23948sdkhjf

Så summerar Clas Ohlson helåret – butiksstängningar och omstruktureringsprogram

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Butiksstängningar fortskrider enligt plan för bolaget som är mitt inne i omställningsarbetet.

Clas Ohlsons totala försäljning steg med 6 procent under maj. Den organiska försäljningen ökade med 5 procent jämfört med föregående år. Försäljningen i jämförbara enheter i lokal valuta steg också med 5 procent under perioden. Clas Ohlsons onlineförsäljning ökade med 26 procent under månaden.

Läs också: Clas Ohlson fördubblar vinsten

Jämfört med samma månad föregående år har 1 butik tillkommit och det totala antalet butiker uppgick per den sista maj till 232 stycken. I Sverige steg försäljningen med 10 procent. I lokal valuta steg försäljningen i Norge med 5 procent, i Finland var den upp 4 procent och regionen Utanför Norden visade en minskning på 55 procent.

Clas Ohlsons rörelseresultat under det fjärde kvartalet, februari-april, i det brutna räkenskapsåret 2018/2019 uppgick till -77 miljoner kronor jämfört med -106 miljoner kronor miljoner kronor för samma kvartal i fjol. Omsättningen uppgick till 1,7 miljarder kronor.

Analytiker hade i snitt räknat med ett rörelseresultat på -69,9 miljoner kronor, enligt Bloomberg News sammanställning av sex estimat. Det under liggande rörelseresultatet blev -52 miljoner kronor, mot väntade -73,2 miljoner. Utdelningen föreslås bli 6:25 kronor per aktie (6:25), att jämföra med förväntade 6:27 kronor.

Clas Ohlsons arbete med att stänga sina butiker i Storbritannien och Tyskland går enligt plan. Vid utgången av fjärde kvartalet hade alla tyska butiker stängts och stängningen av butiker i Storbritannien pågår i takt med att bolaget når överenskommelser med fastighetsägarna. Det skriver vd Lotta Lyrå i rapporten.

Läs också: Clas Ohlson-varor även i Kolonials matkassar

Clas Ohlson upprepar att en positiv resultateffekt om cirka 75 miljoner kronor årligen, med full effekt andra halvåret 2019/2020, är att vänta till följd av de nedstängda butikerna.

Även den bedömda effekten från Clas Ohlsons handlingsprogram CO100+ upprepas.

Här räknar bolaget med att reducera de årliga kostnaderna med 200-250 miljoner kronor med full effekt från och med räkenskapsåret 2020/2021.

"I den första fasen av handlingsprogrammet CO100+ har vi prioriterat initiativ för långsiktig tillväxt men även initierat och genomfört besparingsinitiativ inom inköp och administration för att få en bättre och mer flexibel kostnadsstruktur. Vi räknar med att de viktiga insatser som gjorts avseende indirekta inköp, som står för en tredjedel av de totala besparingarna eller cirka 70 miljoner kronor, kommer att få full effekt under innevarande verksamhetsår", skriver vd:n.

Mer om: Clas Ohlson
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

TEKNIK
Global Samsungdirektör: Mobil säkerhet har aldrig varit viktigare

Nick Dawson om Asiens försprång och säkerhetsriskerna med Internet of things.

Swedbank Pay och Verifone fördjupar samarbetet

Twilfits ordförande om rekonstruktionen: "Vi ska signifikant minska antalet butiker"

Styrelseordförande Otto Drakenberg om Twilfits väg framåt. "Det är viktigt att vi pekar fingret mot oss själva och att vi inte skyller på olika yttre omständigheter".

Picard bygger om alla butiker och öppnar nya

Twilfit i rekonstruktion

Underklädeskedjan har över 100 miljoner kronor i skulder.

Handeln ritar om städerna

Nyhetsbrev

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Arkiv

Här öppnar Skincitys första butik

Musikkedja i konkurs – stort antal svenska butiker berörda

På nytt jobb
Hon blir ny landschef för Stadium i Sverige

klart vem som efterträder Daniel Löfkvist på sportkedjans största marknad.

På nytt jobb
NA-KD rekryterar från Asos och befordrar expansionchefen

1

H&M majoritetsägare i Sellpy

NA-KD tillbaka i Helsingborg

Motigt för RNB – supersvagt kvartal för Polarn O Pyret

TEKNIK
Snabbväxande Soti satsar på Sverige

”Produkterna viktigast”, betonar Carl Rodrigues, grundare och vd för kanadensiska Soti.

Horseonline med nya investerare

Bikester öppnar butik – och flyttar kontoret

Iittala ut – Sandqvist in

Här öppnar Elgiganten härnäst

Är nu uppe i 172 varuhus och butiker i Sverige.

Elgigantens HR-chef prisad

Hemelektronikkedjan har Sveriges bästa HR-chef enligt HR Föreningen.

Jula blir ännu "juligare" – lanserar egen must

Så sålde Dustin

Här dyker Lagerhaus också upp

Förbättrat Kappahl – fortsatt översyn av organisation och butikslägen

Så sålde hemelektronik i september

Ny e-handelsfusion i outdoorbranschen

Över en kvarts miljard på en månad – nytt försäljningsrekord för e-handlaren

Afound byter kurs – ska satsa mer digitalt

På nytt jobb
Kliver på som vd för Hemmy

Fler butiker till Elins Esplanad

H&M-avtal ska lyfta städkvalitet – och kundupplevelse

Indiska hakar på uthyrningståget

Ny affärsområdeschef hos Storesupport

Baylan: ”Stora förändringar”

H&M: ”På rätt väg”

Banksys nya butik kommer aldrig att ha öppet

Se alla Företagens egna nyheter

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.184