23948sdkhjf

Stark tillväxt för arbetsklädeskoncern – når över 4 miljarder

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Stark tillväxt och förbättrad lönsamhet för Fristads Kansas Group.

Fristads Kansas Group, med varumärken som Fristads, Kansas, B&C, Wenaas, Bragard, Martinson och Hejco, kan lägga ett gott år bakom sig med en försäljningsökning om 10 procent i fjol och med en omsättning som landade på 4,2 miljarder kronor mot 3,8 miljarder föregående år. Rörelseresultatet ökade med 26 procent under 2018 till 218 miljoner kronor (173). Rörelsemarginalen uppgick till 5,1 procent.

Den goda utvecklingen möjliggör nu enligt bolaget nya offensiva satsningar med fokus  innovativa och hållbara produkter med hög modegrad och nya marknadsföringsinitiativ. 

För att kunna korta ledtider och öka servicenivån har koncernen även investerat i ett nytt logistikcenter i Borås som börjar tas i drift under sommaren 2019. Där finns även Fristads och koncernens nya huvudkontor. Grunden till den goda tillväxten tillskriver bolaget produktlanseringar och marknadsföringsåtgärder men även om en generellt stark konjunktur och valutaeffekter har haft positiv effekt.

 En stark ekonomisk utveckling möjliggör för oss att fortsätta investera i produktinnovation och marknadsföring. För att ge vårt starka produktutbud bästa förutsättningar har vi under våren också påbörjat utrullningen av ett nytt butikskoncept med en ny Shop in Shop -lösning. Vi kombinerar innovativa idéer med en sportig känsla, flexibla moduler och ”shop the look”, allt för att skapa bästa förutsättningar för ökad merförsäljning. För att ge ytterligare stöd åt vårt starka erbjudande fortsätter vi också med spännande sponsorsamarbeten som en del av våra marknadsinsatser, exempelvis med Svenska Skidskytteförbundet och Österrikiska Skidlandslaget. Det är roligt att se den positiva respons våra satsningar får från våra kunder och samarbetspartners, säger Anders Hülse, vd för Fristads i en kommentar.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Jaktkedja i konkurs

Nellys vd kliver av

Efterträds tillfälligt av moderbolagets vd Marcus Lindqvist.

Klart: Kappahls ansökan om avnotering godkänd

Dagligvaruhandelns framtidstro toppar e-handelns

Clas Ohlson växer kraftigt online

Hemtex varslar på huvudkontoret

Nyhetsbrev

Nelly lämnar Falkenberg

Arkiv

Na-kd investerar 40 miljoner i en helt ny affär

Nu når Instabox halva Sverige samma dag

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Swedbank Pay och Verifone fördjupar samarbetet

TEKNIK
Global Samsungdirektör: Mobil säkerhet har aldrig varit viktigare

Nick Dawson om Asiens försprång och säkerhetsriskerna med Internet of things.

Twilfit i rekonstruktion

Underklädeskedjan har över 100 miljoner kronor i skulder.

Twilfits ordförande om rekonstruktionen: "Vi ska signifikant minska antalet butiker"

Musikkedja i konkurs – stort antal svenska butiker berörda

Picard bygger om alla butiker och öppnar nya

Här öppnar Skincitys första butik

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Handeln ritar om städerna

På nytt jobb
Hon blir ny landschef för Stadium i Sverige

klart vem som efterträder Daniel Löfkvist på sportkedjans största marknad.

Motigt för RNB – supersvagt kvartal för Polarn O Pyret

På nytt jobb
Na-kd rekryterar från Asos och befordrar expansionchefen

1

H&M majoritetsägare i Sellpy

Na-kd tillbaka i Helsingborg

Iittala ut – Sandqvist in

Bikester öppnar butik – och flyttar kontoret

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Så sålde Dustin

Här dyker Lagerhaus också upp

Så sålde hemelektronik i september

Ny e-handelsfusion i outdoorbranschen

Över en kvarts miljard på en månad – nytt försäljningsrekord för e-handlaren

Afound byter kurs – ska satsa mer digitalt

På nytt jobb
Kliver på som vd för Hemmy

Fler butiker till Elins Esplanad

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.13