23948sdkhjf

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

Elgiganten kan se tillbaka på sitt brutna räkenskapsår med tillförsikt. Elektronikföretaget såg en tillväxt på 7,2 procent och en omsättning på 12,7 miljarder kronor samt en marknadsandelsökning med 2 procent, från 31 procent till 33 procent av den totala marknaden. Resultatet ökade till 210 miljoner kronor, en ökning med 5 procent.

Läs också: Stark mars för Electra – elektronikförsäljningen ökar mest

– Det är ett resultat som går precis tvärtemot branschen och vad konkurrenterna har att rapporta. Vi har under fem år visat starkt resultat och nu slår vi nästan alla rekord vilket vi är superstola över säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten, i en intervju med Dagens Handel.

Förutom resultatrekord och omsättningsrekord har Elgiganten i år även kunnat visa upp sitt hittills högsta antal nöjda kunder och medarbetare. Antalet nöjda kunder i företagets mätningar uppgår till 91 procent.

Inte oväntat, och i linje med resten av branschen, är det framförallt online som Elgiganten vuxit mest procentuellt. Bolaget har vuxit med 24 procent under räkenskapsåret, samtidigt som de även vuxit i de fysiska butikerna.

– Det som är intressant är inte online-tillväxten så mycket som att vi växt i alla format. Vi växer 11 procent i franchise, 8 procent i de små och 7 procent i våra stora butiker, säger Niclas Eriksson.

Läs också: Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

Enligt Niclas Eriksson är anledningen till att de fysiska butikerna fortsätter att växa att Elgiganten verkligen satsat på sina omnikanallösningar.

– I dag ser vi att 83 procent av alla kunder är från digitala kunder, men vi ser egentligen att alla kunder är digitala. Det visar sig även i butikerna där 50 procent av köpen är click and collect, säger Niclas Eriksson.

Antalet butiker med det nya Smart at home-konceptet utökades med 10 stycken under året och under kommande år är planen att det ska tillkomma ytterligare 16 stycken. Sex butiker byggs om till det senaste konceptet 3.0, två nya Phonehouse tillkommer samt sex nya franchise-butiker. Enligt Niclas Eriksson ser det i dagsläget inte ut som om de fysiska butikerna är på väg bort.

– Våra siffror talar lite emot den långsiktiga trenden men på längre sikt går vi nog mot mindre butiker. För tio år sedan var det megastores som gällde men när vi bygger nu så minskar vi även på ytan. Men när många säger att minskad yta betyder minskat utbud så gör vi tvärtom och ökar det istället, säger han.

Och sortimentet ska utökas med råge. Från att ha tidigare utökat sitt sortiment från 7 000 artiklar till 20 000 2018 har Elgiganten nu fördubblat utbudet till 40 000 artiklar. Och nu säger Niclas Eriksson att det under nästkommande år ska bli hela 100 000 artiklar.

Hur ser era marginaler ut?

– Allt är relativt men det är klart att vi skulle vilja se bättre marginaler, men det är en tuff tidspress och då måste man anpassa sina kostnader. Vi sänkte vår kostnadsmassa med en procent förra året och nu sänkte vi den med en procent till, säger Niclas Eriksson.

Hur då?

– Genom att effektivisera processen, att kunna ändra priser löpande digitalt, att kunna automatisera tråkiga räkneexerciser och istället lägga tid på att träffa kunden.

– Det går inte att press priserna så mycket mer och nu är priser inte längre den största konkurrensfaktorn. Det är ju så klart att den som inte har ett bra pris existerar inte i framtiden, man måste däremot vara bra på en massa andra saker.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

TEKNIK
Succé för mobillösning i Norge – nu är tjänsten på väg till Sverige

Ny Ica och Apotek Hjärtat till hett gränshandelsläge – 3 600 kvadratmeter

Plus

E-handeln exploderar – men kan bli mer lokal

Jysk nära 150 butiker i Sverige

På nytt jobb
På ny post hos Elon

Storstadssatsning för Blank the Hub

I sommar och höst väntar etableringar i Stockholm för butikskonceptet. Nu hoppas grundarna att kunderna längtar tillbaka till retail igen.

Nyhetsbrev

Gateau öppnar nytt – på nätet

Arkiv

Digitala kvitton skapar nya möjligheter för relationsbyggande med kunderna

Icas storsatsning på digitala kvitton i samarbete med Kivra inspirerar andra aktörer inom retail att följa efter.

TEKNIK
Nya tekniklösningar ska förhindra trängsel i butikerna

Cash IT, Store Display Nordics och Philips Professional Display Solutions hjälper butikerna att räkna kunderna.

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

På nytt jobb
Blir centrumchef hos Citycon

På nytt jobb
Bygghandlaren med ny marknads- och försäljningschef

På nytt jobb
Han blir ny vd för VRG

Krisande sko- och accessoarkoncernen har en ny vd som i sommar efterträder avgående vd Jonas Ottosson.

Tele2 byter strategi – här är de 18 butikerna som stängs

Mio satsar på eget lager

Plus

Experten: ”Välj ett framtidsscenario och gå loss på affärsutveckling”

Managementkonsulten Charlotte Mattfolk tror att nya värderingar kommer att födas i det vakuum som präglar världen nu.

Granitgrundare bakom nytt retailkoncept – vill växa med fler sommarbutiker

Föreslås bli ny LO-ordförande

1

Beijer värvar från XL-Bygg

Venue Retail Group: Ansökt om förlängning av rekonstruktion

Varuhuskedjan JC Penney ansöker om konkursskydd

1

Paolos produkter bortplockade från Icahyllor

H&M öppnar nya butiker för heminredning i Norge

Tar över Skoaugust i Uppsala efter konkurs

Plastförpackningar hetare än någonsin – ny förpackningskonferens i Malmö

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boozt stänger och öppnar skönhetsbutiker

Boohoo tar in miljarder – siktar på förvärv

Begränsat försäljningstapp för Clas Ohlson – vd nöjd

Björn Borg tappar omsättning och lönsamhet

Här får Willys sällskap av Systembolaget

Efter trängsellarm – Handels medlemmar oroliga för smittospridning

Boozt ser stor osäkerhet på kort sikt

Sot of Sweden till Norge

Fanny får ny ägare

Arken Zoo över hundra butiker

På nytt jobb
Blir marknadschef för byggjätten

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.205