23948sdkhjf

Swish växer snabbast inom e-handeln

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Getswish vd: I fysisk handel återstår mycket att göra.

Swish växer men i den fysiska handeln finns det mycket kvar att göra. Getswish ser att integrerade check-in-lösningar med Kina som förebild kan bli nästa steg. Skatteverket och Svensk Handel varnar för att alla hål för fusk ännu inte är igentäppta.

Läs också: Adyen lanserar Swish-lösning för butik

I dag har Swish nästan sju miljoner användare och produktportföljen har utökats med betaltjänster för e-handel, företag, organisationer och föreningar. Av 400 miljoner transaktioner som gjordes 2018 var 70 procent fortfarande överföringar privatpersoner emellan.

Tillväxten av Swish i e-handel ökar dock snabbast. I dag går det till exempel att betala med Swish hos Åhléns och enligt Sifo föredrar unga Swish i e-handeln. Tjänsten har även smugit sig in i ”delningsekonomier”. Ett köp på Blocket avslutas ofta med Swish.

Ett nytt tillägg i Swish-appen ger nu möjligheten att betala med QR-koder. Även butikens betalterminal kan generera en unik QR-kod vid varje köp som kunden skannar eller blippar och betalar via Swish.

– Det måste gå snabbt, utvecklingen av dynamiska QR-koder och blippfunktioner som integreras i kassasystemen fortsätter. Kassalinjeproducenterna har förstått värdet av integrering och intresset i handeln är stort, förklarar Anna-Lena Wretman, vd, Getswish.

Läs också: Coop lanserar ny betallösning

De första åren fick Swish kritik från Skatteverket. Oseriösa handlare överförde betalningar till privatkonton utan att redovisa dem i certifierade kassaregistersystem.

– Även om det är bättre nu så fuskas det fortfarande. Mångmiljonbelopp försvinner från statskassan årligen. Fusket upptäcks ofta genom våra anonyma kontrollköp ute i handeln. Den som inte lämnar ett kvitto riskerar en kontrollavgift på 12 500 kronor. Om det upprepas inom ramen av ett år kan avgiften bli dubbelt så hög, säger Conny Svensson, nationell samordnare på Skatteverket.

Även om det fuskas med Swish tycker Conny Svensson inte att det är värre än kontanthanteringen. Seriösa handlare har Swish-nummer som börjar på siffrorna 123 och den elektroniska läsaren måste alltid mata ut två kvitton. På det ena ska det tydligt framgå att det är ett kvitto.

– Det mesta fusket uppstår i mindre butiker. Många små och likadana transaktioner efter varandra är svåra att spåra. I kedjor och större butiker är fusket inte så vanligt. I klädbutiker är ju till exempel kvittot en säkerhet för att kunden ska kunna byta varan, säger Conny Svensson och understryker att kassaregisterlagstiftningen är en viktig garanti för att friska företag ska kunna driva sina verksamheter vidare i sund konkurrens.

Läs också: Swedbank Pay och Verifone fördjupar samarbetet

Svensk Handel är också positiv till Swish men ser att lösningen har några resor kvar innan den slår igenom på bred front i handeln. Betalningsexpert Bengt Nilervall, Svensk Handel, efterlyser bättre integration i kassasystemen och han tycker att betalningssättet är för långsamt och dyrt för handlaren.

– Varje Swish-transaktion kostar mellan 1:50 till 2:50 kronor. Det är betydligt mer än de ramavtal som vi har förhandlat oss fram till på korten. Bankerna behöver titta på helt nya affärsupplägg. Att hitta en lösning på avgiftsmodellen borde vara ett ömsesidigt önskemål, säger Bengt Nilervall.

På Getswish är man medveten om bristerna. Anna-Lena Wretman ser att i nuläget lämpar sig Swish kanske bäst i lugna butiksmiljöer. I fysisk handel, säger hon, återstår mycket att göra.

– Snabbhet, säkerhet och kundbeteende är stora utmaningar. Just nu inspireras vi av lösningarna från handeln i Kina med Alipay, Wechat pay och deras integrerade check-in-lösningar. Kunden checkar in med appen på väg in i butiken, provar, testar och betalar i lugn och ro och verifierar att allt gått rätt till vid utgången. På så sätt slipper de köa vid kassan. Betalningsmetoder bidrar också till unika kundresor.  

Fakta Swish:

  • Lanserades: 2012.
  • Ägare: Getswish genom Swedbank, Nordea, Handelsbanken, Danske Bank, Länsförsäkringar bank.
  • Huvudkontor: Stockholm.
  • Produkter: Swish för privatpersoner, Swish för handel, Swish för företag.
  • Användare: 6,7 miljoner privatkunder, 180 000 företag varav 4 000 är e-handlare.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ikea miljardsatsar på Stockholm – fyra nya butiker ska öppnas

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Minskat resultat för Björn Borg

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

På nytt jobb
Bygghemma byter vd

Nyhetsbrev

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Arkiv

Kontantupproret vill se politikerna sätta press på handeln

Beijer slog kampanjrekord 

Ikea automatiserar lagret – drar upp leveranstempot

Trögt kvartal för Akademibokhandeln – utmaningar i e-handeln

Här öppnar Synsam – följer på rekordår i nyöppningar

Dubbelöppning för Arken Zoo

Från Åhléns till H&M

Går tillbaka till H&M och lämnar posten som affärsområdeschef hos varuhuskedjan.

Miljonskulder för Digital Inn

Här lägger designbutiken ned

Blir driftschef hos Löplabbet

Ny ansvarig för Arket

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Butik för Linum

Så mycket ökade e-handeln i fjol

Gillblads i konkurs

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Bygghemma förvärvar onlineaktör

Fortsatt låg framtidstro i handeln

E-handelsraket flyttar lagret

Så sålde Clas Ohlson

Här nyöppnar Deichmann

På nytt jobb
Ny etableringschef hos Jysk

Fortsatt supertrögt för Odd Molly – stort försäljningsras

Pricer backade – stororder ger jättelyft

Företagen med bäst kundservice

Coop-direktör byter roll – rekrytering inleds

Returerna ökar – och inte bara inom e-handeln

Fyra nya koncept till Hede fashion outlet

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.094