23948sdkhjf

Optikbranschen byter utseende

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Uppstickare och klassiska kedjor samexisterar på en växande marknad.

Länge var optikbranschen, med en omsättning på cirka sju miljarder kronor i Sverige, dominerad av några få kedjejättar. De senaste åren märks fler nya koncept med aktörer som säljer egendesignade bågar direkt till konsument.

Läs också: Synsam flyttar fram positionerna fysiskt med nytt glasögonpalats

Optikbranschen ångar på med nya butikskoncept, varumärken och fler fysiska butiker.

– Branschens årliga tillväxttal på åtta-nio procent under de senaste åren är imponerande och vi ser inga tecken på avmattning, säger Tobias Rönnberg, analytiker hos HUI Research.

HUI Research tror att flera faktorer spelar in till branschens goda tillväxt- och lönsamhetstal. Kedjorna har varit duktiga på att ändra och vässa butikskoncept och erbjudanden och att paketera om produkterna. Branschen har därtill snabbt erbjudit kunderna prenumerationstjänster och liknande vilket spillt över till fler delbranscher inom sällanköpshandeln, enligt Tobias Rönnberg.

Omställningen mellan digital och fysisk handel har parerats väl med ett bibehållet och till viss del ökat fysiskt butiksbestånd. Branschen har också varit duktiga på att göra glasögon till en modeaccessoar.

Läs också: Från HUI till Citycon

– Flera aktörer har samverkat till att branscher har fina tillväxttal och när nya aktörer dyker upp så har de hittills kunnat samexistera på ett väldigt bra vis, säger Rönnberg.

Vid sidan av etablerade kedjor som Synsam, Synoptik, Specsavers och Smarteyes ryms uppstickare som bland andra svenska Nividas, nederländska Ace & Tate och schweiziska Viu Eyewear. Deras affärsmodeller bygger på att erbjuda egentillverkade glasögonbågar direkt till konsument, ofta i modebutiks- eller gallerilika lokaler.

Viu Eyewear

Viu Eyewear öppnade sin första butik i Stockholm i september 2018.

Viu Eyewear, grundat i Zürich för fem år sedan, öppnade sin första svenska butik i Stockholm i september i fjol. Första butiken i Skandinavien öppnade i Köpenhamn 2017 och företaget menar att den skandinaviska estetiken och modet rimmar väl med glasögonmodet som de representerar. Vid sidan av bas- och trendkoncepten gör Viu Eyewear 3D-printade bågar i butiken.

Läs också: Synsam expanderar Ai Eyewear

– För oss är läget perfekt. Glasögon är inget som man spontanköper, undantaget solglasögon, säger David Dominguez, head of international growth hos Viu Eyewear.

Butiken i Stockholm ligger i ett område med många modebutiker och i sommar väntar nya butiker väntar i Göteborg och Malmö i liknand omgivningar.

David Dominguez menar att hela branschen befinner sig i ett stort skifte.

– Jag tror inte att det finns vinnare eller förlorare utan att det är branschens utbud, villkor och kundernas köpbeteende som äntligen har förändrats. Större kedjor med egen produktion, sådana som vi, och även de som arbetar med lyxiga märkes- och premiumbågar kan samsas sida vid sida på en växande marknad.

Läs också: Synsam till Femman

Smarteyes bar

Smarteyes nya koncept The Eye lab med kaffebar och allt.

Viu Eyewears har satsat mycket på butiksmiljön. Stora satsningar på inredningar och miljöer görs även inom den traditionella optikbranschen. Exempel är Smarteyes nya The Eye lab och Synsams flaggskeppsbutik i McDonald's tidigare lokaler vid Norrmalmstorg i Stockholm.

– I tider när det pratas om den fysiska butikens död vill Synsam fortsätta att flytta fram positionerna och satsa med full innovationskraft på det fysiska mötet, säger Håkan Lundstedt, vd och koncernchef för Synsam Group.

De eventuella orosmoln som HUI:s Tobias Rönnberg kan se är att fler aktörer ger högre prispress och att butiker stängs på grund av svårigheter att rekrytera kompetent personal.  

– Det går inte att ha en optikbutik utan utbildad personal. Många behöriga optiker lockas till exempel av arbetstillfällen inom specialvården och liknande.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Sportamore växer – men ökar förlusten

Postnord återvände till förlust

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Arkiv

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Axfoods e-handelslyft

Barneys överväger konkurs

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

XL-Bygg förvärvar två bygghandelsföretag

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

WeSC behöver nytt kapital

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.131