23948sdkhjf

Lidl Halmstad första butik i världen med förarlösa transporter

| Av Pontus Nyman | Tipsa redaktionen

Butiken får varorna levererade av självkörande lastbilar 2020.

Lidl Halmstad blir första livsmedelsbutik i hela världen med förarlösa leveranser från lagret. Det skriver branschtidningen Fri Köpenskap.

Läs också: Ikea, Ica och Swish högst på varumärkeslistan

– Det känns helt fantastiskt och overkligt att lilla Halmstad i lilla Sverige blir först med det här. Det kommer att sätta Sverige på kartan i hela världen, säger Carl Ceder, logistikchef på Lidl Sverige.

Varorna kommer att lastas vid Lidls centrallager på Remvägen 7 i Halmstad och lossas av butikspersonalen vid butiken på Gesällgatan fyra kilometer bort. Den elektriska och helt självkörande lastbilen heter T-pod och levereras av det svenska företaget Einride.

– Den första lastbilen kommer att finnas på plats under hösten men först handlar det om pappersarbete och att ändra vårt arbetssätt. Vi behöver skapa rutiner och utbilda personalen i hur de lastar och lossar lastbilen, berättar Carl Ceder för Fri Köpenskap.

Ännu finns inget tillstånd från Transportstyrelsen för Halmstad men det är på gång och målsättningen är att ordinarie leveranser ska ske med den självkörande lastbilen i början av nästa år.

Läs också: Vinsten rasar för snabbväxande Lidl

– Inom ett halvår, ett år tycker jag att vi borde vara igång för fullt.

Lidl har två centrallager, ett i Halmstad och ett i Rosersberg norr om Stockholm. Till hösten tas även det nya lagret i Örebro i drift.

Vad är det långsiktiga målet?

– Förarlösa lastbilar är naturligtvis framtiden sedan är jag inte säkert att det är rätt för alla Lidl-butiker. Vissa butiker ligger i kluriga stadslägen med lågt tak och trånga utrymmen vilket ställer högre krav på tekniken. Ju mer som händer runtikring desto större blir den tekniska utmaningen. Men för våra standardbutiker är jag övertygad om att det här är helt rätt.

När kan vi vänta oss en större utrullning?

– Vi börjar med en butik och sedan får vi se hur snabbt det går. En helt egen spekulation så hoppas jag att vi kan rulla ut på bredare front om två till fyra år.

Läs också: Lågprisaktören till expansiv handelsplats – öppnar 2020

I framtiden kan greppet både navigera runt problemet med chaufförsbrist i logistiken och kapa kostnader.

– Särskilt besparande kommer det att vara för de längre flödena.

I dag togs ett litet men viktigt steg i utvecklingen då Lidl för första gången provlevererade varor en kort sträcka till ett pop-up-tält utanför kedjans nya Kista-butik som invigs i morgon.

– Det gick fint. T-poden fick backa och köra om en dåligt parkerad Volvo men allt gick smidigt och bra. Det står klart att det här är morgondagens teknik.

Mer om: Einride | Lidl | transport
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Kunderna hanterar köpen själva i nya Pressbyrån i Gallerian

Reitan Convenience samarbetar med Reactor för att utveckla framtidens convenienceformat.

Pressad lönsamhet i modehandeln

Mio ska bli störst med ny digital marknadsplats

Möbelbranschens aktörer har lärt sig hantera fler kanaler.

Ica och Min Doktor pausar kliniketableringar

Tre nyöppningar på en dag – Elgiganten ökar takten i omgörningsarbetet

Paypal köper kupongplattform – Izettle brädas

Nyhetsbrev

Synsam över 200 butiker i Sverige

Arkiv

Skokedja utvidgar uthyrningskoncept

Här slår Lekia sig ihop med Big Baby

TEKNIK
Adyen lanserar Swish-lösning för butik

Här öppnar Kosta Boda Orrefors

Netonnet öppnar fler pop up-butiker

VRG i rekonstruktion

Sko- och accessoarkoncernen har ansökt om rekonstruktion. Nu väntar ytterligare nedläggning av butiker, personalneddragningar och ökat fokus på egna varumärken för att öka marginalerna.

Så mycket ökar e-handeln när fysisk butik öppnar

Har stor betydelse för att bygga lojalitet och få återkommande kunder, enligt ny undersökning.

På nytt jobb
Axfoods nya presschef hämtas från Klarna

Nelly kombinerar pop up-butik med outlet

Svensk Handel: Varannan svensk handlar under Black friday

Anna Appelqvist lämnar Gina Tricot

Odd Molly gasar på: Förvärvar second hand-aktör och logistikfastighet

Odd Molly avser förvärva Used by, logistikfastighet och gör nyemission. Därtill får modebolaget ny storägare.

Kappahl ritar om organisationen

Modekedjan designar en ny organisation med två nya affärsenheter och en global säljorganisation.

Modebutiksanställd prisad av kunderna

Leveriet växlar upp – och får efterföljare

Atrium Ljungberg utökar sitt postombudskoncept – Diös och Grosvenor Europe följer efter.

DEBATT
”Dags att omvärdera vad en butik är”

Peter Scherr på Popup Agency i en debattartikel om att butikslokaler bör ses som ytor för marknadsföring.

Böter för Bauhaus för skyltar utan bygglov

Hit flyttar Skapa glädje

Årets julklapp om Elon får välja

Varumärkespris till hemelektronikkedjan

Flygplatsbutik för Newbie

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Boozt skriver ned prognos

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.203