23948sdkhjf

Vill bli möblernas Uber

| Av Nils Lindstrand | Tipsa redaktionen

Belecos målgrupp är primärt företag men allt fler privatpersoner vill streama kvalitetsdesign.

I flera år har möbelbranschen talat om behovet av nya uthålliga affärsmodeller. Modeller som gynnar hög kvalitet och lång livslängd, snarare än lågt pris. Nu lanseras en cirkulär affärsmodell för möbeltjänster, en sorts streamingplattform, dit alla parter på möbelmarknaden kan ansluta sig.

Läs också: Svenssons ändrar i styrelsen

– Vårt ambitiösa mål är att 2030 ha bidragit till ett mer hållbart samhälle genom CO2-besparingar på över två miljoner ton, säger Marie Rudenstam, en av grundarna till Beleco.

Beleco är ett litet men snabbt växande företag som arbetat i tre år med att bygga en plattform och ett antal partnerskap för att skapa både större flexibilitet och bättre hållbarhet för möbelbranschen. Grundarna Marie och Sebastian Rudenstam, mor och son, jämför gärna Beleco med snabbt växande företag som Spotify, Uber och Airbnb.

– Liksom med oss handlar det om företag som på bara några få år gått från nystart till att vara med och förändra samhället, säger Sebastian Rudenstam. De har få anställda, de äger nästan inga resurser men har via sina plattformar ett nära samarbete med frilansar och affärspartners.

Belecos plattform gör det möjligt för möbelföretag, möbelanvändare och stylister att hitta lösningar för sina olika behov. Möblerna ägs av tillverkaren medan lagring och transporter sköts av en logistikpartner. Beleco gör affärerna möjliga genom sin plattform och lever på att ta betalt för varje affär. Alla parter tjänar pengar på att göra det de gör bäst.

Läs också: Möbelkedjan Room i konkurs

– Eftersom möbelföretagen kan tjäna pengar på sina möbler under lång tid tjänar de på hög kvalitet och borde med ökad omsättning även kunna sänka sina priser, menar Marie Rudenstam.

Idén bakom Beleco och deras typ av plattform har funnits länge inom möbelbranschen. Tanken på att tjäna mer på möbler med hög kvalitet och samtidigt bli mer uthålliga har varit ett tema på nästa varenda branschmöte de senaste åren. Men hittills har mycket skett på företagsnivå och i enskilda marknadssegment. Nu vill mor och son Rudenstam bidra till en utveckling på bred front.

– Ingen av oss har rötterna i möbelbranschen, vi har kommit in i det här genom våra kunskaper och kundservice och försäljning, konstaterar Sebastian Rudenstam. Det här är en del av den snabba utveckling där vi äger allt mindre men har tillgång till allt vi behöver.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Clas Ohlson förtätar butiksnätverket i Stockholm

Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

På nytt jobb
Går till Butterick’s

På nytt jobb
Han blir vd för svenska McDonald's

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Nyhetsbrev

Nespresso byter läge och lanserar nytt butikskoncept

Arkiv

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Lämnar XL-Bygg för konkurrent

Åhléns nyinviger i Falun

1

Stort svenskt intresse för obemannade Moby Mart

På nytt jobb
Han ska leda Coops nya Digital-enhet

Kinnevik säljer i Zalando

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

På nytt jobb
Trio ska sköta ruljansen i och omkring Mood

Dagligvaruindex: Augusti stark månad

På nytt jobb
Får nytt jobb hos Boozt

Byter läge efter 25 år

Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Kungsängen testar också pop up-koncept

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Här är Ica-handlaren som satsar på skotrar

Nordligaste Byggmaxbutiken

Optimistiskt i dagligvaruhandeln – pessimistiskt inom sällanköpshandeln

Ökad försäljning för H&M

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Här stänger G-Star Raw

Ska garantera Lindex säkerhet

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Förbättrat Kappahl

Amazon under lupp för konkurrensbrott även i USA

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.159