk Handel

Byggvaruhandlare öppnar ny butik

Panduro outsourcar logistiken

Sängtillverkare öppnar butik

Handelns aktörer i upprop för sänkt hastighet

Flera kedjor vill till nytt handelsområde i Umeå

Nyhetsbrev

Domino's ägare lämnar Norden – vill sälja svenska verksamheten

Arkiv

De tar plats i Handelns ekonomiska råd

Engagemang slår läge när e-handeln växer

Här öppnar JC

Footway lägger till 12 länder – dubblerar antalet försäljningsländer

1

Nu öppnar Mall of Tripla – med inomhussandstrand och nya modekedjor

Aspirerar på att bli det största köpcentrumet i Norden med shopping, restauranger och upplevelser på fem våningar.

TEKNIK
Sila snacket med AI-teknikens hjälp

Feedback Lab by Differ hjälper kunder tolka vad konsumenterna säger mellan raderna.

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

På nytt jobb
Får nytt jobb hos köpcentrumjätten

Ska utveckla butiksutbudet i Unibail-Rodamco-Westfields samtliga centrum i Sverige.

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

Scorett utvecklar second hand-konceptet

XXL gör riktad nyemission: ”September en utmanande månad”

Här är Gina Tricots nya etableringar

Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

Clas Ohlson växer kraftigt online

Klart: Kappahls ansökan om avnotering godkänd

Dagligvaruhandelns framtidstro toppar e-handelns

Hemtex varslar på huvudkontoret

Nelly lämnar Falkenberg

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Jaktkedja i konkurs

Handeln ritar om städerna

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Här öppnar Skincitys första butik

Na-kd tillbaka i Helsingborg

Iittala ut – Sandqvist in

Bikester öppnar butik – och flyttar kontoret

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.125