23948sdkhjf

Rekordår för Elgiganten – tar marknadsandelar

| Av Johan Colliander | Tipsa redaktionen

Elektronikjätten ökar tillväxten både online och i butik samt storsatsar på utökat sortiment.

Elgiganten kan se tillbaka på sitt brutna räkenskapsår med tillförsikt. Elektronikföretaget såg en tillväxt på 7,2 procent och en omsättning på 12,7 miljarder kronor samt en marknadsandelsökning med 2 procent, från 31 procent till 33 procent av den totala marknaden. Resultatet ökade till 210 miljoner kronor, en ökning med 5 procent.

Läs också: Rekord för Elgiganten – trots sajtstrul

– Det är ett resultat som går precis tvärtemot branschen och vad konkurrenterna har att rapporta. Vi har under fem år visat starkt resultat och nu slår vi nästan alla rekord vilket vi är superstola över säger Niclas Eriksson, vd på Elgiganten, i en intervju med Dagens Handel.

Förutom resultatrekord och omsättningsrekord har Elgiganten i år även kunnat visa upp sitt hittills högsta antal nöjda kunder och medarbetare. Antalet nöjda kunder i företagets mätningar uppgår till 91 procent.

Inte oväntat, och i linje med resten av branschen, är det framförallt online som Elgiganten vuxit mest procentuellt. Bolaget har vuxit med 24 procent under räkenskapsåret, samtidigt som de även vuxit i de fysiska butikerna.

– Det som är intressant är inte online-tillväxten så mycket som att vi växt i alla format. Vi växer 11 procent i franchise, 8 procent i de små och 7 procent i våra stora butiker, säger Niclas Eriksson.

Läs också: Varumärkespris till hemelektronikkedjan

Enligt Niclas Eriksson är anledningen till att de fysiska butikerna fortsätter att växa att Elgiganten verkligen satsat på sina omnikanallösningar.

– I dag ser vi att 83 procent av alla kunder är från digitala kunder, men vi ser egentligen att alla kunder är digitala. Det visar sig även i butikerna där 50 procent av köpen är click and collect, säger Niclas Eriksson.

Antalet butiker med det nya Smart at home-konceptet utökades med 10 stycken under året och under kommande år är planen att det ska tillkomma ytterligare 16 stycken. Sex butiker byggs om till det senaste konceptet 3.0, två nya Phonehouse tillkommer samt sex nya franchise-butiker. Enligt Niclas Eriksson ser det i dagsläget inte ut som om de fysiska butikerna är på väg bort.

– Våra siffror talar lite emot den långsiktiga trenden men på längre sikt går vi nog mot mindre butiker. För tio år sedan var det megastores som gällde men när vi bygger nu så minskar vi även på ytan. Men när många säger att minskad yta betyder minskat utbud så gör vi tvärtom och ökar det istället, säger han.

Och sortimentet ska utökas med råge. Från att ha tidigare utökat sitt sortiment från 7 000 artiklar till 20 000 2018 har Elgiganten nu fördubblat utbudet till 40 000 artiklar. Och nu säger Niclas Eriksson att det under nästkommande år ska bli hela 100 000 artiklar.

Hur ser era marginaler ut?

– Allt är relativt men det är klart att vi skulle vilja se bättre marginaler, men det är en tuff tidspress och då måste man anpassa sina kostnader. Vi sänkte vår kostnadsmassa med en procent förra året och nu sänkte vi den med en procent till, säger Niclas Eriksson.

Hur då?

– Genom att effektivisera processen, att kunna ändra priser löpande digitalt, att kunna automatisera tråkiga räkneexerciser och istället lägga tid på att träffa kunden.

– Det går inte att press priserna så mycket mer och nu är priser inte längre den största konkurrensfaktorn. Det är ju så klart att den som inte har ett bra pris existerar inte i framtiden, man måste däremot vara bra på en massa andra saker.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Dataläcka hos H&M – över 600 anställda berörda

E-handlarna bildar egen organisation för hållbar e-handel

Trendbrott i gränshandeln – och varorna som handlas mest

Second hand egen kategori hos Zalando

På nytt jobb
H&M-konkurrent hämtar ny vd från H&M

Nya ägarna till Forever 21 tillsätter Daniel Kulle som vd.

Underklädeskomet ska växa med e-handel

Nyhetsbrev

Cecilia Marlow lämnar Svenska Handelsfastigheter – oense med ägarna

Arkiv

Avtalsrörelsen
Så vill facket ändra OB-ersättningen

Så flyttade Lyko till nytt automatiserat centrallager

55 000 artiklar, tre miljoner produkter på fyra dagar. “Jag är så stolt över våra medarbetare.”

Nästa butiksöppning för Kungsängen

Avtalsrörelsen
Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Emmaus tredje second hand-butik

På nytt jobb
Myrorna rekryterar kommunikationschef

Försämrat resultat för e-butiker med smycken

Loomis köper finländsk jätte med uttagsautomater

Jollyrooms första butik – planerar fysisk expansion

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Två nya Jyskinvigningar

Make Up Store i rekonstruktion

Sminkkedjan kan inte betala löner, skatter och leverantörsskulder.

Shopgun blir eReklamblad

Icas obemannade test – fler unga kunder och höga snittköp

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Branschen hoppas matcha krympande bokrea

Minskad omsättning för live video-shopping-bolag

Finska Posten köper Aditro

De mörka molnen har skingrats för nätbutikerna

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

Minskat resultat för Björn Borg

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Dubbelöppning för Arken Zoo

Här lägger designbutiken ned

Blir driftschef hos Löplabbet

Ny ansvarig för Arket

Se alla Företagens egna nyheter

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Sänd till en kollega

0.172