23948sdkhjf

Butiksägare samverkar för en hållbarare modebransch

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

En grupp modehandlare ligger bakom initiativet och intressegruppen United Retailers. De vill verka för bättre dialog med leverantörer och hitta gemensamma hållbara vägar framåt i en pressad modebransch färgad av enligt dem konstanta erbjudanden, rabatter och lockerbjudanden.

På onsdagskvällen nåddes modebranshtidningen Habit av ett pressmeddelande från den nya intresseorganisationen United Retailers som i dag består av ett 50-tal fysiska butiker, som drivs av fristående handlare, i Sverige.

Butikerna är spridda över landet, med en gemensam omsättning på 1,3 miljarder kronor, och tillsammans med leverantörerna vill nu butiksägarna, somliga med flera butiker, verka för en långsiktigt lönsam utveckling i en pressad detaljhandel och modebransch.

Exakt vilka som ingår i konstellationen framgår inte och den representant som Habit når på torsdagsförmiddagen vill vara anonym då ”man i det här läget bestämt att verka under paraplyet United Retailers utan att i kommunicera exakt vilka som ingår i samarbetet”.

– Vi vill inte på något vis bråka utan istället verka för en hållbar utveckling och hitta en gemensam och sund utveckling och framtid för de fysiska butikerna, e-handeln och leverantörerna. Vi vill ha en utökad dialog med leverantörerna och tillsammans med dem skapa en gemensam plan och strategi för hur vi kan samarbete ännu bättre. Vi vill veta hur de ser på den fysiska modehandeln och butiken och vad deras framtida strategier innebär för oss butiksägare, säger en representant som vill vara anonym till Habit.

Han säger samtalet kring att starta en gemensam intresseorganisationen pågått under en längre tid men att en fastare form för samarbetet kom till för ett år sedan. Gemensamt har butikerna att de säljer mode i premiumsegmentet från välkända varumärken inom denim och konfektion till dam- herr och barn.

I pressmeddelandet skriver United Retailers att ”vi önskar en dialog och ett samarbete med våra leverantörer för att stävja utvecklingen med konstanta erbjudanden, rabatter, midseason sale, Black Friday, lockerbjudanden och andra påhittade event för att sälja ut premiumvarumärken till “fel” pris. Vi verkar i en bransch, där alla led som deltar måste ta ansvar för vår miljö och en hållbar konsumtion som vi tror att man exempelvis gör med färre och väl producerade kvalitetsprodukter som håller längre”.

Till dags dato har en styrgrupp med de 10 butiksägarna och initiativtagare haft tre möten. I höst väntar enligt representanten fler möten och utökad dialog med leverantörerna och branschen.

Till Habit säger representanten att fler butiksägare nu önskar ansluta sig "sedan arbetet med intresseorganisationen blivit känt i branschen" och även leverantörerna välkomnar enligt United Retailers det nya initiativet.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Elon och Hemmy gör slut

Så sålde Björn Borg

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Här tappas oftast modekunden – kedjan som lyckas bäst i provrummet

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Fortsatt trögt för Odd Molly

Nyhetsbrev

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Arkiv

Muji: "Vi vill växa i Europa”

På fredag öppnar den japanska kedjan ny butik om 1 216 kvadratmeter i egen regi på Åhléns city i Stockholm. En stor del av ytan är mode.

Så snabbt ökar Ica på nätet

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Kronans Apotek – nu även på NK

Icas resultat bättre än väntat

Nu finns Åhléns skönhetskoncept på nätet

Boozt förbättrar resultatet – men förlorar medgrundare

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Stenbeck går in i Caliroots

På nytt jobb
Nya regionchefer till Clas Ohlson

Detaljhandelskedjan har finjusterat regionsindelningen i Sverige och rekryterat två nya regionchefer.

Här stänger H&M

Tempobutik i konkurs efter knappt ett år

Minskad försäljning för convenience

Dyson öppnar blow dry-salong i MoS

Vill hyra ut mer sportutrustning – tar in riskkapital

På nytt jobb
Han blir Sverigechef på Klarna

Rekryteras internt och har arbetat i bolaget sedan 2008.

Anrik bokhandel stänger efter 131 år

Här öppnar Newbie härnäst

BoConcept vinner internationellt franchisepris

Butik för Brothers i konkurs

Blev inlåst på Byggmax

På nytt jobb
Lämnar Björn Axén för Kronans Apotek

Inredningsföretag med ny ägare

Bygghandeln omsätter mer

På nytt jobb
Efter Menigas köp av Wrapp – hon blir Sverigechef

Anrik apotekskedja lägger ner 200 butiker

Återvunnet hos Svenskt Tenn

Maxi störst under juli

Aktör satsar med ny Team Sportia

Se alla Företagens egna nyheter

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.199