23948sdkhjf

Så summerar Clas Ohlson helåret – butiksstängningar och omstruktureringsprogram

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Butiksstängningar fortskrider enligt plan för bolaget som är mitt inne i omställningsarbetet.

Clas Ohlsons totala försäljning steg med 6 procent under maj. Den organiska försäljningen ökade med 5 procent jämfört med föregående år. Försäljningen i jämförbara enheter i lokal valuta steg också med 5 procent under perioden. Clas Ohlsons onlineförsäljning ökade med 26 procent under månaden.

Läs också: Så sålde Clas Ohlson

Jämfört med samma månad föregående år har 1 butik tillkommit och det totala antalet butiker uppgick per den sista maj till 232 stycken. I Sverige steg försäljningen med 10 procent. I lokal valuta steg försäljningen i Norge med 5 procent, i Finland var den upp 4 procent och regionen Utanför Norden visade en minskning på 55 procent.

Clas Ohlsons rörelseresultat under det fjärde kvartalet, februari-april, i det brutna räkenskapsåret 2018/2019 uppgick till -77 miljoner kronor jämfört med -106 miljoner kronor miljoner kronor för samma kvartal i fjol. Omsättningen uppgick till 1,7 miljarder kronor.

Analytiker hade i snitt räknat med ett rörelseresultat på -69,9 miljoner kronor, enligt Bloomberg News sammanställning av sex estimat. Det under liggande rörelseresultatet blev -52 miljoner kronor, mot väntade -73,2 miljoner. Utdelningen föreslås bli 6:25 kronor per aktie (6:25), att jämföra med förväntade 6:27 kronor.

Clas Ohlsons arbete med att stänga sina butiker i Storbritannien och Tyskland går enligt plan. Vid utgången av fjärde kvartalet hade alla tyska butiker stängts och stängningen av butiker i Storbritannien pågår i takt med att bolaget når överenskommelser med fastighetsägarna. Det skriver vd Lotta Lyrå i rapporten.

Läs också: Mathem tar in 500 miljoner – 280 miljoner från AMF

Clas Ohlson upprepar att en positiv resultateffekt om cirka 75 miljoner kronor årligen, med full effekt andra halvåret 2019/2020, är att vänta till följd av de nedstängda butikerna.

Även den bedömda effekten från Clas Ohlsons handlingsprogram CO100+ upprepas.

Här räknar bolaget med att reducera de årliga kostnaderna med 200-250 miljoner kronor med full effekt från och med räkenskapsåret 2020/2021.

"I den första fasen av handlingsprogrammet CO100+ har vi prioriterat initiativ för långsiktig tillväxt men även initierat och genomfört besparingsinitiativ inom inköp och administration för att få en bättre och mer flexibel kostnadsstruktur. Vi räknar med att de viktiga insatser som gjorts avseende indirekta inköp, som står för en tredjedel av de totala besparingarna eller cirka 70 miljoner kronor, kommer att få full effekt under innevarande verksamhetsår", skriver vd:n.

Mer om: Clas Ohlson
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Två nya Jyskinvigningar

Make Up Store i rekonstruktion

Sminkkedjan kan inte betala löner, skatter och leverantörsskulder.

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Icas obemannade test – fler unga kunder och höga snittköp

Shopgun blir eReklamblad

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Nyhetsbrev

Branschen hoppas matcha krympande bokrea

Arkiv

Minskad omsättning för live video-shopping-bolag

Finska Posten köper Aditro

Här är trenderna från megamässan Euroshop

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet i Düsseldorf.

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

De mörka molnen har skingrats för nätbutikerna

Ikea miljardsatsar på Stockholm – fyra nya butiker ska öppnas

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Minskat resultat för Björn Borg

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

På nytt jobb
Bygghemma byter vd

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Kontantupproret vill se politikerna sätta press på handeln

Trögt kvartal för Akademibokhandeln – utmaningar i e-handeln

Här öppnar Synsam – följer på rekordår i nyöppningar

Beijer slog kampanjrekord 

Dubbelöppning för Arken Zoo

Här lägger designbutiken ned

Ny ansvarig för Arket

Blir driftschef hos Löplabbet

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Butik för Linum

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Så mycket ökade e-handeln i fjol

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Bygghemma förvärvar onlineaktör

Fortsatt låg framtidstro i handeln

E-handelsraket flyttar lagret

Så sålde Clas Ohlson

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.141