23948sdkhjf

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

Elgiganten kan se tillbaka på sitt brutna räkenskapsår med tillförsikt. Elektronikföretaget såg en tillväxt på 7,2 procent och en omsättning på 12,7 miljarder kronor samt en marknadsandelsökning med 2 procent, från 31 procent till 33 procent av den totala marknaden. Resultatet ökade till 210 miljoner kronor, en ökning med 5 procent.

Läs också: Bra fart på mellandagsrean

– Det är ett resultat som går precis tvärtemot branschen och vad konkurrenterna har att rapporta. Vi har under fem år visat starkt resultat och nu slår vi nästan alla rekord vilket vi är superstola över säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten, i en intervju med Dagens Handel.

Förutom resultatrekord och omsättningsrekord har Elgiganten i år även kunnat visa upp sitt hittills högsta antal nöjda kunder och medarbetare. Antalet nöjda kunder i företagets mätningar uppgår till 91 procent.

Inte oväntat, och i linje med resten av branschen, är det framförallt online som Elgiganten vuxit mest procentuellt. Bolaget har vuxit med 24 procent under räkenskapsåret, samtidigt som de även vuxit i de fysiska butikerna.

– Det som är intressant är inte online-tillväxten så mycket som att vi växt i alla format. Vi växer 11 procent i franchise, 8 procent i de små och 7 procent i våra stora butiker, säger Niclas Eriksson.

Läs också: Ny vd för Teknikmagasinet

Enligt Niclas Eriksson är anledningen till att de fysiska butikerna fortsätter att växa att Elgiganten verkligen satsat på sina omnikanallösningar.

– I dag ser vi att 83 procent av alla kunder är från digitala kunder, men vi ser egentligen att alla kunder är digitala. Det visar sig även i butikerna där 50 procent av köpen är click and collect, säger Niclas Eriksson.

Antalet butiker med det nya Smart at home-konceptet utökades med 10 stycken under året och under kommande år är planen att det ska tillkomma ytterligare 16 stycken. Sex butiker byggs om till det senaste konceptet 3.0, två nya Phonehouse tillkommer samt sex nya franchise-butiker. Enligt Niclas Eriksson ser det i dagsläget inte ut som om de fysiska butikerna är på väg bort.

– Våra siffror talar lite emot den långsiktiga trenden men på längre sikt går vi nog mot mindre butiker. För tio år sedan var det megastores som gällde men när vi bygger nu så minskar vi även på ytan. Men när många säger att minskad yta betyder minskat utbud så gör vi tvärtom och ökar det istället, säger han.

Och sortimentet ska utökas med råge. Från att ha tidigare utökat sitt sortiment från 7 000 artiklar till 20 000 2018 har Elgiganten nu fördubblat utbudet till 40 000 artiklar. Och nu säger Niclas Eriksson att det under nästkommande år ska bli hela 100 000 artiklar.

Hur ser era marginaler ut?

– Allt är relativt men det är klart att vi skulle vilja se bättre marginaler, men det är en tuff tidspress och då måste man anpassa sina kostnader. Vi sänkte vår kostnadsmassa med en procent förra året och nu sänkte vi den med en procent till, säger Niclas Eriksson.

Hur då?

– Genom att effektivisera processen, att kunna ändra priser löpande digitalt, att kunna automatisera tråkiga räkneexerciser och istället lägga tid på att träffa kunden.

– Det går inte att press priserna så mycket mer och nu är priser inte längre den största konkurrensfaktorn. Det är ju så klart att den som inte har ett bra pris existerar inte i framtiden, man måste däremot vara bra på en massa andra saker.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Nyhetsbrev

Postnord återvände till förlust

Arkiv

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

XL-Bygg förvärvar två bygghandelsföretag

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.124