23948sdkhjf

Vill bli möblernas Uber

| Av Nils Lindstrand | Tipsa redaktionen

Belecos målgrupp är primärt företag men allt fler privatpersoner vill streama kvalitetsdesign.

I flera år har möbelbranschen talat om behovet av nya uthålliga affärsmodeller. Modeller som gynnar hög kvalitet och lång livslängd, snarare än lågt pris. Nu lanseras en cirkulär affärsmodell för möbeltjänster, en sorts streamingplattform, dit alla parter på möbelmarknaden kan ansluta sig.

Läs också: Ny vd på Svenssons i Lammhult

– Vårt ambitiösa mål är att 2030 ha bidragit till ett mer hållbart samhälle genom CO2-besparingar på över två miljoner ton, säger Marie Rudenstam, en av grundarna till Beleco.

Beleco är ett litet men snabbt växande företag som arbetat i tre år med att bygga en plattform och ett antal partnerskap för att skapa både större flexibilitet och bättre hållbarhet för möbelbranschen. Grundarna Marie och Sebastian Rudenstam, mor och son, jämför gärna Beleco med snabbt växande företag som Spotify, Uber och Airbnb.

– Liksom med oss handlar det om företag som på bara några få år gått från nystart till att vara med och förändra samhället, säger Sebastian Rudenstam. De har få anställda, de äger nästan inga resurser men har via sina plattformar ett nära samarbete med frilansar och affärspartners.

Belecos plattform gör det möjligt för möbelföretag, möbelanvändare och stylister att hitta lösningar för sina olika behov. Möblerna ägs av tillverkaren medan lagring och transporter sköts av en logistikpartner. Beleco gör affärerna möjliga genom sin plattform och lever på att ta betalt för varje affär. Alla parter tjänar pengar på att göra det de gör bäst.

Läs också: Svenssons ändrar i styrelsen

– Eftersom möbelföretagen kan tjäna pengar på sina möbler under lång tid tjänar de på hög kvalitet och borde med ökad omsättning även kunna sänka sina priser, menar Marie Rudenstam.

Idén bakom Beleco och deras typ av plattform har funnits länge inom möbelbranschen. Tanken på att tjäna mer på möbler med hög kvalitet och samtidigt bli mer uthålliga har varit ett tema på nästa varenda branschmöte de senaste åren. Men hittills har mycket skett på företagsnivå och i enskilda marknadssegment. Nu vill mor och son Rudenstam bidra till en utveckling på bred front.

– Ingen av oss har rötterna i möbelbranschen, vi har kommit in i det här genom våra kunskaper och kundservice och försäljning, konstaterar Sebastian Rudenstam. Det här är en del av den snabba utveckling där vi äger allt mindre men har tillgång till allt vi behöver.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Sportamore växer – men ökar förlusten

Postnord återvände till förlust

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Nyhetsbrev

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

Arkiv

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Axfoods e-handelslyft

Barneys överväger konkurs

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

XL-Bygg förvärvar två bygghandelsföretag

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

WeSC behöver nytt kapital

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.161