23948sdkhjf

”Greta Thunberg-effekt” inom e-handeln

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Så viktigt tycker kunderna att hållbarhet är inom olika branscher.

Hållbar produktion och leverans inom e-handel upplevs som allt viktigare bland kunderna. Det visar E-barometern för första kvartalet som Postnord tagit fram i samarbete med Svensk Digital Handel och HUI.

Läs också: Så mycket ska Sportamore växa

Allra viktigast med hållbarhet tycker kunderna att det är när de handlar livsmedel, barnartiklar, modevaror samt skönhets- och hälsoprodukter. De här varorna känns troligen mest angelägna eftersom de kommer att vara i eller nära kroppen, konstateras det i rapporten.

Inom dagligvaruhandeln tycker 57 procent att hållbarheten är mycket viktig och 28 procent tycker att den är ganska viktig. Sammanlagt alltså 85 procent, vilket är klart mest av alla branscher.

– Dagligvarukedjorna profilerar sig väldigt mycket inom hållbarhetsarbete generellt och det tror jag speglar av sig i siffrorna, säger Arne Andersson, e-handelsrådgivare på Postnord.

Kriget mot plasten och svinnet är exempel som han tror har eldat igång ett skarpt hållbarhetsfokus just när det gäller livsmedel på nätet. Och ännu tydligare kommer det bli.

– Jag tror verkligen att vi kommer att få se en Greta Thunberg-effekt under 2019, särskilt eftersom hon nu också varit med i Time Magazine, säger Arne Andersson.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (1)
Startsidan just nu

Apoteket spränger gränsen i Töcksfors

Kronkursen fortsätter pressa modehandeln

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet med ny kraft

Pilot: Nets testar swishmodul i butiksmiljö

Färre nya H&M-butiker än planerat

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Nyhetsbrev

Mall of Scandinavia blir Westfield Mall of Scandinavia

Arkiv

20 butiker ska bort i modekedjan

Härligt mycket handel i Almedalen

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Åhléns skönhetskoncept öppnar ny butik och onlineshop

RnB visar minusresultat men hoppas att Polarn o Pyret ska lyfta

WeSC behöver nytt kapital

Så ska Lidingö centrum bli en mötesplats

På nytt jobb
Han blir Icagruppens nya chefsstrateg

Zetadisplay uppgraderar Ikeavaruhus

Flaggskeppsbutik ska lyfta Intersport

Förlusten växer för VRG – ny produktlinje ska vända utvecklingen

50 miljoner kronor till start up

Ökad vinst för Netonnet – vd tror på fortsatt tillväxt

Kappahl på sommarturné med Newbie

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Dagens Handel har pratat utmaningar och möjligheter med köpcentrumjätten Citycons nya vd F Scott Ball.

Jysks grundare svårt sjuk – sonen tar över

NA-KD öppnar pop up i Mos

Beijer gör dubbla förvärv

På nytt jobb
Ikea utser ny designchef

Hon är moderator för Retaildagen

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Till Lyko från finansbranschen

Finansman ökar innehav i skohandlare

Altor in som storägare i XXL

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

XL-Bygg förvärvar Spillersboda Byggmarknad

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.194