23948sdkhjf

Swish växer snabbast inom e-handeln

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

Getswish vd: I fysisk handel återstår mycket att göra.

Swish växer men i den fysiska handeln finns det mycket kvar att göra. Getswish ser att integrerade check-in-lösningar med Kina som förebild kan bli nästa steg. Skatteverket och Svensk Handel varnar för att alla hål för fusk ännu inte är igentäppta.

Läs också: Så ska Swish erövra dagligvaru- och servicehandeln

I dag har Swish nästan sju miljoner användare och produktportföljen har utökats med betaltjänster för e-handel, företag, organisationer och föreningar. Av 400 miljoner transaktioner som gjordes 2018 var 70 procent fortfarande överföringar privatpersoner emellan.

Tillväxten av Swish i e-handel ökar dock snabbast. I dag går det till exempel att betala med Swish hos Åhléns och enligt Sifo föredrar unga Swish i e-handeln. Tjänsten har även smugit sig in i ”delningsekonomier”. Ett köp på Blocket avslutas ofta med Swish.

Ett nytt tillägg i Swish-appen ger nu möjligheten att betala med QR-koder. Även butikens betalterminal kan generera en unik QR-kod vid varje köp som kunden skannar eller blippar och betalar via Swish.

– Det måste gå snabbt, utvecklingen av dynamiska QR-koder och blippfunktioner som integreras i kassasystemen fortsätter. Kassalinjeproducenterna har förstått värdet av integrering och intresset i handeln är stort, förklarar Anna-Lena Wretman, vd, Getswish.

Läs också: Swish och Ica i hälarna på Volvo

De första åren fick Swish kritik från Skatteverket. Oseriösa handlare överförde betalningar till privatkonton utan att redovisa dem i certifierade kassaregistersystem.

– Även om det är bättre nu så fuskas det fortfarande. Mångmiljonbelopp försvinner från statskassan årligen. Fusket upptäcks ofta genom våra anonyma kontrollköp ute i handeln. Den som inte lämnar ett kvitto riskerar en kontrollavgift på 12 500 kronor. Om det upprepas inom ramen av ett år kan avgiften bli dubbelt så hög, säger Conny Svensson, nationell samordnare på Skatteverket.

Även om det fuskas med Swish tycker Conny Svensson inte att det är värre än kontanthanteringen. Seriösa handlare har Swish-nummer som börjar på siffrorna 123 och den elektroniska läsaren måste alltid mata ut två kvitton. På det ena ska det tydligt framgå att det är ett kvitto.

– Det mesta fusket uppstår i mindre butiker. Många små och likadana transaktioner efter varandra är svåra att spåra. I kedjor och större butiker är fusket inte så vanligt. I klädbutiker är ju till exempel kvittot en säkerhet för att kunden ska kunna byta varan, säger Conny Svensson och understryker att kassaregisterlagstiftningen är en viktig garanti för att friska företag ska kunna driva sina verksamheter vidare i sund konkurrens.

Läs också: Hållbar mobiltjänst och betallösning för wearables

Svensk Handel är också positiv till Swish men ser att lösningen har några resor kvar innan den slår igenom på bred front i handeln. Betalningsexpert Bengt Nilervall, Svensk Handel, efterlyser bättre integration i kassasystemen och han tycker att betalningssättet är för långsamt och dyrt för handlaren.

– Varje Swish-transaktion kostar mellan 1:50 till 2:50 kronor. Det är betydligt mer än de ramavtal som vi har förhandlat oss fram till på korten. Bankerna behöver titta på helt nya affärsupplägg. Att hitta en lösning på avgiftsmodellen borde vara ett ömsesidigt önskemål, säger Bengt Nilervall.

På Getswish är man medveten om bristerna. Anna-Lena Wretman ser att i nuläget lämpar sig Swish kanske bäst i lugna butiksmiljöer. I fysisk handel, säger hon, återstår mycket att göra.

– Snabbhet, säkerhet och kundbeteende är stora utmaningar. Just nu inspireras vi av lösningarna från handeln i Kina med Alipay, Wechat pay och deras integrerade check-in-lösningar. Kunden checkar in med appen på väg in i butiken, provar, testar och betalar i lugn och ro och verifierar att allt gått rätt till vid utgången. På så sätt slipper de köa vid kassan. Betalningsmetoder bidrar också till unika kundresor.  

Fakta Swish:

  • Lanserades: 2012.
  • Ägare: Getswish genom Swedbank, Nordea, Handelsbanken, Danske Bank, Länsförsäkringar bank.
  • Huvudkontor: Stockholm.
  • Produkter: Swish för privatpersoner, Swish för handel, Swish för företag.
  • Användare: 6,7 miljoner privatkunder, 180 000 företag varav 4 000 är e-handlare.
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Rekordår för Mio – ökar trafiken både till butik och e-handel

Butiksägare samverkar för en hållbarare modebransch

Citycon säljer två köpcentrum

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Nyhetsbrev

Även Ur & Penn vill se bättre dialog om hyressättningar

Arkiv

DEBATT
”Ökad dataläskunnighet avgörande för detaljhandelns konkurrenskraft”

Dan Sommer från Qlik betonar i en debattartikel vikten av att skapa en datakultur.

Videointervju: ”Bemötandet en viktig konkurrensfördel”

Anton Granlund om kundmötets betydelse för kundupplevelsen.

Lidl Halmstad första butik i världen med förarlösa transporter

Butiken får varorna levererade av självkörande lastbilar 2020.

Rekordomsättning för Inditex

Branscherna som väntas gå bäst i e-handeln i sommar

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

På nytt jobb
Han blir ny vd för Woody-kedjan

Löfbergs intar Lobbyn

Kontanterna fortsatt ohotade

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Oförändrat hos Clas Ohlson

Försäljningsras i modehandeln: ”Stor svårförklarad nedgång”

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Matsmart

1

Svensk Handel till storms mot paket- och fraktsubventioner

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Fredrik Söderberg kliver av vd-posten för ÖoB innan sommaren.

Ellos börjar med nästa dag-leveranser

Smart e-handelsförpackning fick World Star

På nytt jobb
Han är Orklas nya koncernchef

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

På nytt jobb
Han ska styra media på Max

MQ tar egna varumärken till Afound

Jula över 7 miljarder – då får personalen bonus

28 miljoner till välgörenhet – så mycket har påsinitiativ inbringat

På nytt jobb
Han tar över på Zetadisplay

På nytt jobb
Från Adidas till Apoteksgruppen

Så ska Hemtex få färre returer

RNB öppnar pop up-outlet

Bakslag för Norge: Kraftig ökning i gränshandeln

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.154