23948sdkhjf

Optikbranschen byter utseende

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Uppstickare och klassiska kedjor samexisterar på en växande marknad.

Länge var optikbranschen, med en omsättning på cirka sju miljarder kronor i Sverige, dominerad av några få kedjejättar. De senaste åren märks fler nya koncept med aktörer som säljer egendesignade bågar direkt till konsument.

Läs också: Tvärvändning för Synsam när pandemin slog till

Optikbranschen ångar på med nya butikskoncept, varumärken och fler fysiska butiker.

– Branschens årliga tillväxttal på åtta-nio procent under de senaste åren är imponerande och vi ser inga tecken på avmattning, säger Tobias Rönnberg, analytiker hos HUI Research.

HUI Research tror att flera faktorer spelar in till branschens goda tillväxt- och lönsamhetstal. Kedjorna har varit duktiga på att ändra och vässa butikskoncept och erbjudanden och att paketera om produkterna. Branschen har därtill snabbt erbjudit kunderna prenumerationstjänster och liknande vilket spillt över till fler delbranscher inom sällanköpshandeln, enligt Tobias Rönnberg.

Omställningen mellan digital och fysisk handel har parerats väl med ett bibehållet och till viss del ökat fysiskt butiksbestånd. Branschen har också varit duktiga på att göra glasögon till en modeaccessoar.

Läs också: Optikkedja med Årets chef

– Flera aktörer har samverkat till att branscher har fina tillväxttal och när nya aktörer dyker upp så har de hittills kunnat samexistera på ett väldigt bra vis, säger Rönnberg.

Vid sidan av etablerade kedjor som Synsam, Synoptik, Specsavers och Smarteyes ryms uppstickare som bland andra svenska Nividas, nederländska Ace & Tate och schweiziska Viu Eyewear. Deras affärsmodeller bygger på att erbjuda egentillverkade glasögonbågar direkt till konsument, ofta i modebutiks- eller gallerilika lokaler.

Viu Eyewear

Viu Eyewear öppnade sin första butik i Stockholm i september 2018.

Viu Eyewear, grundat i Zürich för fem år sedan, öppnade sin första svenska butik i Stockholm i september i fjol. Första butiken i Skandinavien öppnade i Köpenhamn 2017 och företaget menar att den skandinaviska estetiken och modet rimmar väl med glasögonmodet som de representerar. Vid sidan av bas- och trendkoncepten gör Viu Eyewear 3D-printade bågar i butiken.

Läs också: HUI sänker prognosen – coronaviruset minskar framtidstron

– För oss är läget perfekt. Glasögon är inget som man spontanköper, undantaget solglasögon, säger David Dominguez, head of international growth hos Viu Eyewear.

Butiken i Stockholm ligger i ett område med många modebutiker och i sommar väntar nya butiker väntar i Göteborg och Malmö i liknand omgivningar.

David Dominguez menar att hela branschen befinner sig i ett stort skifte.

– Jag tror inte att det finns vinnare eller förlorare utan att det är branschens utbud, villkor och kundernas köpbeteende som äntligen har förändrats. Större kedjor med egen produktion, sådana som vi, och även de som arbetar med lyxiga märkes- och premiumbågar kan samsas sida vid sida på en växande marknad.

Läs också: Nividas flyttar in hos Åhléns

Smarteyes bar

Smarteyes nya koncept The Eye lab med kaffebar och allt.

Viu Eyewears har satsat mycket på butiksmiljön. Stora satsningar på inredningar och miljöer görs även inom den traditionella optikbranschen. Exempel är Smarteyes nya The Eye lab och Synsams flaggskeppsbutik i McDonald's tidigare lokaler vid Norrmalmstorg i Stockholm.

– I tider när det pratas om den fysiska butikens död vill Synsam fortsätta att flytta fram positionerna och satsa med full innovationskraft på det fysiska mötet, säger Håkan Lundstedt, vd och koncernchef för Synsam Group.

De eventuella orosmoln som HUI:s Tobias Rönnberg kan se är att fler aktörer ger högre prispress och att butiker stängs på grund av svårigheter att rekrytera kompetent personal.  

– Det går inte att ha en optikbutik utan utbildad personal. Många behöriga optiker lockas till exempel av arbetstillfällen inom specialvården och liknande.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Tio nya Julavaruhus och fem nya Hööksbutiker under 2020

Hos dem ökar e-handeln mest

Footways omsättning backar

Förändringar i Väsby centrum – Willys tar över efter Coop

Digitala kvitton skapar nya möjligheter för relationsbyggande med kunderna

Icas storsatsning på digitala kvitton i samarbete med Kivra inspirerar andra aktörer inom retail att följa efter.

125 000 pandemianställda får fast jobb hos Amazon

Nyhetsbrev

Boohoo köper resten av snabbväxande Pretty Little Thing

Arkiv

Cervera presenterar nytt affärsområde

Nätapoteket växer och flyttar till nytt lager

Nytt cityläge för Kjell & Company

Här öppnar Glitter

Ellos vd lämnar

Marina Davarinou kliver av vd-posten efter drygt tre år.

Plus

Glöm inte uppgradera betallösningen i tid

På nytt jobb
Han tar klivet upp som vd för HL Display

Footway vill köpa Caliroots

Nu öppnar Ronneby Outlet

Ny ordförande i Svenska Stadskärnor

Svenska Apple Store-butiker öppnas igen – kräver munskydd

1

Här byter Life läge

H&M avbryter snart permitteringar vid huvudkontoret

Kungsängen till Åhléns

Ännu en Cykelringen-butik i konkurs

XXL återkallar permitterad personal i Norge och Finland

Så ser Åhléns citys nya herrmodeplan ut

Nya varumärken, barberare och hamburgerrestaurang ryms på totalrenoverade herrmodeplanet.

Ratos om vd-bytena på Plantagen: ”Ett misslyckande”

H&M har återöppnat 500 butiker senaste veckan

Plus

E-handeln exploderar – men kan bli mer lokal

Jysk nära 150 butiker i Sverige

På nytt jobb
På ny post hos Elon

Gateau öppnar nytt – på nätet

På nytt jobb
Blir centrumchef hos Citycon

6 300 handelsföretag kan slås ut innan stödåtgärder når fram

På nytt jobb
Bygghandlaren med ny marknads- och försäljningschef

Föreslås bli ny LO-ordförande

H&M öppnar nya butiker för heminredning i Norge

Fortsatt låg framtidstro i handeln – minskar i e-handeln

Boozt stänger och öppnar skönhetsbutiker

Se alla Företagens egna nyheter

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Sänd till en kollega

0.141