23948sdkhjf

Så mycket växte e-modehandeln

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Modeåret i e-handeln inleddes med tvåsiffrig ökning.

Tillväxten i e-modehandeln landade på 13 procent under första kvartalet 2019 enligt e-barometern från Postnord i samarbete Svensk Digital Handel och HUI Research.

Läs också: Spaden i jorden för Julas stora logistiksatsning

”Att e-handla kläder har blivit mycket vanligt i många konsumentgrupper och modekedjorna befinner sig i ett kritiskt skede av den digitala omställningen”, skriver Postnord i rapporten.

Snittköpet i e-handeln när det handlar om mode ligger på 1 099 kronor vilket är något högre än snittköpet för modevaror handlade från utländska sajter som landar på 951 kronor.

Alltjämt handlar den svenska modekonsumenterna helst från Storbritannien, Tyskland och Kina.

Leveranstiden för utlandshandlat mode ligger i snitt på 10 dagar vilket inte hindrar 34 procent att återkomma till den butiken de tidigare handlat i från.

Läs också: Fraktstöd sänks – nu blir Kinapaketen dyrare

Anledningen till att den svenska modekonsumenten väljer att handla från utländska sajter har oftast med att göra med att varan inte finns i Sverige men också att priset var lägre eller att utbudet var större.

Sporthandeln hade en tillväxt om 12 procent i e-handeln under kvartalet, lägre än förväntat, och i rapporten konstateras att dåligt med snö slog mot sporthandeln. I sporthandeln ligger snittköpet på 1 239 kronor i Sverige och i princip samma belopp för utlandshandlade varor. 33 procent av kunderna återkommer till den butik de tidigare handlat i från och när det kommer till att varför kunder väljer att handla från utländska sajter så är det oftast på grund av priset.

”Branschen närmar sig stadigt den brytpunkt där all tillväxt sker på nätet, samtidigt som nya koncept växer fram i den fysiska handeln”, konstateras i rapporten och som ett fysisk exempel ger Postnord SGN Sports nya Bike Nation och ett annat är att Intersport nyligen introducerarade ”omnikanallabb” i fysisk butik där kunderna ska kunna prova nätbeställda varor, returnera eller byta varorna omedelbart samt beställa hemleverans.

Rapportens tema är hållbarhet och här konstateras att hållbarhet ger konkurrensfördelar. Tre av fyra uppger att de gör medvetna val när de e-handlar och fyra av tio försöker att alltid eller ofta välja aktivt. För e-handelskunderna är det allra viktigast med hållbarhet när de handlar livsmedel, barnartiklar, modevaror samt skönhets- och hälsoprodukter.

Läs också: Postnord återvände till förlust

”Inom exempelvis modehandeln har man länge arbetat med att ta fram olika märkningar som ska göra det lättare för konsumenten att välja hållbara alternativ”, skriver Postnord i rapporten. I rapporten framgår att e-handeln ger goda möjligheter för modeföretagen när konsumenterna kräver mer transparens och i rapporten lyfts Filippa K och H&M fram för att företagen redovisar exempelvis i vilken fabrik som ett visst plagg tillverkats. Hållbarheten slår också igenom på leverans och hållbarhet och och tre av fyra konsumenter uppger att de skulle kunna betala mer för mer hållbara leveranser.

Av de tillfrågade i rapporten uppger 33 procent att det är mycket viktigt att modevaror som köps på nätet är producerade och levererade med högsta möjliga hållbarhetshänsyn till miljö, människor, djur och 44 procent tycker att det är ganska viktigt.

Inte oväntat växer mobilen som nav i köpupplevelsen och inköp och i rapporten framgår att nära hälften, 49 procent, av alla som e-handlade under första kvartalet 2019 gjorde det via mobilen. Andelen som handlar med mobilen har nästan fördubblats på bara tre år, ett skifte som medför utmaningar för e-handlarna vad gäller att anpassa kommunikation, sajt och betalningslösningar.

Totalt hade e-handeln en tillväxt om 15 procent under årets första kvartal och därmed inleddes e-handelsåret enligt rapporten väl.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Här öppnar ÖoB nytt varuhus

Lågpriskedjans höjer etableringstempot i storstadsregionerna.

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Boozt skriver ned prognos

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Nyhetsbrev

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Arkiv

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Han förenar tre kedjor i en butik

Ökning för Synsam:"Stort fokus på ögonhälsa"

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Nordstjernan-bolag lägger bud på Swedol

Herrmodebutik i hotell

Lidholm’s Clothier har öppnat i Göteborg.

Minussiffror i modehandeln även i oktober

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Nu separeras RNB

På nytt jobb
Ny vd för Tiger of Sweden

Rekryteras från Hugo Boss.

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

På nytt jobb
Finanschef blir vd

Mobello till Åhléns

Mobilreparationskedjan öppnar sjätte butiken och är nästa hyresgäst ut hos varuhuskedjan.

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Skönhet ökade mest i e-handeln

På nytt jobb
Går till Ikea

Blir public affairs-chef för möbeljätten i Sverige.

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

1

Cdon med nytt utseende

Normal till Stockholms city

Gallerian skapar ny mötesplats och nytt retailkoncept

På nytt jobb
Han ska göra Pulsen till en bättre retailpartner

Postnord: Sex av tio e-handlar julklapparna

Byggmax öppnar nytt – och utfäster hittelön för nya lägen

På nytt jobb
Loomis med ny chef

Se alla Företagens egna nyheter

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

0.151