23948sdkhjf

Så summerar Clas Ohlson helåret – butiksstängningar och omstruktureringsprogram

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Butiksstängningar fortskrider enligt plan för bolaget som är mitt inne i omställningsarbetet.

Clas Ohlsons totala försäljning steg med 6 procent under maj. Den organiska försäljningen ökade med 5 procent jämfört med föregående år. Försäljningen i jämförbara enheter i lokal valuta steg också med 5 procent under perioden. Clas Ohlsons onlineförsäljning ökade med 26 procent under månaden.

Läs också: Uppåt för Clas Ohlson i juli

Jämfört med samma månad föregående år har 1 butik tillkommit och det totala antalet butiker uppgick per den sista maj till 232 stycken. I Sverige steg försäljningen med 10 procent. I lokal valuta steg försäljningen i Norge med 5 procent, i Finland var den upp 4 procent och regionen Utanför Norden visade en minskning på 55 procent.

Clas Ohlsons rörelseresultat under det fjärde kvartalet, februari-april, i det brutna räkenskapsåret 2018/2019 uppgick till -77 miljoner kronor jämfört med -106 miljoner kronor miljoner kronor för samma kvartal i fjol. Omsättningen uppgick till 1,7 miljarder kronor.

Analytiker hade i snitt räknat med ett rörelseresultat på -69,9 miljoner kronor, enligt Bloomberg News sammanställning av sex estimat. Det under liggande rörelseresultatet blev -52 miljoner kronor, mot väntade -73,2 miljoner. Utdelningen föreslås bli 6:25 kronor per aktie (6:25), att jämföra med förväntade 6:27 kronor.

Clas Ohlsons arbete med att stänga sina butiker i Storbritannien och Tyskland går enligt plan. Vid utgången av fjärde kvartalet hade alla tyska butiker stängts och stängningen av butiker i Storbritannien pågår i takt med att bolaget når överenskommelser med fastighetsägarna. Det skriver vd Lotta Lyrå i rapporten.

Läs också: Nya regionchefer till Clas Ohlson

Clas Ohlson upprepar att en positiv resultateffekt om cirka 75 miljoner kronor årligen, med full effekt andra halvåret 2019/2020, är att vänta till följd av de nedstängda butikerna.

Även den bedömda effekten från Clas Ohlsons handlingsprogram CO100+ upprepas.

Här räknar bolaget med att reducera de årliga kostnaderna med 200-250 miljoner kronor med full effekt från och med räkenskapsåret 2020/2021.

"I den första fasen av handlingsprogrammet CO100+ har vi prioriterat initiativ för långsiktig tillväxt men även initierat och genomfört besparingsinitiativ inom inköp och administration för att få en bättre och mer flexibel kostnadsstruktur. Vi räknar med att de viktiga insatser som gjorts avseende indirekta inköp, som står för en tredjedel av de totala besparingarna eller cirka 70 miljoner kronor, kommer att få full effekt under innevarande verksamhetsår", skriver vd:n.

Mer om: Clas Ohlson
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Premiär för nya Åhléns – från varuhus till marknadsplats

Lägger om affärsmodellen, hyr ut ytor och ska göra om fler varuhus i landet till lokala marknadsplatser.

Ikea satsar miljarder på e-handel i Kina

Så ska kommunerna bygga för e-handeln

Ellos öppnar outlet

4-åring svårt skadad vid olycka på K-rauta

Nu öppnar Denim & Friends

Nyhetsbrev

På nytt jobb
MQ rekryterar ny design- och inköpschef

Arkiv

Mode- och inredningskoncept till Skövde

Succé för Coops obemannade nattbutik

På nytt jobb
Från Hemköp till Rapunzel

Uniqlo säger tack med kampanj

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

”Ingen lönsam framtid för handlare att vara billigast"

Arvid Axland är en av många talare som kommer till Retaildagen i oktober.

Samarbete ska ge snabbare hemleveranser

Lyko ökar online

Jula väljer ny handelsplats

Före detta XL-Partner växlar vd

Icas nya butikskoncept – följ med in

Lagerhaus öppnar pop up-butik

På nytt jobb
Hon går till Apoteksgruppen

Morris har stängt Stockholmsbutiken

På nytt jobb
NK med ny marknadschef

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

På nytt jobb
Hon är ny vd för fastighetsjätten

Team Sportia ut – Systembolaget in

Em Home växer med fyra butiker

Uthyrning av kläder i ombyggd H&M-butik

1

Ny XXL-skandal – riggade siffror för att kunna ange högre rabatter

Så sålde Björn Borg

Stark sommar för dagligvaruhandeln

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Kronans Apotek – nu även på NK

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Här stänger H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.155