23948sdkhjf

Svensk Handel: ”Dyra paketleveranser en alarmerande konkurrensnackdel”

Höga fraktkostnader sätter kämpar i hjulen för svenska e-handlare, menar Svensk Handel.

Det största hindret för svenska e-handlarens expansion är höga kostnaderna för paketleveranser och så många som sex av tio företag anger att fraktkostnader är ett stort, eller mycket stort hinder, för att börja exportera varor till andra länder inom EU.

Det faktum att Sverige har bland EU:s högsta kostnader för paketleveranser innebär en alarmerande konkurrensnackdel. När detaljhandeln blir allt mer internationell måste svenska e-handlare få rätt förutsättningar att konkurrera, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel.

Svensk Handel menar det finns mycket kvar att göra för att få EU:s inre marknad att fungera bättre och där är en knut att lösa frakt- och logistikkostnader. 

Organisationen menar att svenska handlare lider av e-handelsunderskott på ett par miljarder kronor då svenska konsumenter handlade varor från utländska e-handlare för cirka 11 miljarder kronor i fjol medan svenska e-handelsexporten beräknades uppgå till 5-9 miljarder.

Förutom dyra fraktkostnader menar Svensk Handel att även möjligheten att konkurrera med pris, få till en bra logistikkedja och ha förutsättningar att bedriva marknadsföring är andra hinder som företagen upplever står i vägen för e-handelsexpansionen i EU.

När det gäller att gå globalt menar e-handlarna att svårigheterna handlar om momsregler och andra skatteregler men även där anges fraktkostnader som den stora och dyra utmaningen. 

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078