23948sdkhjf

Vill bli möblernas Uber

| Av Nils Lindstrand | Tipsa redaktionen

Belecos målgrupp är primärt företag men allt fler privatpersoner vill streama kvalitetsdesign.

I flera år har möbelbranschen talat om behovet av nya uthålliga affärsmodeller. Modeller som gynnar hög kvalitet och lång livslängd, snarare än lågt pris. Nu lanseras en cirkulär affärsmodell för möbeltjänster, en sorts streamingplattform, dit alla parter på möbelmarknaden kan ansluta sig.

Läs också: Ny vd på Svenssons i Lammhult

– Vårt ambitiösa mål är att 2030 ha bidragit till ett mer hållbart samhälle genom CO2-besparingar på över två miljoner ton, säger Marie Rudenstam, en av grundarna till Beleco.

Beleco är ett litet men snabbt växande företag som arbetat i tre år med att bygga en plattform och ett antal partnerskap för att skapa både större flexibilitet och bättre hållbarhet för möbelbranschen. Grundarna Marie och Sebastian Rudenstam, mor och son, jämför gärna Beleco med snabbt växande företag som Spotify, Uber och Airbnb.

– Liksom med oss handlar det om företag som på bara några få år gått från nystart till att vara med och förändra samhället, säger Sebastian Rudenstam. De har få anställda, de äger nästan inga resurser men har via sina plattformar ett nära samarbete med frilansar och affärspartners.

Belecos plattform gör det möjligt för möbelföretag, möbelanvändare och stylister att hitta lösningar för sina olika behov. Möblerna ägs av tillverkaren medan lagring och transporter sköts av en logistikpartner. Beleco gör affärerna möjliga genom sin plattform och lever på att ta betalt för varje affär. Alla parter tjänar pengar på att göra det de gör bäst.

Läs också: Svenssons ändrar i styrelsen

– Eftersom möbelföretagen kan tjäna pengar på sina möbler under lång tid tjänar de på hög kvalitet och borde med ökad omsättning även kunna sänka sina priser, menar Marie Rudenstam.

Idén bakom Beleco och deras typ av plattform har funnits länge inom möbelbranschen. Tanken på att tjäna mer på möbler med hög kvalitet och samtidigt bli mer uthålliga har varit ett tema på nästa varenda branschmöte de senaste åren. Men hittills har mycket skett på företagsnivå och i enskilda marknadssegment. Nu vill mor och son Rudenstam bidra till en utveckling på bred front.

– Ingen av oss har rötterna i möbelbranschen, vi har kommit in i det här genom våra kunskaper och kundservice och försäljning, konstaterar Sebastian Rudenstam. Det här är en del av den snabba utveckling där vi äger allt mindre men har tillgång till allt vi behöver.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Ska sköta kommunikationen hos Scandi Standard

Modebolag i konkurs

Bolaget bakom modemärket Jascha har på egen begäran ansökt om konkurs.

Från Nelly till Lyko

Vill bli möblernas Uber

Butikskedja i konkurs – försäljning pågår

Så bygger du en lockande monter

Nyhetsbrev

Så ska Lekextra expandera i Sverige

Letar fler handlare och vill även satsa på e-handel. "Självklart har vi en agenda och plan framöver för att expandera vår form av e-handel."

Arkiv

Lärande – en fråga om liv eller död för retail

Icabanken prisad av Claes-Göran Sylvén

Därför ställdes 7-Eleven om till pizzerior

Retail Experience Live: "Kundresan i butik slutar inte vid kassan"

Anton Granlund om det goda kundbemötandet.

Här är Alibabas första Ego-butik – se bilderna

DEBATT
Avgörande förändring i höst – få handlare redo

Ikea satsar på batteriföretag

Ökad rörelseförlust för Boozt

De är årets europeiska handlare

Designonline byter namn

Ica-bossen manar till lugn om Hemtex-affären: ”Påverkar inte sortimentet”

Handeln tappar framtidstro

Branschprofiler till vår nyhetsstudio – streama intervjuerna live

Ica säljer Hemtex till norsk kedja

På nytt jobb
Retailkonsult blir vd på Pizza Hut

Jula: ”Vi ser stor potential i gränshandeln”

Camilla Malmströms konkurs: "Butikerna är fortsatt öppna"

Lidl-butik vid gränsen försenas

Tillfälligt för solglasögonmärke

Bygghemma växer genom förvärv

De prisades under Retail Awards

Elektronikkedjan öppnar butik 171

Stark försäljning i Icabutikerna

Butik 144 för Jysk

Tradera i paketsamarbete med Postnord

Ica och Kivra i unikt kvittosamarbete

Lämnar Odd Mollys styrelse och tar plats i Vasakronan

Blir vid sin läst – öppnar leksaksbutik

Förändringsexpert till PA Consulting

Se alla Företagens egna nyheter

Sänd till en kollega

0.162