23948sdkhjf

Odd Molly skyndar smått i rätt riktning

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

”Det är för tidigt att tala om ett tydligt trendbrott men de signaler vi ser är positiva".

Att det har varit motigt för Odd Molly en längre tid är känt och första kvartalet, januari till mars, var ingen rolig läsning med en minskad nettoomsättningen om 18 procent och ett  rörelseresultatet som uppgick till -17,6 miljoner kronor (-6,7). 

Men nu uppger bolaget att e-handels- och varumärkesförsäljningen ökar och det arbete som modebolaget lagt ned på

att bland annat stärka modemärket internationellt och inte minst i e-handeln börjar ge frukt. Nya samarbetet med modellen Caroline Winberg och pågående ambassadörssamarbetet med systrarna Titiyo Jah och Neneh Cherry ska ha haft en positiv effekt på e-handelsförsäljningen.

– Det är för tidigt att tala om ett tydligt trendbrott, men de signaler vi ser är positiva vad gäller vår egen onlineförsäljning. De förändringar vi genomför vad avser varumärkesarbete och e-handelsstrategi genererar ökande engagemang från våra besökare – vi spenderar också betydligt mindre i digital marknadsföring och får mer relevant trafik för våra marknadsinvesteringar. Fler pusselbitar ska på plats innan koncernen kan notera en kännbar vändning, men vi ser tydliga bevis på att vi är på rätt väg, säger vd Jennie Högstedt Björk i en kommentar.

Modebolagets strategi är inte bara att växa digitalt utan även via licens med ett antal lokala aktörer och nu har bolaget tecknat avtal med en ny samarbetspartner för Tyskland och Österrike som tagit över driften på marknaderna och kommer som första säsong att sälja in vår-/sommarkollektionen 2020 till återförsäljare.

Odd Molly genomför för tillfället en företrädesemission om cirka 25 miljoner kronor före emissionskostnader för att bland annat stärka bolagets finansiella situation. Emissionen är fullt ut säkerställd via teckningsförbindelser och garantiåtaganden från några av bolagets största ägare och teckningsperioden pågår till den 11 juni.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Team Sportia ut – Systembolaget in

Lagerhaus öppnar pop up-butik

På nytt jobb
Hon går till Apoteksgruppen

På nytt jobb
NK med ny marknadschef

På nytt jobb
Ny duo hos Nilson group

5 tips som lyfter upplevelsen vid provrummen

Nyhetsbrev

1

Ny XXL-skandal – riggade siffror för att kunna ange högre rabatter

Arkiv

Lågprisbyggmarknadskedjan till Flen

Jysks grundare avliden – ”Vi har mist en enastående köpman”

Uthyrning av kläder i ombyggd H&M-butik

Em Home växer med fyra butiker

Nytt nordiskt sportbutikssamarbete när Gresvig byter skylt

Nelly söker ny logistiklösning

Elon och Hemmy gör slut

Fortsatt trögt för Odd Molly

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

Stark sommar för dagligvaruhandeln

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Så sålde Björn Borg

Muji: "Vi vill växa i Europa”

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Så snabbt ökar Ica på nätet

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Nu finns Åhléns skönhetskoncept på nätet

Kronans Apotek – nu även på NK

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Här stänger H&M

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Minskad försäljning för convenience

Anrik bokhandel stänger efter 131 år

Här öppnar Newbie härnäst

BoConcept vinner internationellt franchisepris

Blev inlåst på Byggmax

På nytt jobb
Lämnar Björn Axén för Kronans Apotek

Bygghandeln omsätter mer

Butik för Brothers i konkurs

Se alla Företagens egna nyheter

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.141