23948sdkhjf

Swish växer snabbast inom e-handeln

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Getswish vd: I fysisk handel återstår mycket att göra.

Swish växer men i den fysiska handeln finns det mycket kvar att göra. Getswish ser att integrerade check-in-lösningar med Kina som förebild kan bli nästa steg. Skatteverket och Svensk Handel varnar för att alla hål för fusk ännu inte är igentäppta.

Läs också: Adyen lanserar Swish-lösning för butik

I dag har Swish nästan sju miljoner användare och produktportföljen har utökats med betaltjänster för e-handel, företag, organisationer och föreningar. Av 400 miljoner transaktioner som gjordes 2018 var 70 procent fortfarande överföringar privatpersoner emellan.

Tillväxten av Swish i e-handel ökar dock snabbast. I dag går det till exempel att betala med Swish hos Åhléns och enligt Sifo föredrar unga Swish i e-handeln. Tjänsten har även smugit sig in i ”delningsekonomier”. Ett köp på Blocket avslutas ofta med Swish.

Ett nytt tillägg i Swish-appen ger nu möjligheten att betala med QR-koder. Även butikens betalterminal kan generera en unik QR-kod vid varje köp som kunden skannar eller blippar och betalar via Swish.

– Det måste gå snabbt, utvecklingen av dynamiska QR-koder och blippfunktioner som integreras i kassasystemen fortsätter. Kassalinjeproducenterna har förstått värdet av integrering och intresset i handeln är stort, förklarar Anna-Lena Wretman, vd, Getswish.

Läs också: Coop lanserar ny betallösning

De första åren fick Swish kritik från Skatteverket. Oseriösa handlare överförde betalningar till privatkonton utan att redovisa dem i certifierade kassaregistersystem.

– Även om det är bättre nu så fuskas det fortfarande. Mångmiljonbelopp försvinner från statskassan årligen. Fusket upptäcks ofta genom våra anonyma kontrollköp ute i handeln. Den som inte lämnar ett kvitto riskerar en kontrollavgift på 12 500 kronor. Om det upprepas inom ramen av ett år kan avgiften bli dubbelt så hög, säger Conny Svensson, nationell samordnare på Skatteverket.

Även om det fuskas med Swish tycker Conny Svensson inte att det är värre än kontanthanteringen. Seriösa handlare har Swish-nummer som börjar på siffrorna 123 och den elektroniska läsaren måste alltid mata ut två kvitton. På det ena ska det tydligt framgå att det är ett kvitto.

– Det mesta fusket uppstår i mindre butiker. Många små och likadana transaktioner efter varandra är svåra att spåra. I kedjor och större butiker är fusket inte så vanligt. I klädbutiker är ju till exempel kvittot en säkerhet för att kunden ska kunna byta varan, säger Conny Svensson och understryker att kassaregisterlagstiftningen är en viktig garanti för att friska företag ska kunna driva sina verksamheter vidare i sund konkurrens.

Läs också: Swedbank Pay och Verifone fördjupar samarbetet

Svensk Handel är också positiv till Swish men ser att lösningen har några resor kvar innan den slår igenom på bred front i handeln. Betalningsexpert Bengt Nilervall, Svensk Handel, efterlyser bättre integration i kassasystemen och han tycker att betalningssättet är för långsamt och dyrt för handlaren.

– Varje Swish-transaktion kostar mellan 1:50 till 2:50 kronor. Det är betydligt mer än de ramavtal som vi har förhandlat oss fram till på korten. Bankerna behöver titta på helt nya affärsupplägg. Att hitta en lösning på avgiftsmodellen borde vara ett ömsesidigt önskemål, säger Bengt Nilervall.

På Getswish är man medveten om bristerna. Anna-Lena Wretman ser att i nuläget lämpar sig Swish kanske bäst i lugna butiksmiljöer. I fysisk handel, säger hon, återstår mycket att göra.

– Snabbhet, säkerhet och kundbeteende är stora utmaningar. Just nu inspireras vi av lösningarna från handeln i Kina med Alipay, Wechat pay och deras integrerade check-in-lösningar. Kunden checkar in med appen på väg in i butiken, provar, testar och betalar i lugn och ro och verifierar att allt gått rätt till vid utgången. På så sätt slipper de köa vid kassan. Betalningsmetoder bidrar också till unika kundresor.  

Fakta Swish:

  • Lanserades: 2012.
  • Ägare: Getswish genom Swedbank, Nordea, Handelsbanken, Danske Bank, Länsförsäkringar bank.
  • Huvudkontor: Stockholm.
  • Produkter: Swish för privatpersoner, Swish för handel, Swish för företag.
  • Användare: 6,7 miljoner privatkunder, 180 000 företag varav 4 000 är e-handlare.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klimatsmart presentkort

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Robotlösning och självskanning hos XXL

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Sex tips för färre returer

Nyhetsbrev

Premiär för TS Äventyr i Skärholmen

Fristående leksakshandlare öppnade andra fysiska butiken mitt i julhandeln. ”Näthandeln blev min räddning”.

Arkiv

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Japansk kedja till Gallerian

De föreslås till MQ:s styrelse

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Textilbolag i konkurs

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Så sålde Clas Ohlson

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Kökstillverkare öppnar nytt

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Pris regerar under Black friday

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Här öppnar Ideal of Sweden

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.146