23948sdkhjf

Butiksägare samverkar för en hållbarare modebransch

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

En grupp modehandlare ligger bakom initiativet och intressegruppen United Retailers. De vill verka för bättre dialog med leverantörer och hitta gemensamma hållbara vägar framåt i en pressad modebransch färgad av enligt dem konstanta erbjudanden, rabatter och lockerbjudanden.

På onsdagskvällen nåddes modebranshtidningen Habit av ett pressmeddelande från den nya intresseorganisationen United Retailers som i dag består av ett 50-tal fysiska butiker, som drivs av fristående handlare, i Sverige.

Butikerna är spridda över landet, med en gemensam omsättning på 1,3 miljarder kronor, och tillsammans med leverantörerna vill nu butiksägarna, somliga med flera butiker, verka för en långsiktigt lönsam utveckling i en pressad detaljhandel och modebransch.

Exakt vilka som ingår i konstellationen framgår inte och den representant som Habit når på torsdagsförmiddagen vill vara anonym då ”man i det här läget bestämt att verka under paraplyet United Retailers utan att i kommunicera exakt vilka som ingår i samarbetet”.

– Vi vill inte på något vis bråka utan istället verka för en hållbar utveckling och hitta en gemensam och sund utveckling och framtid för de fysiska butikerna, e-handeln och leverantörerna. Vi vill ha en utökad dialog med leverantörerna och tillsammans med dem skapa en gemensam plan och strategi för hur vi kan samarbete ännu bättre. Vi vill veta hur de ser på den fysiska modehandeln och butiken och vad deras framtida strategier innebär för oss butiksägare, säger en representant som vill vara anonym till Habit.

Han säger samtalet kring att starta en gemensam intresseorganisationen pågått under en längre tid men att en fastare form för samarbetet kom till för ett år sedan. Gemensamt har butikerna att de säljer mode i premiumsegmentet från välkända varumärken inom denim och konfektion till dam- herr och barn.

I pressmeddelandet skriver United Retailers att ”vi önskar en dialog och ett samarbete med våra leverantörer för att stävja utvecklingen med konstanta erbjudanden, rabatter, midseason sale, Black Friday, lockerbjudanden och andra påhittade event för att sälja ut premiumvarumärken till “fel” pris. Vi verkar i en bransch, där alla led som deltar måste ta ansvar för vår miljö och en hållbar konsumtion som vi tror att man exempelvis gör med färre och väl producerade kvalitetsprodukter som håller längre”.

Till dags dato har en styrgrupp med de 10 butiksägarna och initiativtagare haft tre möten. I höst väntar enligt representanten fler möten och utökad dialog med leverantörerna och branschen.

Till Habit säger representanten att fler butiksägare nu önskar ansluta sig "sedan arbetet med intresseorganisationen blivit känt i branschen" och även leverantörerna välkomnar enligt United Retailers det nya initiativet.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nätbokhandlaren varslar personal

DEBATT
Ur & Penns vd: Om hyresvärden inte vill samarbeta tackar vi för oss

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Här stänger G-Star Raw

Axfood ville också köpa Netto

Ska garantera Lindex säkerhet

Nyhetsbrev

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Arkiv

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Kappahl ut – NA-KD in

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Förbättrat Kappahl

Amazon under lupp för konkurrensbrott även i USA

Här öppnar Busfrö Nytt & Bytt

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Deichmann öppnar nytt och bygger om

Så ser nya NK Sport ut

Deras skönhetssatsning i stöpet – klädmärket i nytt bolag

"Jag siar att e-handelsdöden kommer gå ännu snabbare än butiksdöden"

Robert Axelsson är ny vd för Cama gruppen som ligger bakom e-handelsbutikerna Trendcarpet och Hatshop.

Dubbla stolar för Svensk Digital Handels vd: "Spännande utmaning"

Per Ljungberg går in som kommunikationschef hos Svensk Handel.

Smarteyes första butik i Köpenhamn

Handeln minskar – logistikbranschen tuffar på

Blek modehandel – skoförsäljningen rasade

Coop vill sälja 115 Netto-fastigheter

Ica ökar – stort som smått

På nytt jobb
Ny vd för Payex

Sällanköpshandeln stod still

Högtalarmärke satsar på tillfällig yta

Tredje butiken för Ellos Home

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Himla breddar utbudet med förvärv

Elon lanserar ekonomitjänst för handlare

5

Kritikstorm mot Mio efter viral film

På nytt jobb
Kasthall rekryterar försäljningsdirektör

Premiär för Hemtex24h hos Ica

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.119