23948sdkhjf

Branscherna som väntas gå bäst i e-handeln i sommar

| Av Monica Almgren | Tipsa redaktionen

Byggvaror, kläder och skor på topp fem tror handlarna själva, enligt ny undersökning.

Sommaren närmar sig med stormsteg och ett högtryck väntas dra in över Sverige. Samtidigt förutspår Sveriges e-handlare ett högtryck även online, enligt Paysons och Svea Ekonomis senaste e-handelsindikator.

549 svenska e-handlare har svarat på̊ frågor kring förväntningarna på̊ näthandeln i sommar. Och de flesta ser fram emot sommaren med tillförsikt. E-handlarna hoppas dock inte på en värmebölja likt förra året. Istället anser flest att en regnig sommar skulle ge allra bäst förutsättningar för en ökad försäljning. 

Hela 65 procent tror på en ökad tillväxt under sommarmånaderna juni, juli och augusti. Nästan var tredje tror på en stark eller mycket stark tillväxt. Endast sju procent tror att en värmebölja skulle vara positivt för deras näthandels tillväxt.

– Skulle det nu bli en solig och fin sommar finns det mycket man kan göra för att förenkla köpprocessen, exempelvis genom smidiga betallösningar och väldesignade webbsidor. Genom enklare och snabbare köp hindras inte kunderna från att njuta i solen, fortsätter Emma Lindgren, e-handelsexpert på Svea Ekonomi.

Det är dock inte vädret utan hård konkurrens på marknaden som tippas påverka tillväxten av e-handeln mest negativt under sommarmånaderna. 35 procent anger konkurrensen som huvudfaktor medan 20 procent fruktar en varm och solig sommar mest. 

Den bransch som förväntas gå bäst i sommar är föga oväntat Byggvaror & trädgård. För tredje året i rad tror e-handlarna att det är den bransch som kommer öka sin försäljning mest. Tvåa respektive trea placerar sig Sport & fritid och Kläder & skor. Ny på topp fem är livsmedelsbranschen. Att handla mat online har blivit allt vanligare och branschen petar nu ner Skönhet & hälsa till en femteplats, spår e-handlarna.

Här är branscherna e-handlarna tror kommer att gå bäst under sommaren 2019:

1. Byggvaror & trädgård 30 procent

2. Sport & fritid 24 procent 

3. Kläder & skor 10 procent 

4. Livsmedel 9 procent

5. Skönhet & hälsa 8 procent 

6. Hemelektronik & teknik, 7 procent

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nätbokhandlaren varslar personal

DEBATT
Ur & Penns vd: Om hyresvärden inte vill samarbeta tackar vi för oss

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Här stänger G-Star Raw

Axfood ville också köpa Netto

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Nyhetsbrev

Ska garantera Lindex säkerhet

Arkiv

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Kappahl ut – NA-KD in

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Förbättrat Kappahl

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Amazon under lupp för konkurrensbrott även i USA

Här öppnar Busfrö Nytt & Bytt

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Deichmann öppnar nytt och bygger om

Så ser nya NK Sport ut

Deras skönhetssatsning i stöpet – klädmärket i nytt bolag

"Jag siar att e-handelsdöden kommer gå ännu snabbare än butiksdöden"

Robert Axelsson är ny vd för Cama gruppen som ligger bakom e-handelsbutikerna Trendcarpet och Hatshop.

Dubbla stolar för Svensk Digital Handels vd: "Spännande utmaning"

Per Ljungberg går in som kommunikationschef hos Svensk Handel.

Smarteyes första butik i Köpenhamn

Handeln minskar – logistikbranschen tuffar på

Blek modehandel – skoförsäljningen rasade

Coop vill sälja 115 Netto-fastigheter

Ica ökar – stort som smått

På nytt jobb
Ny vd för Payex

Sällanköpshandeln stod still

Högtalarmärke satsar på tillfällig yta

Tredje butiken för Ellos Home

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Himla breddar utbudet med förvärv

5

Kritikstorm mot Mio efter viral film

Elon lanserar ekonomitjänst för handlare

På nytt jobb
Kasthall rekryterar försäljningsdirektör

Premiär för Hemtex24h hos Ica

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.12