23948sdkhjf

”Ökad dataläskunnighet avgörande för detaljhandelns konkurrenskraft”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Dan Sommer från Qlik betonar i en debattartikel vikten av att skapa en datakultur.

Under våren 2018 presenterade regeringen en nationell strategi för hur Sverige ska hålla jämna steg i den internationella kapplöpningen för att utveckla artificiell intelligens. Det rådde och råder fortsatt bred konsensus om att långtgående satsningar behövs för att Sverige inte ska halka efter ytterligare på området. 

Samtidigt som satsningar på AI är absolut nödvändiga, är de dessvärre inte tillräckliga för att säkerställa den svenska detaljhandelns konkurrenskraft i en allt mer digitaliserad värld. Vi behöver även öka kompetensen kopplad till den råvara som AI har i uppdrag att förädla – nämligen data.

Begreppet dataläskunnighet (från engelskans data literacy) syftar på förmågan att tolka, arbeta med, analysera och argumentera med data. Hur viktig denna förmåga är för företag över lag understryks av en akademisk studie som vi på Qlik låtit genomföra tillsammans med Wharton (handelshögskola i Philadelphia). Den visar att globala företag med stark dataläskunnighet bland sina anställda redan i dag har 3-5 procent högre värdering än konkurrenter med svagare datakunskaper.

Hur är det då ställt med den svenska dataläskunnigheten? Dessvärre anser sig endast en tredjedel (33 procent) av svenska anställda ha förmåga att tolka och använda data. Rent praktiskt riskerar detta att leda till felaktiga och motsägelsefulla analyser av den egna verksamheten, något som av uppenbara skäl kan medföra stora problem.

För att säkerställa framtida konkurrenskraft behöver svenska detaljhandlare skapa en ”datakultur”, där medarbetarna vet hur de ska använda data med eller utan AI för att nå insikter och ta beslut. Det handlar för den delen lika mycket om att vara medveten om när varken data eller AI ska användas, eller när det gäller att navigera extra försiktigt, exempelvis i förhållande till ”förorenad” data, regleringar av typen GDPR eller etiska frågor.

Att skapa en datakultur är ett omfattande projekt som påverkar en hel verksamhet. Rekrytering av rätt kompetenser och investering i (vidare)utbildning av anställda hör till några av de viktigaste inledande åtgärderna. Interna ”dataambassadörer” kan underlätta att få en datadriven verksamhet i rullning.

Ur ett bredare perspektiv kan vi konstatera att dataläskunnighet bör främjas genom initiativ redan i skolåldern, i likhet med regeringens förslag att låta programmeringskurser i grundskolan och nya inriktningar på gymnasienivå bidra till att lägga grunden för bättre AI-kunskaper.

Detta är inte enbart en fråga om att utbilda en arbetskraft med kompetens som svenska företag redan nu skriker efter (även om det förstås är en viktig faktor). Det handlar även om att förbereda ett samhälle som, i digitaliseringens spår, kommer att ha att göra med mer och mer data för varje år som går. 

Tillsammans med rätt tillämpning av AI kommer större dataläskunnighet ge svenska detaljhandlare goda möjligheter att skapa konkurrensfördelar på en global marknad. Vi måste agera snabbt och på flera fronter. Både företagen och den offentliga sektorn har ett ansvar. 

Dan Sommer, Senior Director of Global Market Intelligence på Qlik

Mer om: debatt | Qlik
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Norsk kosmetikjätte i konkurs – pressad av lågpris

TEKNIK
Kundens motiv syns i datan

Minska bonushysterin och investera i bättre kundresor, uppmanar vd:n för CRM-experten Voyado.

Byggmax vässar vinsten väsentligt

Premiär för Vasakronans nya pop up-satsning

Kappahl krymper styrelsen

På nytt jobb
Efter skandalen – nu har XXL klart med ny Sverigechef

Efter en tid med tillförordnad vd har sportkedjan nu värvat Sverigechef från Elgiganten.

Nyhetsbrev

Byggvaruhandlare öppnar ny butik

Arkiv

Ny förhandlingschef på Svensk Handel

Sängtillverkare öppnar butik

Panduro outsourcar logistiken

Handelns aktörer i upprop för sänkt hastighet

Flera kedjor vill till nytt handelsområde i Umeå

Domino's ägare lämnar Norden – vill sälja svenska verksamheten

De tar plats i Handelns ekonomiska råd

Engagemang slår läge när e-handeln växer

Här öppnar JC

Footway lägger till 12 länder – dubblerar antalet försäljningsländer

TEKNIK
Sila snacket med AI-teknikens hjälp

Feedback Lab by Differ hjälper kunder tolka vad konsumenterna säger mellan raderna.

Så går det för detaljhandeln i stadskärnorna

1

Nu öppnar Mall of Tripla – med inomhussandstrand och nya modekedjor

Aspirerar på titeln största köpcentrumet i Norden med shopping, restauranger och upplevelser på fem våningar.

Sellpy gör alla sålda plagg säljbara igen

På nytt jobb
Får nytt jobb hos köpcentrumjätten

Ska utveckla butiksutbudet i Unibail-Rodamco-Westfields samtliga centrum i Sverige.

VRG kämpar på – förändringsarbetet fortskrider

Scorett utvecklar second hand-konceptet

Dagligvaruhandelns framtidstro toppar e-handelns

Clas Ohlson växer kraftigt online

Nelly lämnar Falkenberg

Hemtex varslar på huvudkontoret

Här kommer Happy Food Stores andra butik

Shoppingturismen ökar – kineser mest lönsamma

Jaktkedja i konkurs

Rekordkvartal för Footway – nu väntar expansion

Handeln ritar om städerna

Här öppnar Skincitys första butik

Na-kd tillbaka i Helsingborg

Iittala ut – Sandqvist in

Se alla Företagens egna nyheter

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.135