23948sdkhjf

Rekordår för Mio – ökar trafiken både till butik och e-handel

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Möbelkedjan kan lägga ett gott år bakom sig med med en ökning inom e-handeln på 28,3 procent och ett besöksnantal till sajten som uppgår till 36 miljoner.

Men kedjan lockar även kunder till de fysiska butikerna och under 2018/2019 hade kedjan 10 miljoner butiksbesökare vilket innebär en ökning på 2 procent från föregående år.

I jämförbara butiker ökade försäljningen med 5,5 procent och totalt 5,8 procent.

Nettoomsättningen för det brutna räkenskapsåret som avslutades 30 april uppgår till 3,6 miljarder kronor jämfört med 3,1 miljarder föregående räkenskapsår.

Rörelseresultatet, EBITDA, uppgick till 290 miljoner kronor jämfört med 250 miljoner föregående år.

- Det är en extremt stark prestation vi gör i år igen. Vi fortsätter ta marknadsandelar såväl i fysisk butik som digitalt samtidigt som det stora detaljhandelsskiftet sker. Den organiska tillväxten är viktig för oss för att skapa förutsättningar att investera i butiksverksamheten. Under året har vi implementerat en ny webbplattform och vi ser redan kraftiga besöksökningar. Första tertialet 2019 ökade besökstrafiken med 36,5% på mio.se, säger Björn Lindblad, vd i en kommentar.

Under året har möbelkedjan lanserat en ny webbplattform.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Beijer gör dubbla förvärv

”Pristransparens den fysiska handelns största utmaning”

Dagens Handel har pratat utmaningar och möjligheter med köpcentrumjätten Citycons nya vd F Scott Ball.

På nytt jobb
Ikea utser ny designchef

Videointervju: Viktigt att förstå kunderna

Analyser bör vara spännande, inte tråkiga, menar retailexperten Neil Saunders.

Jysks grundare svårt sjuk – sonen tar över

NA-KD öppnar pop up i Mos

Nyhetsbrev

Bara vartannat motvärnsrån anmäls: ”Mycket allvarligt”

Arkiv

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

Källor: Coop tänker sälja av Netto-butiker

Lekia tar greppet om leksaksmarknaden: "Vi tror på den fysiska butiken"

Till Lyko från finansbranschen

Hon är moderator för Retaildagen

Så ska kontanterna värnas – nytt lagförslag

Ikea öppnar showroom i Köpenhamn

Öppningen blir startskottet för Ikeas intåg i Köpenhamn som även innefattar ett nytt varuhus på Kalvebod Brygge.

Finansman ökar innehav i skohandlare

MQ kämpar med omställningen – kunderna sviker

På nytt jobb
Trädgårdskedja får ny koncernchef

Går från gym till växter.

Paradiset med ny majoritetsägare

Altor in som storägare i XXL

Nygammal ägare driver JC vidare

Nya dystra siffror: Så många jobb kan försvinna

Klart: Camilla Malmströms med ny ägare

XL-Bygg förvärvar Spillersboda Byggmarknad

Sportamore fick bråttom – öppnar en månad tidigare än planerat

Lågprisaktören till expansiv handelsplats – öppnar 2020

På nytt jobb
Från Lantmännen till Bergendahls

Klart: Systembolagets hemleveranser permanentas i hela landet

Ny vd för Erikshjälpen Second Hand

Stockmann säger upp 150

Citycon säljer två köpcentrum

Klädkedjan ångar på – så mycket ökade försäljningen i maj

Löfbergs intar Lobbyn

På nytt jobb
Han blir ny vd för Woody-kedjan

Kontanterna fortsatt ohotade

Ytterligare H&M-kedja till Tmall

Oförändrat hos Clas Ohlson

På nytt jobb
Lämnar Ikea för Matsmart

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.137