Spanska modekoncernen Inditex, där bland annat modekedjan Zara, Massimo Dutti och Oysho ingår, redovisar en nettoomsättningen som uppgick till 5,927 miljoner euro för det första kvartalet, februari till april, i det brutna räkenskapsåret 2019/2020 vilket var nytt rekord och en försäljningsökning om 5 procent.
Försäljningsökningen är enligt rapporten frukten av den pågående digitala transformationen och integreringen mellan fysiska butiker och e-handel.
Koncernen redovisar ett resultat efter skatt på 734 miljoner euro. Rörelseresultatet, EBITDA, för perioden uppgick till 1,675 miljoner euro.
Under det första kvartalet lanserade modekoncernen e-handelsförsäljningen på nio nya marknader och under perioden öppnade fysiska butiker på 23 marknader.
Mellan den 1 maj och den 7 juni ökade försäljningen i butik och online med 9,5 procent och med första kvartalet inräknat, perioden februari till den 7 juni ökade försäljningen med 6,5 procent i lokala valutor.
Under innevarande verksamhetsår väntas den jämförbara försäljningen väntas öka med 4 till 6 procent.
Under hösten ska Zaras e-handel lanseras i Sydafrika, Qatar, Kuwait, Bahrain, Oman, Jordanien, Colombia, Filippinerna och Ukraina.