23948sdkhjf

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Stark tillväxt och förbättrad lönsamhet för Fristads Kansas Group.

Fristads Kansas Group, med varumärken som Fristads, Kansas, B&C, Wenaas, Bragard, Martinson och Hejco, kan lägga ett gott år bakom sig med en försäljningsökning om 10 procent i fjol och med en omsättning som landade på 4,2 miljarder kronor mot 3,8 miljarder föregående år. Rörelseresultatet ökade med 26 procent under 2018 till 218 miljoner kronor (173). Rörelsemarginalen uppgick till 5,1 procent.

Den goda utvecklingen möjliggör nu enligt bolaget nya offensiva satsningar med fokus  innovativa och hållbara produkter med hög modegrad och nya marknadsföringsinitiativ. 

För att kunna korta ledtider och öka servicenivån har koncernen även investerat i ett nytt logistikcenter i Borås som börjar tas i drift under sommaren 2019. Där finns även Fristads och koncernens nya huvudkontor. Grunden till den goda tillväxten tillskriver bolaget produktlanseringar och marknadsföringsåtgärder men även om en generellt stark konjunktur och valutaeffekter har haft positiv effekt.

 En stark ekonomisk utveckling möjliggör för oss att fortsätta investera i produktinnovation och marknadsföring. För att ge vårt starka produktutbud bästa förutsättningar har vi under våren också påbörjat utrullningen av ett nytt butikskoncept med en ny Shop in Shop -lösning. Vi kombinerar innovativa idéer med en sportig känsla, flexibla moduler och ”shop the look”, allt för att skapa bästa förutsättningar för ökad merförsäljning. För att ge ytterligare stöd åt vårt starka erbjudande fortsätter vi också med spännande sponsorsamarbeten som en del av våra marknadsinsatser, exempelvis med Svenska Skidskytteförbundet och Österrikiska Skidlandslaget. Det är roligt att se den positiva respons våra satsningar får från våra kunder och samarbetspartners, säger Anders Hülse, vd för Fristads i en kommentar.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Elon och Hemmy gör slut

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Så sålde Björn Borg

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Fortsatt trögt för Odd Molly

Nyhetsbrev

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Arkiv

Muji: "Vi vill växa i Europa”

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Så snabbt ökar Ica på nätet

Nu finns Åhléns skönhetskoncept på nätet

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Kronans Apotek – nu även på NK

Icas resultat bättre än väntat

Boozt förbättrar resultatet – men förlorar medgrundare

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Stenbeck går in i Caliroots

Här stänger H&M

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Minskad försäljning för convenience

Vill hyra ut mer sportutrustning – tar in riskkapital

På nytt jobb
Nya regionchefer till Clas Ohlson

Detaljhandelskedjan har finjusterat regionsindelningen i Sverige och rekryterat två nya regionchefer.

Dyson öppnar blow dry-salong i MoS

På nytt jobb
Han blir Sverigechef på Klarna

Rekryteras internt och har arbetat i bolaget sedan 2008.

Anrik bokhandel stänger efter 131 år

Här öppnar Newbie härnäst

BoConcept vinner internationellt franchisepris

Blev inlåst på Byggmax

På nytt jobb
Lämnar Björn Axén för Kronans Apotek

Inredningsföretag med ny ägare

Bygghandeln omsätter mer

Butik för Brothers i konkurs

På nytt jobb
Efter Menigas köp av Wrapp – hon blir Sverigechef

Anrik apotekskedja lägger ner 200 butiker

Återvunnet hos Svenskt Tenn

Maxi störst under juli

Aktör satsar med ny Team Sportia

Se alla Företagens egna nyheter

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.125