23948sdkhjf

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Så viktigt tycker kunderna att hållbarhet är inom olika branscher.

Hållbar produktion och leverans inom e-handel upplevs som allt viktigare bland kunderna. Det visar E-barometern för första kvartalet som Postnord tagit fram i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI.

Läs också: Axfoods miljardavtal för superlagret klart

Allra viktigast med hållbarhet tycker kunderna att det är när de handlar livsmedel, barnartiklar, modevaror samt skönhets- och hälsoprodukter. De här varorna känns troligen mest angelägna eftersom de kommer att vara i eller nära kroppen, konstateras det i rapporten.

Inom dagligvaruhandeln tycker 57 procent att hållbarheten är mycket viktig och 28 procent tycker att den är ganska viktig. Sammanlagt alltså 85 procent, vilket är klart mest av alla branscher.

– Dagligvarukedjorna profilerar sig väldigt mycket inom hållbarhetsarbete generellt och det tror jag speglar av sig i siffrorna, säger Arne Andersson, e-handelsrådgivare på Postnord.

Kriget mot plasten och svinnet är exempel som han tror har eldat igång ett skarpt hållbarhetsfokus just när det gäller livsmedel på nätet. Och ännu tydligare kommer det bli.

– Jag tror verkligen att vi kommer att få se en Greta Thunberg-effekt under 2019, särskilt eftersom hon nu också varit med i Time Magazine, säger Arne Andersson.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Andra butiken för Chimi eyewear

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Klimatsmart presentkort

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Robotlösning och självskanning hos XXL

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Nyhetsbrev

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Arkiv

Premiär för TS Äventyr i Skärholmen

Fristående leksakshandlare öppnade andra fysiska butiken mitt i julhandeln. ”Näthandeln blev min räddning”.

Sex tips för färre returer

Japansk kedja till Gallerian

De föreslås till MQ:s styrelse

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Textilbolag i konkurs

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Så sålde Clas Ohlson

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Kökstillverkare öppnar nytt

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Pris regerar under Black friday

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Här öppnar Ideal of Sweden

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.179