23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Dagens Handel
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.
Kontakta oss för en företagslösning.

Optimismen spirar i e-handeln medan självförtroendet sviktar inom sällanköpsvaruhandeln

Handlarna splittrade om framtiden.

E-handlarna och dagligvaruhandlarna mer optimistiska medan sällanköpsvaruhandlarnas optimism sjönk i juni, enligt Svensk Handels Handelsbarometer.

Den blandade synen på framtiden gjorde att butikernas framtidsförväntningar sammanfattningsvis försvagades i juni. Det  innebär att Framtidsindikatorn för butikshandeln som helhet minskar med 0,8 enheter, till 94,9.

Mest optimistiska var e-handlarna där den så kallade Framtidsindikatorn ökade med 11,1 enheter och landar på 116,6 i juni vilket var högre än under motsvarande period 2018. Även inom dagligvaruhandeln ökar framtidstron och Framtidsindikatorn ökade med 1,6 enheter till index 103,6.

- Det fina junivädret har visat att sommaren står för dörren och handlarna är splittrade i sin framtidssyn. Dagligvaruhandeln ser med tillförsikt på sommaren samtidigt som sällanköpshandeln ger en mer dyster sommarprognos. Tillväxten i sällanköpshandeln sker på nätet och det påverkar butikernas framtidstro, säger Karin Johansson, vd på Svensk Handel.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.125