23948sdkhjf

Så bygger du en lockande monter

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Expohouse har varit med och byggt upp ett antal av montrarna på Retail Experience Live och företagets vd Jonas Liljebäck delade mer än gärna med sig av tips för hur man bäst bygger och driver en monter på sin mässa.

– Tänk på vad folk kommer hit för och fokusera på det. Många vill visa för mycket men blir då otydliga, tänk på vad du vill att kunden ska lämna din monter med, säger Jonas Liljebäck.

Den som bygger en monter bör också tänka på själva utrymmet, att montern både ska vara inbjudande och kunna erbjuda besökarna utrymme, antingen för att kunna stå i fred eller för att föra vidare samtal på.

– Se till att det finns ett flöde i montern, att folk rör på sig och att det inte är tomt, samtidigt som det måste finnas ytor att röra sig, säger Jonas Liljebäck.

Det går att locka in folk i montrarna med jippon, gåvor, mat, kaffe eller liknande men enligt Jonas Liljebäck bör man inte ta i för mycket.

– Många slår knut på sig själv, folk är ganska enkla, man vill ha något att dricka eller äta men inte så mycket mer än så. Man får inte göra för krångliga saker, det får inte översugga det man är där för att säga.

Förberedelser är en annan viktig komponent för att driva en lyckad monter. Enligt Jonas Liljebäck lönar det sig att tänka efter lite extra på vilken personal man vill ha i montern och då gärna få till en bra blandning där vissa kanske är bättre på att dra in folk och föra en konversation medan andra istället kanske sitter på mer detaljkunskaper. Sen finns det även mer praktiska knep för att få personalen att bli mer engagerade.

– Ta bort stolarna, man har en benägenhet att stanna där, säger Jonas Liljebäck.

En metod som Expohouse börjat använda sig av och som visat sig vara populärt är förbokade guidningar i montrarna.

– De som är intresserade kan redan innan mässan boka in en tur vid en särskild tid, vilket många tycker känns mycket mindre säljigt.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nätbokhandlaren varslar personal

DEBATT
Ur & Penns vd: Om hyresvärden inte vill samarbeta tackar vi för oss

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Här stänger G-Star Raw

Axfood ville också köpa Netto

Kappahl ut – NA-KD in

Nyhetsbrev

Ska garantera Lindex säkerhet

Arkiv

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Förbättrat Kappahl

Amazon under lupp för konkurrensbrott även i USA

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Här öppnar Busfrö Nytt & Bytt

Deichmann öppnar nytt och bygger om

Dubbla stolar för Svensk Digital Handels vd: "Spännande utmaning"

Per Ljungberg går in som kommunikationschef hos Svensk Handel.

Deras skönhetssatsning i stöpet – klädmärket i nytt bolag

Handeln minskar – logistikbranschen tuffar på

"Jag siar att e-handelsdöden kommer gå ännu snabbare än butiksdöden"

Robert Axelsson är ny vd för Cama gruppen som ligger bakom e-handelsbutikerna Trendcarpet och Hatshop.

Så ser nya NK Sport ut

Smarteyes första butik i Köpenhamn

Blek modehandel – skoförsäljningen rasade

Ica ökar – stort som smått

Coop vill sälja 115 Netto-fastigheter

Sällanköpshandeln stod still

På nytt jobb
Ny vd för Payex

Högtalarmärke satsar på tillfällig yta

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Himla breddar utbudet med förvärv

Tredje butiken för Ellos Home

Elon lanserar ekonomitjänst för handlare

På nytt jobb
Kasthall rekryterar försäljningsdirektör

5

Kritikstorm mot Mio efter viral film

Clas Ohlson fördubblar vinsten

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.134