23948sdkhjf

Optikbranschen byter utseende

Uppstickare och klassiska kedjor samexisterar på en växande marknad.

Länge var optikbranschen, med en omsättning på cirka sju miljarder kronor i Sverige, dominerad av några få kedjejättar. De senaste åren märks fler nya koncept med aktörer som säljer egendesignade bågar direkt till konsument.

Läs också: Ai Eyewear-konceptet in i alla Synsams butiker

Optikbranschen ångar på med nya butikskoncept, varumärken och fler fysiska butiker.

– Branschens årliga tillväxttal på åtta-nio procent under de senaste åren är imponerande och vi ser inga tecken på avmattning, säger Tobias Rönnberg, analytiker hos HUI Research.

HUI Research tror att flera faktorer spelar in till branschens goda tillväxt- och lönsamhetstal. Kedjorna har varit duktiga på att ändra och vässa butikskoncept och erbjudanden och att paketera om produkterna. Branschen har därtill snabbt erbjudit kunderna prenumerationstjänster och liknande vilket spillt över till fler delbranscher inom sällanköpshandeln, enligt Tobias Rönnberg.

Omställningen mellan digital och fysisk handel har parerats väl med ett bibehållet och till viss del ökat fysiskt butiksbestånd. Branschen har också varit duktiga på att göra glasögon till en modeaccessoar.

Läs också: Så kan handeln hantera bjässen Amazon

– Flera aktörer har samverkat till att branscher har fina tillväxttal och när nya aktörer dyker upp så har de hittills kunnat samexistera på ett väldigt bra vis, säger Rönnberg.

Vid sidan av etablerade kedjor som Synsam, Synoptik, Specsavers och Smarteyes ryms uppstickare som bland andra svenska Nividas, nederländska Ace & Tate och schweiziska Viu Eyewear. Deras affärsmodeller bygger på att erbjuda egentillverkade glasögonbågar direkt till konsument, ofta i modebutiks- eller gallerilika lokaler.

Viu Eyewear

Viu Eyewear öppnade sin första butik i Stockholm i september 2018.

Viu Eyewear, grundat i Zürich för fem år sedan, öppnade sin första svenska butik i Stockholm i september i fjol. Första butiken i Skandinavien öppnade i Köpenhamn 2017 och företaget menar att den skandinaviska estetiken och modet rimmar väl med glasögonmodet som de representerar. Vid sidan av bas- och trendkoncepten gör Viu Eyewear 3D-printade bågar i butiken.

Läs också: Tvärvändning för Synsam när pandemin slog till

– För oss är läget perfekt. Glasögon är inget som man spontanköper, undantaget solglasögon, säger David Dominguez, head of international growth hos Viu Eyewear.

Butiken i Stockholm ligger i ett område med många modebutiker och i sommar väntar nya butiker väntar i Göteborg och Malmö i liknand omgivningar.

David Dominguez menar att hela branschen befinner sig i ett stort skifte.

– Jag tror inte att det finns vinnare eller förlorare utan att det är branschens utbud, villkor och kundernas köpbeteende som äntligen har förändrats. Större kedjor med egen produktion, sådana som vi, och även de som arbetar med lyxiga märkes- och premiumbågar kan samsas sida vid sida på en växande marknad.

Läs också: Optikkedja med Årets chef

Smarteyes bar

Smarteyes nya koncept The Eye lab med kaffebar och allt.

Viu Eyewears har satsat mycket på butiksmiljön. Stora satsningar på inredningar och miljöer görs även inom den traditionella optikbranschen. Exempel är Smarteyes nya The Eye lab och Synsams flaggskeppsbutik i McDonald's tidigare lokaler vid Norrmalmstorg i Stockholm.

– I tider när det pratas om den fysiska butikens död vill Synsam fortsätta att flytta fram positionerna och satsa med full innovationskraft på det fysiska mötet, säger Håkan Lundstedt, vd och koncernchef för Synsam Group.

De eventuella orosmoln som HUI:s Tobias Rönnberg kan se är att fler aktörer ger högre prispress och att butiker stängs på grund av svårigheter att rekrytera kompetent personal.  

– Det går inte att ha en optikbutik utan utbildad personal. Många behöriga optiker lockas till exempel av arbetstillfällen inom specialvården och liknande.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094