23948sdkhjf

Vill bli möblernas Uber

| Av Nils Lindstrand | Tipsa redaktionen

Belecos målgrupp är primärt företag men allt fler privatpersoner vill streama kvalitetsdesign.

I flera år har möbelbranschen talat om behovet av nya uthålliga affärsmodeller. Modeller som gynnar hög kvalitet och lång livslängd, snarare än lågt pris. Nu lanseras en cirkulär affärsmodell för möbeltjänster, en sorts streamingplattform, dit alla parter på möbelmarknaden kan ansluta sig.

Läs också: Mio ska bli störst med ny digital marknadsplats

– Vårt ambitiösa mål är att 2030 ha bidragit till ett mer hållbart samhälle genom CO2-besparingar på över två miljoner ton, säger Marie Rudenstam, en av grundarna till Beleco.

Beleco är ett litet men snabbt växande företag som arbetat i tre år med att bygga en plattform och ett antal partnerskap för att skapa både större flexibilitet och bättre hållbarhet för möbelbranschen. Grundarna Marie och Sebastian Rudenstam, mor och son, jämför gärna Beleco med snabbt växande företag som Spotify, Uber och Airbnb.

– Liksom med oss handlar det om företag som på bara några få år gått från nystart till att vara med och förändra samhället, säger Sebastian Rudenstam. De har få anställda, de äger nästan inga resurser men har via sina plattformar ett nära samarbete med frilansar och affärspartners.

Belecos plattform gör det möjligt för möbelföretag, möbelanvändare och stylister att hitta lösningar för sina olika behov. Möblerna ägs av tillverkaren medan lagring och transporter sköts av en logistikpartner. Beleco gör affärerna möjliga genom sin plattform och lever på att ta betalt för varje affär. Alla parter tjänar pengar på att göra det de gör bäst.

Läs också: Mios Stockholmslager levererar

– Eftersom möbelföretagen kan tjäna pengar på sina möbler under lång tid tjänar de på hög kvalitet och borde med ökad omsättning även kunna sänka sina priser, menar Marie Rudenstam.

Idén bakom Beleco och deras typ av plattform har funnits länge inom möbelbranschen. Tanken på att tjäna mer på möbler med hög kvalitet och samtidigt bli mer uthålliga har varit ett tema på nästa varenda branschmöte de senaste åren. Men hittills har mycket skett på företagsnivå och i enskilda marknadssegment. Nu vill mor och son Rudenstam bidra till en utveckling på bred front.

– Ingen av oss har rötterna i möbelbranschen, vi har kommit in i det här genom våra kunskaper och kundservice och försäljning, konstaterar Sebastian Rudenstam. Det här är en del av den snabba utveckling där vi äger allt mindre men har tillgång till allt vi behöver.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Make Up Store i rekonstruktion

Sminkkedjan kan inte betala löner, skatter och leverantörsskulder.

Icas obemannade test – fler unga kunder och höga snittköp

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Finska Posten köper Aditro

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Branschen hoppas matcha krympande bokrea

Nyhetsbrev

Minskad omsättning för live video-shopping-bolag

Arkiv

De mörka molnen har skingrats för nätbutikerna

Här är trenderna från megamässan Euroshop

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet i Düsseldorf.

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

Ikea miljardsatsar på Stockholm – fyra nya butiker ska öppnas

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Minskat resultat för Björn Borg

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

På nytt jobb
Bygghemma byter vd

Kontantupproret vill se politikerna sätta press på handeln

Beijer slog kampanjrekord 

Ikea automatiserar lagret – drar upp leveranstempot

Här öppnar Synsam – följer på rekordår i nyöppningar

Dubbelöppning för Arken Zoo

Trögt kvartal för Akademibokhandeln – utmaningar i e-handeln

Från Åhléns till H&M

Går tillbaka till H&M och lämnar posten som affärsområdeschef hos varuhuskedjan.

Här lägger designbutiken ned

Ny ansvarig för Arket

Blir driftschef hos Löplabbet

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Butik för Linum

Så mycket ökade e-handeln i fjol

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Bygghemma förvärvar onlineaktör

Fortsatt låg framtidstro i handeln

E-handelsraket flyttar lagret

Så sålde Clas Ohlson

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.109