23948sdkhjf

Beijer gör dubbla förvärv

| Av Monica Almgren | Tipsa redaktionen

Köper upp konkurrentkedjor.

Beijer Byggmaterial förvärvar två familjedrivna bygghandelskedjor med inriktning både på konsument och proffs.

Läs också: Här slår Bygma ihop

– Det lokala entreprenörsskapet är viktigt för alla Beijers filialer som dock är centralägda. AB Karl Ekesiöös Bygghandel och PoG har båda varit familjeföretag med centralt ägarskap. Nu blir de med sina sex respektive två varuhus en del av kedjan Beijers med sina 83 varuhus, säger Elisabet Heinrich, marknads- och kommunikationschef på Beijer, till Dagens Handel.

Ägartrion på Ekesiöö kommer att som anställda driva verksamheten vidare. Likaså på PoG ska ägaren Kalle Gustavsson som anställd på Beijer driva verksamheten vidare.

Strategiskt handlar förvärven om lokal närvaro och Beijer får åtta nya filialer inklusive ett logistikcenter.

Båda bygghandelskedjorna är lokaliserade till geografiskt viktiga tillväxtområden.

Läs också: Lämnar XL-Bygg för konkurrent

Med de två nya förvärven, tidigare förvärv och stark organisk tillväxt ökar Beijer Byggmaterial sin omsättning med 30 procent under de senaste 12 månaderna, till över 7,5 miljarder kronor.

PoG Bygghandel, en aktör i Skåne inom byggmaterialhandeln, med sex byggvaruhus och ett logistikcenter är ett strategiskt förvärv för att stärka Beijers position i södra Sverige.

Karl Ekesiöö Bygghandel med två varuhus, belägna på platser med stor byggtillväxt i Stockholm är ett förvärv med riktigt bra matchning för Beijer. Med AB Karl Ekesiöös Bygghandel och PoGs stora kundbas inom proffs, stärker Beijer sin position ännu mer inom proffssegmentet.

Efter dessa två förvärv har Beijer Byggmaterial 82 filialer från Trelleborg i söder till Kiruna i norr och stärker ytterligare sin position som hela Sveriges byggmaterialhandlare.

– Vi är otroligt glada att få in dessa två fina verksamheter och nya kollegor som en del av Beijerfamiljen. Förvärven ger oss ytterligare möjligheter att växa organiskt på en ännu större bas.

– Vi ser att de två nya verksamheternas inriktning på proffskunder och medarbetarnas höga kompetens ligger helt i linje med Beijers strategi. Vi har tagit marknadsandelar i Sverige 24 månader i rad, det tycker vi är bevis på att vi gör rätt saker, säger Geir Thomas Fossum, vd på Beijer Byggmaterial.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Nyhetsbrev

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Arkiv

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Boozt skriver ned prognos

Här öppnar ÖoB nytt varuhus

Lågpriskedjans höjer etableringstempot i storstadsregionerna.

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Ökning för Synsam:"Stort fokus på ögonhälsa"

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Nordstjernan-bolag lägger bud på Swedol

Herrmodebutik i hotell

Lidholm’s Clothier har öppnat i Göteborg.

Minussiffror i modehandeln även i oktober

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Nu separeras RNB

På nytt jobb
Finanschef blir vd

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Skönhet ökade mest i e-handeln

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

1

Cdon med nytt utseende

Normal till Stockholms city

Gallerian skapar ny mötesplats och nytt retailkoncept

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.168