23948sdkhjf

Så bygger du en lockande monter

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Expohouse har varit med och byggt upp ett antal av montrarna på Retail Experience Live och företagets vd Jonas Liljebäck delade mer än gärna med sig av tips för hur man bäst bygger och driver en monter på sin mässa.

– Tänk på vad folk kommer hit för och fokusera på det. Många vill visa för mycket men blir då otydliga, tänk på vad du vill att kunden ska lämna din monter med, säger Jonas Liljebäck.

Den som bygger en monter bör också tänka på själva utrymmet, att montern både ska vara inbjudande och kunna erbjuda besökarna utrymme, antingen för att kunna stå i fred eller för att föra vidare samtal på.

– Se till att det finns ett flöde i montern, att folk rör på sig och att det inte är tomt, samtidigt som det måste finnas ytor att röra sig, säger Jonas Liljebäck.

Det går att locka in folk i montrarna med jippon, gåvor, mat, kaffe eller liknande men enligt Jonas Liljebäck bör man inte ta i för mycket.

– Många slår knut på sig själv, folk är ganska enkla, man vill ha något att dricka eller äta men inte så mycket mer än så. Man får inte göra för krångliga saker, det får inte översugga det man är där för att säga.

Förberedelser är en annan viktig komponent för att driva en lyckad monter. Enligt Jonas Liljebäck lönar det sig att tänka efter lite extra på vilken personal man vill ha i montern och då gärna få till en bra blandning där vissa kanske är bättre på att dra in folk och föra en konversation medan andra istället kanske sitter på mer detaljkunskaper. Sen finns det även mer praktiska knep för att få personalen att bli mer engagerade.

– Ta bort stolarna, man har en benägenhet att stanna där, säger Jonas Liljebäck.

En metod som Expohouse börjat använda sig av och som visat sig vara populärt är förbokade guidningar i montrarna.

– De som är intresserade kan redan innan mässan boka in en tur vid en särskild tid, vilket många tycker känns mycket mindre säljigt.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

City Gross in i conveniencebranschen: "Vi vill komma nära kunden"

Heminredningsmärke i konkurs

Vd-skifte hos Inditex

Den spanska modekoncernen väntas byta vd i sommar.

Zoobutikskedjan öppnar nytt

Nilson Group väljer Afound

Öppnar upp för nya marknadsplatser och försäljningskanaler.

Indiska lanserar barnkläder igen

Plockar in plagg till yngre barn.

Nyhetsbrev

Här är Årets Centrumutvecklare och Årets Stadskärna

Arkiv

Direkten öppnar – Intersport stänger

Krönika
Underskatta inte AI-assistenternas makt över våra köpbeslut

AI-assistenterna kommer att förändra spelreglerna inom handeln, skriver Judith Wolst.

På nytt jobb
Före detta Blocket-vd till Icagruppen

Ny marknad för Jysk

176 miljoner till MQ

Från Tele2 till Blocket

Ica rullar ut cykeldepåer: ”Moduler med pumpar och laddare”

Fresks köper från XL

På nytt jobb
Ska sköta Orklas kommunikation

Ikea organiserar för framtiden – fullföljer uppsägningar

1

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Krympt handelsyta i nyrenoverad Uppsalagalleria

Zetadisplay visar stark tillväxt

Han är ny i Lek- & Babybranschen

Euronics rekryterar trio – lanserar vitvaror

Sjunde butiken för Dogman

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

På nytt jobb
Coop rekryterar HR-direktör från Scan

Från Nelly till Lyko

Så mycket växte e-modehandeln

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Så bygger du en lockande monter

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

De är årets europeiska handlare

Ikea satsar på batteriföretag

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

På nytt jobb
Retailkonsult blir vd på Pizza Hut

Lidl-butik vid gränsen försenas

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.17