23948sdkhjf

Så bygger du en lockande monter

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Expohouse har varit med och byggt upp ett antal av montrarna på Retail Experience Live och företagets vd Jonas Liljebäck delade mer än gärna med sig av tips för hur man bäst bygger och driver en monter på sin mässa.

– Tänk på vad folk kommer hit för och fokusera på det. Många vill visa för mycket men blir då otydliga, tänk på vad du vill att kunden ska lämna din monter med, säger Jonas Liljebäck.

Den som bygger en monter bör också tänka på själva utrymmet, att montern både ska vara inbjudande och kunna erbjuda besökarna utrymme, antingen för att kunna stå i fred eller för att föra vidare samtal på.

– Se till att det finns ett flöde i montern, att folk rör på sig och att det inte är tomt, samtidigt som det måste finnas ytor att röra sig, säger Jonas Liljebäck.

Det går att locka in folk i montrarna med jippon, gåvor, mat, kaffe eller liknande men enligt Jonas Liljebäck bör man inte ta i för mycket.

– Många slår knut på sig själv, folk är ganska enkla, man vill ha något att dricka eller äta men inte så mycket mer än så. Man får inte göra för krångliga saker, det får inte översugga det man är där för att säga.

Förberedelser är en annan viktig komponent för att driva en lyckad monter. Enligt Jonas Liljebäck lönar det sig att tänka efter lite extra på vilken personal man vill ha i montern och då gärna få till en bra blandning där vissa kanske är bättre på att dra in folk och föra en konversation medan andra istället kanske sitter på mer detaljkunskaper. Sen finns det även mer praktiska knep för att få personalen att bli mer engagerade.

– Ta bort stolarna, man har en benägenhet att stanna där, säger Jonas Liljebäck.

En metod som Expohouse börjat använda sig av och som visat sig vara populärt är förbokade guidningar i montrarna.

– De som är intresserade kan redan innan mässan boka in en tur vid en särskild tid, vilket många tycker känns mycket mindre säljigt.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

NK har fått två tredjedelar av hyresstödet i Stockholm

4 959 759 kronor har använts för hyresrabatter till Departements & Stores.

Nu är det officiellt: Amazon väljer Eskilstuna logistikpark

1 500 jobb hotade hos WHSmith

Här stänger modekedjan

Arken Zoo stärker butiksnätverket i Göteborg

H&M-varumärke i blåsväder – anklagelser om rasism

Nyhetsbrev

Akademibokhandeln öppnar och stänger

Arkiv

Invigningsdatum för Xiaomis första Mi Store i Sverige

Modeoutlet noterar försäljningsrekord i juli

Jollyroom plockar in kapital

Allt närmare Amazon Go-lansering i London

VRG genomför riktad nyemission

På nytt jobb
Blir kommunikationschef hos Jysk

Familjen Persson fortsätter öka i H&M

Ljusning för Thernlunds: "Kunderna har kommit tillbaka till butikerna"

I juli ökade försäljningen i de fysiska butikerna med nära 30 procent. Nu väntar ytterligare satsningar på e-handel och sortiment.

Modemärken öppnar tillfälligt i Kärnan

Amazon bekräftar: Lanseringen av svensk sajt redan igång

Svensk Digital Handel om Amazon: "Konkurrensen måste ske på lika villkor"

Svensk Digital Handel välkomnar Amazon men siar att prispress och tuff konkurrens väntar.

VRG utser ny koncernledning och ansöker om förlängd rekonstruktion

Ackordsförslag skickas nu ut till bolagets borgenärer.

Öppnar ny outlet vid norska gränsen

Rekordhandel i Värmland när gränsen öppnades

Från Miinto till Zalando

På nytt jobb
Hon lämnar Fazer för Nordea

Amazon ser ut att få helsvensk lansering

Ökad försäljningsvolym i detaljhandeln

På nytt jobb
Återvänder till Duni – som vd

Makeup Mekka till Sverige

Färre konkurser i detaljhandeln i juli

Första spadtaget för nytt Biltemavaruhus

Premiär för Butterick's i köpcentrum

RNB: Klartecken för fortsatt rekonstruktion

Zalando knyter till sig Arket

Foodora hackat – en halv miljon kunders personuppgifter läckta

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Se alla Företagens egna nyheter

Årstider - Marknadsföring - Upplevelser

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Sänd till en kollega

0.109