23948sdkhjf

Optikbranschen byter utseende

| Av Pernilla Hansson | Tipsa redaktionen

Uppstickare och klassiska kedjor samexisterar på en växande marknad.

Länge var optikbranschen, med en omsättning på cirka sju miljarder kronor i Sverige, dominerad av några få kedjejättar. De senaste åren märks fler nya koncept med aktörer som säljer egendesignade bågar direkt till konsument.

Läs också: Smarteyes första butik i Köpenhamn

Optikbranschen ångar på med nya butikskoncept, varumärken och fler fysiska butiker.

– Branschens årliga tillväxttal på åtta-nio procent under de senaste åren är imponerande och vi ser inga tecken på avmattning, säger Tobias Rönnberg, analytiker hos HUI Research.

HUI Research tror att flera faktorer spelar in till branschens goda tillväxt- och lönsamhetstal. Kedjorna har varit duktiga på att ändra och vässa butikskoncept och erbjudanden och att paketera om produkterna. Branschen har därtill snabbt erbjudit kunderna prenumerationstjänster och liknande vilket spillt över till fler delbranscher inom sällanköpshandeln, enligt Tobias Rönnberg.

Omställningen mellan digital och fysisk handel har parerats väl med ett bibehållet och till viss del ökat fysiskt butiksbestånd. Branschen har också varit duktiga på att göra glasögon till en modeaccessoar.

Läs också: Sällanköpshandeln stod still

– Flera aktörer har samverkat till att branscher har fina tillväxttal och när nya aktörer dyker upp så har de hittills kunnat samexistera på ett väldigt bra vis, säger Rönnberg.

Vid sidan av etablerade kedjor som Synsam, Synoptik, Specsavers och Smarteyes ryms uppstickare som bland andra svenska Nividas, nederländska Ace & Tate och schweiziska Viu Eyewear. Deras affärsmodeller bygger på att erbjuda egentillverkade glasögonbågar direkt till konsument, ofta i modebutiks- eller gallerilika lokaler.

Viu Eyewear

Viu Eyewear öppnade sin första butik i Stockholm i september 2018.

Viu Eyewear, grundat i Zürich för fem år sedan, öppnade sin första svenska butik i Stockholm i september i fjol. Första butiken i Skandinavien öppnade i Köpenhamn 2017 och företaget menar att den skandinaviska estetiken och modet rimmar väl med glasögonmodet som de representerar. Vid sidan av bas- och trendkoncepten gör Viu Eyewear 3D-printade bågar i butiken.

Läs också: Synsam expanderar Ai Eyewear

– För oss är läget perfekt. Glasögon är inget som man spontanköper, undantaget solglasögon, säger David Dominguez, head of international growth hos Viu Eyewear.

Butiken i Stockholm ligger i ett område med många modebutiker och i sommar väntar nya butiker väntar i Göteborg och Malmö i liknand omgivningar.

David Dominguez menar att hela branschen befinner sig i ett stort skifte.

– Jag tror inte att det finns vinnare eller förlorare utan att det är branschens utbud, villkor och kundernas köpbeteende som äntligen har förändrats. Större kedjor med egen produktion, sådana som vi, och även de som arbetar med lyxiga märkes- och premiumbågar kan samsas sida vid sida på en växande marknad.

Läs också: Viu Eyewear tar sitt butikskoncept till Göteborg

Smarteyes bar

Smarteyes nya koncept The Eye lab med kaffebar och allt.

Viu Eyewears har satsat mycket på butiksmiljön. Stora satsningar på inredningar och miljöer görs även inom den traditionella optikbranschen. Exempel är Smarteyes nya The Eye lab och Synsams flaggskeppsbutik i McDonald's tidigare lokaler vid Norrmalmstorg i Stockholm.

– I tider när det pratas om den fysiska butikens död vill Synsam fortsätta att flytta fram positionerna och satsa med full innovationskraft på det fysiska mötet, säger Håkan Lundstedt, vd och koncernchef för Synsam Group.

De eventuella orosmoln som HUI:s Tobias Rönnberg kan se är att fler aktörer ger högre prispress och att butiker stängs på grund av svårigheter att rekrytera kompetent personal.  

– Det går inte att ha en optikbutik utan utbildad personal. Många behöriga optiker lockas till exempel av arbetstillfällen inom specialvården och liknande.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Clas Ohlson förtätar butiksnätverket i Stockholm

Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

På nytt jobb
Går till Butterick’s

På nytt jobb
Han blir vd för svenska McDonald's

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Nyhetsbrev

Nespresso byter läge och lanserar nytt butikskoncept

Arkiv

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Lämnar XL-Bygg för konkurrent

Åhléns nyinviger i Falun

1

Stort svenskt intresse för obemannade Moby Mart

På nytt jobb
Han ska leda Coops nya Digital-enhet

Kinnevik säljer i Zalando

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

På nytt jobb
Trio ska sköta ruljansen i och omkring Mood

Dagligvaruindex: Augusti stark månad

På nytt jobb
Får nytt jobb hos Boozt

Byter läge efter 25 år

Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Kungsängen testar också pop up-koncept

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Här är Ica-handlaren som satsar på skotrar

Nordligaste Byggmaxbutiken

Optimistiskt i dagligvaruhandeln – pessimistiskt inom sällanköpshandeln

Ökad försäljning för H&M

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Här stänger G-Star Raw

Ska garantera Lindex säkerhet

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Förbättrat Kappahl

Amazon under lupp för konkurrensbrott även i USA

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.147