23948sdkhjf

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

Så viktigt tycker kunderna att hållbarhet är inom olika branscher.

Hållbar produktion och leverans inom e-handel upplevs som allt viktigare bland kunderna. Det visar E-barometern för första kvartalet som Postnord tagit fram i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI.

Allra viktigast med hållbarhet tycker kunderna att det är när de handlar livsmedel, barnartiklar, modevaror samt skönhets- och hälsoprodukter. De här varorna känns troligen mest angelägna eftersom de kommer att vara i eller nära kroppen, konstateras det i rapporten.

Inom dagligvaruhandeln tycker 57 procent att hållbarheten är mycket viktig och 28 procent tycker att den är ganska viktig. Sammanlagt alltså 85 procent, vilket är klart mest av alla branscher.

– Dagligvarukedjorna profilerar sig väldigt mycket inom hållbarhetsarbete generellt och det tror jag speglar av sig i siffrorna, säger Arne Andersson, e-handelsrådgivare på Postnord.

Kriget mot plasten och svinnet är exempel som han tror har eldat igång ett skarpt hållbarhetsfokus just när det gäller livsmedel på nätet. Och ännu tydligare kommer det bli.

– Jag tror verkligen att vi kommer att få se en Greta Thunberg-effekt under 2019, särskilt eftersom hon nu också varit med i Time Magazine, säger Arne Andersson.

Kommentera en artikel (1)
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11