23948sdkhjf

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

Stark tillväxt och förbättrad lönsamhet för Fristads Kansas Group.

Fristads Kansas Group, med varumärken som Fristads, Kansas, B&C, Wenaas, Bragard, Martinson och Hejco, kan lägga ett gott år bakom sig med en försäljningsökning om 10 procent i fjol och med en omsättning som landade på 4,2 miljarder kronor mot 3,8 miljarder föregående år. Rörelseresultatet ökade med 26 procent under 2018 till 218 miljoner kronor (173). Rörelsemarginalen uppgick till 5,1 procent.

Den goda utvecklingen möjliggör nu enligt bolaget nya offensiva satsningar med fokus  innovativa och hållbara produkter med hög modegrad och nya marknadsföringsinitiativ. 

För att kunna korta ledtider och öka servicenivån har koncernen även investerat i ett nytt logistikcenter i Borås som börjar tas i drift under sommaren 2019. Där finns även Fristads och koncernens nya huvudkontor. Grunden till den goda tillväxten tillskriver bolaget produktlanseringar och marknadsföringsåtgärder men även om en generellt stark konjunktur och valutaeffekter har haft positiv effekt.

 En stark ekonomisk utveckling möjliggör för oss att fortsätta investera i produktinnovation och marknadsföring. För att ge vårt starka produktutbud bästa förutsättningar har vi under våren också påbörjat utrullningen av ett nytt butikskoncept med en ny Shop in Shop -lösning. Vi kombinerar innovativa idéer med en sportig känsla, flexibla moduler och ”shop the look”, allt för att skapa bästa förutsättningar för ökad merförsäljning. För att ge ytterligare stöd åt vårt starka erbjudande fortsätter vi också med spännande sponsorsamarbeten som en del av våra marknadsinsatser, exempelvis med Svenska Skidskytteförbundet och Österrikiska Skidlandslaget. Det är roligt att se den positiva respons våra satsningar får från våra kunder och samarbetspartners, säger Anders Hülse, vd för Fristads i en kommentar.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078