23948sdkhjf

Så bygger du en lockande monter

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Expohouse har varit med och byggt upp ett antal av montrarna på Retail Experience Live och företagets vd Jonas Liljebäck delade mer än gärna med sig av tips för hur man bäst bygger och driver en monter på sin mässa.

– Tänk på vad folk kommer hit för och fokusera på det. Många vill visa för mycket men blir då otydliga, tänk på vad du vill att kunden ska lämna din monter med, säger Jonas Liljebäck.

Den som bygger en monter bör också tänka på själva utrymmet, att montern både ska vara inbjudande och kunna erbjuda besökarna utrymme, antingen för att kunna stå i fred eller för att föra vidare samtal på.

– Se till att det finns ett flöde i montern, att folk rör på sig och att det inte är tomt, samtidigt som det måste finnas ytor att röra sig, säger Jonas Liljebäck.

Det går att locka in folk i montrarna med jippon, gåvor, mat, kaffe eller liknande men enligt Jonas Liljebäck bör man inte ta i för mycket.

– Många slår knut på sig själv, folk är ganska enkla, man vill ha något att dricka eller äta men inte så mycket mer än så. Man får inte göra för krångliga saker, det får inte översugga det man är där för att säga.

Förberedelser är en annan viktig komponent för att driva en lyckad monter. Enligt Jonas Liljebäck lönar det sig att tänka efter lite extra på vilken personal man vill ha i montern och då gärna få till en bra blandning där vissa kanske är bättre på att dra in folk och föra en konversation medan andra istället kanske sitter på mer detaljkunskaper. Sen finns det även mer praktiska knep för att få personalen att bli mer engagerade.

– Ta bort stolarna, man har en benägenhet att stanna där, säger Jonas Liljebäck.

En metod som Expohouse börjat använda sig av och som visat sig vara populärt är förbokade guidningar i montrarna.

– De som är intresserade kan redan innan mässan boka in en tur vid en särskild tid, vilket många tycker känns mycket mindre säljigt.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nätapoteket går som tåget

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Nyhetsbrev

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Arkiv

Postnord återvände till förlust

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

Lindex + Boozt = sant

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.142