23948sdkhjf

”Ökad dataläskunnighet avgörande för detaljhandelns konkurrenskraft”

| Av Admin | Tipsa redaktionen

Dan Sommer från Qlik betonar i en debattartikel vikten av att skapa en datakultur.

Under våren 2018 presenterade regeringen en nationell strategi för hur Sverige ska hålla jämna steg i den internationella kapplöpningen för att utveckla artificiell intelligens. Det rådde och råder fortsatt bred konsensus om att långtgående satsningar behövs för att Sverige inte ska halka efter ytterligare på området. 

Samtidigt som satsningar på AI är absolut nödvändiga, är de dessvärre inte tillräckliga för att säkerställa den svenska detaljhandelns konkurrenskraft i en allt mer digitaliserad värld. Vi behöver även öka kompetensen kopplad till den råvara som AI har i uppdrag att förädla – nämligen data.

Begreppet dataläskunnighet (från engelskans data literacy) syftar på förmågan att tolka, arbeta med, analysera och argumentera med data. Hur viktig denna förmåga är för företag över lag understryks av en akademisk studie som vi på Qlik låtit genomföra tillsammans med Wharton (handelshögskola i Philadelphia). Den visar att globala företag med stark dataläskunnighet bland sina anställda redan i dag har 3-5 procent högre värdering än konkurrenter med svagare datakunskaper.

Hur är det då ställt med den svenska dataläskunnigheten? Dessvärre anser sig endast en tredjedel (33 procent) av svenska anställda ha förmåga att tolka och använda data. Rent praktiskt riskerar detta att leda till felaktiga och motsägelsefulla analyser av den egna verksamheten, något som av uppenbara skäl kan medföra stora problem.

För att säkerställa framtida konkurrenskraft behöver svenska detaljhandlare skapa en ”datakultur”, där medarbetarna vet hur de ska använda data med eller utan AI för att nå insikter och ta beslut. Det handlar för den delen lika mycket om att vara medveten om när varken data eller AI ska användas, eller när det gäller att navigera extra försiktigt, exempelvis i förhållande till ”förorenad” data, regleringar av typen GDPR eller etiska frågor.

Att skapa en datakultur är ett omfattande projekt som påverkar en hel verksamhet. Rekrytering av rätt kompetenser och investering i (vidare)utbildning av anställda hör till några av de viktigaste inledande åtgärderna. Interna ”dataambassadörer” kan underlätta att få en datadriven verksamhet i rullning.

Ur ett bredare perspektiv kan vi konstatera att dataläskunnighet bör främjas genom initiativ redan i skolåldern, i likhet med regeringens förslag att låta programmeringskurser i grundskolan och nya inriktningar på gymnasienivå bidra till att lägga grunden för bättre AI-kunskaper.

Detta är inte enbart en fråga om att utbilda en arbetskraft med kompetens som svenska företag redan nu skriker efter (även om det förstås är en viktig faktor). Det handlar även om att förbereda ett samhälle som, i digitaliseringens spår, kommer att ha att göra med mer och mer data för varje år som går. 

Tillsammans med rätt tillämpning av AI kommer större dataläskunnighet ge svenska detaljhandlare goda möjligheter att skapa konkurrensfördelar på en global marknad. Vi måste agera snabbt och på flera fronter. Både företagen och den offentliga sektorn har ett ansvar. 

Dan Sommer, Senior Director of Global Market Intelligence på Qlik

Mer om: debatt | Qlik
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
H&M-konkurrent hämtar ny vd från H&M

Nya ägarna till Forever 21 tillsätter Daniel Kulle som vd.

Second hand egen kategori hos Zalando

Underklädeskomet ska växa med e-handel

Cecilia Marlow lämnar Svenska Handelsfastigheter – oense med ägarna

Så flyttade Lyko till nytt automatiserat centrallager

55 000 artiklar, tre miljoner produkter på fyra dagar. “Jag är så stolt över våra medarbetare.”

På nytt jobb
Myrorna rekryterar kommunikationschef

Nyhetsbrev

Loomis köper finländsk jätte med uttagsautomater

Arkiv

Avtalsrörelsen
Så vill facket ändra OB-ersättningen

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Jollyrooms första butik – planerar fysisk expansion

Avtalsrörelsen
Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Nästa butiksöppning för Kungsängen

Emmaus tredje second hand-butik

Försämrat resultat för e-butiker med smycken

Två nya Jyskinvigningar

Make Up Store i rekonstruktion

Sminkkedjan kan inte betala löner, skatter och leverantörsskulder.

Shopgun blir eReklamblad

Icas obemannade test – fler unga kunder och höga snittköp

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Här är trenderna från megamässan Euroshop

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet i Düsseldorf.

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Minskad omsättning för live video-shopping-bolag

Branschen hoppas matcha krympande bokrea

Finska Posten köper Aditro

De mörka molnen har skingrats för nätbutikerna

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Minskat resultat för Björn Borg

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Dubbelöppning för Arken Zoo

Blir driftschef hos Löplabbet

Här lägger designbutiken ned

Ny ansvarig för Arket

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.11