23948sdkhjf

Odd Molly skyndar smått i rätt riktning

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

”Det är för tidigt att tala om ett tydligt trendbrott men de signaler vi ser är positiva".

Att det har varit motigt för Odd Molly en längre tid är känt och första kvartalet, januari till mars, var ingen rolig läsning med en minskad nettoomsättningen om 18 procent och ett  rörelseresultatet som uppgick till -17,6 miljoner kronor (-6,7). 

Men nu uppger bolaget att e-handels- och varumärkesförsäljningen ökar och det arbete som modebolaget lagt ned på

att bland annat stärka modemärket internationellt och inte minst i e-handeln börjar ge frukt. Nya samarbetet med modellen Caroline Winberg och pågående ambassadörssamarbetet med systrarna Titiyo Jah och Neneh Cherry ska ha haft en positiv effekt på e-handelsförsäljningen.

– Det är för tidigt att tala om ett tydligt trendbrott, men de signaler vi ser är positiva vad gäller vår egen onlineförsäljning. De förändringar vi genomför vad avser varumärkesarbete och e-handelsstrategi genererar ökande engagemang från våra besökare – vi spenderar också betydligt mindre i digital marknadsföring och får mer relevant trafik för våra marknadsinvesteringar. Fler pusselbitar ska på plats innan koncernen kan notera en kännbar vändning, men vi ser tydliga bevis på att vi är på rätt väg, säger vd Jennie Högstedt Björk i en kommentar.

Modebolagets strategi är inte bara att växa digitalt utan även via licens med ett antal lokala aktörer och nu har bolaget tecknat avtal med en ny samarbetspartner för Tyskland och Österrike som tagit över driften på marknaderna och kommer som första säsong att sälja in vår-/sommarkollektionen 2020 till återförsäljare.

Odd Molly genomför för tillfället en företrädesemission om cirka 25 miljoner kronor före emissionskostnader för att bland annat stärka bolagets finansiella situation. Emissionen är fullt ut säkerställd via teckningsförbindelser och garantiåtaganden från några av bolagets största ägare och teckningsperioden pågår till den 11 juni.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Andra butiken för Chimi eyewear

Coop och Strongpoint i ny storaffär – hämtskåp till 20 butiker

Klimatsmart presentkort

Tapp i modehandeln i november

”Klädföretagens e-handel visade ovanligt nog ett större minus än den fysiska handeln i november”.

Robotlösning och självskanning hos XXL

Derome fortsätter att växa i Skåne 

Nyhetsbrev

Musikbutik återuppstår efter kedjekonkursen

Arkiv

Premiär för TS Äventyr i Skärholmen

Fristående leksakshandlare öppnade andra fysiska butiken mitt i julhandeln. ”Näthandeln blev min räddning”.

Sex tips för färre returer

Japansk kedja till Gallerian

De föreslås till MQ:s styrelse

Sportamore vinstvarnar efter trög oktober

Sportkedja säljer eget varumärke

Ska istället samarbeta med dansk producent och leverantör.

Clas Ohlson hyr ut jullådor

Apotea bästa nätbutik – igen

Kedjorna som är bäst på mersälj

Installationstjänster ökar kraftigt för Bygghemma

Intersport öppnar nytt i föreningstätt område

Beijer bygger gigantiskt varuhus i Söderhamn

Textilbolag i konkurs

Anrikt danskt varuhus satsar i Sverige

HP-chef: Mobilitet stänger fler affärer

Så sålde Clas Ohlson

Clas Ohlson ökar hos Amazon UK

Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

På nytt jobb
Går till Axel Johnson

Kökstillverkare öppnar nytt

Färre konkurser i november

RNB:s emission fulltecknad

Larm om arbetsförhållandena på Zalandos lager

Hållbarhet allt viktigare under Black friday

Stadium drar sig ur Tyskland

Pris regerar under Black friday

Wesc stänger butikerna

Story och gränslöshet bygger framtidens handel

Här öppnar Ideal of Sweden

Se alla Företagens egna nyheter

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Sänd till en kollega

0.162