23948sdkhjf

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Stark tillväxt och förbättrad lönsamhet för Fristads Kansas Group.

Fristads Kansas Group, med varumärken som Fristads, Kansas, B&C, Wenaas, Bragard, Martinson och Hejco, kan lägga ett gott år bakom sig med en försäljningsökning om 10 procent i fjol och med en omsättning som landade på 4,2 miljarder kronor mot 3,8 miljarder föregående år. Rörelseresultatet ökade med 26 procent under 2018 till 218 miljoner kronor (173). Rörelsemarginalen uppgick till 5,1 procent.

Den goda utvecklingen möjliggör nu enligt bolaget nya offensiva satsningar med fokus  innovativa och hållbara produkter med hög modegrad och nya marknadsföringsinitiativ. 

För att kunna korta ledtider och öka servicenivån har koncernen även investerat i ett nytt logistikcenter i Borås som börjar tas i drift under sommaren 2019. Där finns även Fristads och koncernens nya huvudkontor. Grunden till den goda tillväxten tillskriver bolaget produktlanseringar och marknadsföringsåtgärder men även om en generellt stark konjunktur och valutaeffekter har haft positiv effekt.

 En stark ekonomisk utveckling möjliggör för oss att fortsätta investera i produktinnovation och marknadsföring. För att ge vårt starka produktutbud bästa förutsättningar har vi under våren också påbörjat utrullningen av ett nytt butikskoncept med en ny Shop in Shop -lösning. Vi kombinerar innovativa idéer med en sportig känsla, flexibla moduler och ”shop the look”, allt för att skapa bästa förutsättningar för ökad merförsäljning. För att ge ytterligare stöd åt vårt starka erbjudande fortsätter vi också med spännande sponsorsamarbeten som en del av våra marknadsinsatser, exempelvis med Svenska Skidskytteförbundet och Österrikiska Skidlandslaget. Det är roligt att se den positiva respons våra satsningar får från våra kunder och samarbetspartners, säger Anders Hülse, vd för Fristads i en kommentar.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Rekordår för Mio – ökar trafiken både till butik och e-handel

Butiksägare samverkar för en hållbarare modebransch

Citycon säljer två köpcentrum

HUIs konjunkturprognos: "Detaljhandeln befinner sig i ett tufft läge"

Nyhetsbrev

Även Ur & Penn vill se bättre dialog om hyressättningar

Arkiv

Videointervju: ”Bemötandet en viktig konkurrensfördel”

Anton Granlund om kundmötets betydelse för kundupplevelsen.

DEBATT
”Ökad dataläskunnighet avgörande för detaljhandelns konkurrenskraft”

Dan Sommer från Qlik betonar i en debattartikel vikten av att skapa en datakultur.

Lidl Halmstad första butik i världen med förarlösa transporter

Butiken får varorna levererade av självkörande lastbilar 2020.

Rekordomsättning för Inditex

Branscherna som väntas gå bäst i e-handeln i sommar

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

På nytt jobb
Han blir ny vd för Woody-kedjan

Löfbergs intar Lobbyn

Ellos börjar med nästa dag-leveranser

Kontanterna fortsatt ohotade

Oförändrat hos Clas Ohlson

Försäljningsras i modehandeln: ”Stor svårförklarad nedgång”

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Matsmart

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

1

Svensk Handel till storms mot paket- och fraktsubventioner

Axfood öppnar "Arbetsförmedling"

Hans klockbolag tar in nytt kapital

Lågprisvaruhuskedjans vd lämnar

Fredrik Söderberg kliver av vd-posten för ÖoB innan sommaren.

Smart e-handelsförpackning fick World Star

På nytt jobb
Han är Orklas nya koncernchef

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

På nytt jobb
Han ska styra media på Max

MQ tar egna varumärken till Afound

Jula över 7 miljarder – då får personalen bonus

28 miljoner till välgörenhet – så mycket har påsinitiativ inbringat

På nytt jobb
Han tar över på Zetadisplay

På nytt jobb
Från Adidas till Apoteksgruppen

Så ska Hemtex få färre returer

RNB öppnar pop up-outlet

Bakslag för Norge: Kraftig ökning i gränshandeln

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.154