23948sdkhjf

Så summerar Clas Ohlson helåret – butiksstängningar och omstruktureringsprogram

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Butiksstängningar fortskrider enligt plan för bolaget som är mitt inne i omställningsarbetet.

Clas Ohlsons totala försäljning steg med 6 procent under maj. Den organiska försäljningen ökade med 5 procent jämfört med föregående år. Försäljningen i jämförbara enheter i lokal valuta steg också med 5 procent under perioden. Clas Ohlsons onlineförsäljning ökade med 26 procent under månaden.

Läs också: Clas Ohlson fördubblar vinsten

Jämfört med samma månad föregående år har 1 butik tillkommit och det totala antalet butiker uppgick per den sista maj till 232 stycken. I Sverige steg försäljningen med 10 procent. I lokal valuta steg försäljningen i Norge med 5 procent, i Finland var den upp 4 procent och regionen Utanför Norden visade en minskning på 55 procent.

Clas Ohlsons rörelseresultat under det fjärde kvartalet, februari-april, i det brutna räkenskapsåret 2018/2019 uppgick till -77 miljoner kronor jämfört med -106 miljoner kronor miljoner kronor för samma kvartal i fjol. Omsättningen uppgick till 1,7 miljarder kronor.

Analytiker hade i snitt räknat med ett rörelseresultat på -69,9 miljoner kronor, enligt Bloomberg News sammanställning av sex estimat. Det under liggande rörelseresultatet blev -52 miljoner kronor, mot väntade -73,2 miljoner. Utdelningen föreslås bli 6:25 kronor per aktie (6:25), att jämföra med förväntade 6:27 kronor.

Clas Ohlsons arbete med att stänga sina butiker i Storbritannien och Tyskland går enligt plan. Vid utgången av fjärde kvartalet hade alla tyska butiker stängts och stängningen av butiker i Storbritannien pågår i takt med att bolaget når överenskommelser med fastighetsägarna. Det skriver vd Lotta Lyrå i rapporten.

Läs också: Clas Ohlson-varor även i Kolonials matkassar

Clas Ohlson upprepar att en positiv resultateffekt om cirka 75 miljoner kronor årligen, med full effekt andra halvåret 2019/2020, är att vänta till följd av de nedstängda butikerna.

Även den bedömda effekten från Clas Ohlsons handlingsprogram CO100+ upprepas.

Här räknar bolaget med att reducera de årliga kostnaderna med 200-250 miljoner kronor med full effekt från och med räkenskapsåret 2020/2021.

"I den första fasen av handlingsprogrammet CO100+ har vi prioriterat initiativ för långsiktig tillväxt men även initierat och genomfört besparingsinitiativ inom inköp och administration för att få en bättre och mer flexibel kostnadsstruktur. Vi räknar med att de viktiga insatser som gjorts avseende indirekta inköp, som står för en tredjedel av de totala besparingarna eller cirka 70 miljoner kronor, kommer att få full effekt under innevarande verksamhetsår", skriver vd:n.

Mer om: Clas Ohlson
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Hon blir onlinechef på Åhléns

På nytt jobb
Från TV4 till Elgiganten

Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

Clas Ohlson förtätar butiksnätverket i Stockholm

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Han blir vd för svenska McDonald's

Arkiv

På nytt jobb
Går till Butterick’s

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Åhléns nyinviger i Falun

Nespresso byter läge och lanserar nytt butikskoncept

Lämnar XL-Bygg för konkurrent

1

Stort svenskt intresse för obemannade Moby Mart

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

På nytt jobb
Han ska leda Coops nya Digital-enhet

Kinnevik säljer i Zalando

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

Dagligvaruindex: Augusti stark månad

På nytt jobb
Trio ska sköta ruljansen i och omkring Mood

Byter läge efter 25 år

På nytt jobb
Får nytt jobb hos Boozt

Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Kungsängen testar också pop up-koncept

Optimistiskt i dagligvaruhandeln – pessimistiskt inom sällanköpshandeln

Nordligaste Byggmaxbutiken

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Ökad försäljning för H&M

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Här stänger G-Star Raw

Ska garantera Lindex säkerhet

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Förbättrat Kappahl

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.25