23948sdkhjf

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Så viktigt tycker kunderna att hållbarhet är inom olika branscher.

Hållbar produktion och leverans inom e-handel upplevs som allt viktigare bland kunderna. Det visar E-barometern för första kvartalet som Postnord tagit fram i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI.

Läs också: Handeln ritar om städerna

Allra viktigast med hållbarhet tycker kunderna att det är när de handlar livsmedel, barnartiklar, modevaror samt skönhets- och hälsoprodukter. De här varorna känns troligen mest angelägna eftersom de kommer att vara i eller nära kroppen, konstateras det i rapporten.

Inom dagligvaruhandeln tycker 57 procent att hållbarheten är mycket viktig och 28 procent tycker att den är ganska viktig. Sammanlagt alltså 85 procent, vilket är klart mest av alla branscher.

– Dagligvarukedjorna profilerar sig väldigt mycket inom hållbarhetsarbete generellt och det tror jag speglar av sig i siffrorna, säger Arne Andersson, e-handelsrådgivare på Postnord.

Kriget mot plasten och svinnet är exempel som han tror har eldat igång ett skarpt hållbarhetsfokus just när det gäller livsmedel på nätet. Och ännu tydligare kommer det bli.

– Jag tror verkligen att vi kommer att få se en Greta Thunberg-effekt under 2019, särskilt eftersom hon nu också varit med i Time Magazine, säger Arne Andersson.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Jaktkedja i konkurs

Här är Gina Tricots nya etableringar

Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

Klart: Kappahls ansökan om avnotering godkänd

Dagligvaruhandelns framtidstro toppar e-handelns

Clas Ohlson växer kraftigt online

Nyhetsbrev

Nelly lämnar Falkenberg

Arkiv

Na-kd investerar 40 miljoner i en helt ny affär

Hemtex varslar på huvudkontoret

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Nu når Instabox halva Sverige samma dag

TEKNIK
Global Samsungdirektör: Mobil säkerhet har aldrig varit viktigare

Nick Dawson om Asiens försprång och säkerhetsriskerna med Internet of things.

Swedbank Pay och Verifone fördjupar samarbetet

Twilfit i rekonstruktion

Underklädeskedjan har över 100 miljoner kronor i skulder.

Musikkedja i konkurs – stort antal svenska butiker berörda

Twilfits ordförande om rekonstruktionen: "Vi ska signifikant minska antalet butiker"

Picard bygger om alla butiker och öppnar nya

På nytt jobb
Hon blir ny landschef för Stadium i Sverige

klart vem som efterträder Daniel Löfkvist på sportkedjans största marknad.

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Handeln ritar om städerna

Här öppnar Skincitys första butik

Motigt för RNB – supersvagt kvartal för Polarn O Pyret

1

H&M majoritetsägare i Sellpy

Na-kd tillbaka i Helsingborg

Iittala ut – Sandqvist in

Bikester öppnar butik – och flyttar kontoret

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Så sålde Dustin

Här dyker Lagerhaus också upp

Så sålde hemelektronik i september

Ny e-handelsfusion i outdoorbranschen

Över en kvarts miljard på en månad – nytt försäljningsrekord för e-handlaren

Afound byter kurs – ska satsa mer digitalt

På nytt jobb
Kliver på som vd för Hemmy

Fler butiker till Elins Esplanad

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.15