23948sdkhjf

Så inleddes e-handelsåret 2019 – branscherna som ökade mest

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Tvåsiffriga tillväxttal för hemelektronik, mode, inredning, sport och dagligvaror, enligt e-barometern för första kvartalet 2019.

2019 inleddes med en total tillväxt i e-handel om 15 procent. Det framgår av e-barometern för första kvartalet från Postnord i samarbete med Digital handel och HUI Research.

Högsta tillväxttalen noterades inom mogna men också prispressade hemelektronikbranschen med en ökning om 18 procent.

Ökningen förklaras i rapporten med att inhemska aktörerna tog tillbaka försäljning från utlandet i och med att kinahandeln med småelektronik har reducerats kraftigt sedan fjolåret. Därtill har aktörerna byggt ut både sortiment och leveransmodeller vilket tilltalat kunderna.

Även dagligvaruhandeln uppvisar fina tillväxttal och hade en tillväxt om 19 procent och blev därmed vinnarbransch i rapporten. Det betyder att var åttonde e-handelskonsument handlade livsmedel på nätet under kvartalet vilket är en rekordnotering.

”De stora branscherna hemelektronik samt kläder och skor presterade bra trots – eller kanske delvis till följd av – en mycket kärvare utveckling för de fysiska butikerna", skriver Postnord i rapporten.

Det visar E-barometern Q1 som sammanfattar svenskarnas e-handel första kvartalet 2019 och har temat hållbarhet och hållbara leveranser vilket många konsumeter uppges vara villiga att betal mer för.

Totalt ökade e-handeln med 15 procent under årets första kvartal. Hälften av e-handelsköp under första kvartalet utfördes via mobiltelefonen. 68 procent av svenskarna e-handlar varje månad.

2018 blev en milstolpe i och med att nätet för första gången tog hela tillväxten inom sällanköpsvaruhandeln och i rapporten kan konstateras att e-handelsåret 2019 inletts väl. 

Så ser tillväxtutvecklingen ut i delbranscherna under första kvartalet:

Hemelektronik 18 %

Kläder/skor 13 %

Böcker/media 4 procent

Inredning/möbler 17 %

Sport/fritid 12%

Barnartiklar/leksaker 6 %

Dagligvaror 19%

Källa: e-barometern

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Klimatsmart presentkort

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Robotlösning och självskanning hos XXL

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Sex tips för färre returer

Nyhetsbrev

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Arkiv

Premiär för TS Äventyr i Skärholmen

Fristående leksakshandlare öppnade andra fysiska butiken mitt i julhandeln. ”Näthandeln blev min räddning”.

Japansk kedja till Gallerian

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

De föreslås till MQ:s styrelse

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

Textilbolag i konkurs

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Så sålde Clas Ohlson

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Kökstillverkare öppnar nytt

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Pris regerar under Black friday

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Här öppnar Ideal of Sweden

Arbetsmiljöverket slår till mot e-handlarna

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.155