23948sdkhjf

Digitala plånböcker på frammarsch

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

I omnikanalens globala framfart växer de mobila digitala plånbokstjänsterna kraftigt.

Det kontantlösa samhället rycker närmare men övergången dröjer. Kontanter står idag för 18 procent av betalningarna och skillnaden mellan butiker och handelssegment är stor.

Läs också: Swish växer snabbast inom e-handeln

– Nedgången har planat ut, det går långsammare än väntat. Kunder och handlare vill fortfarande ha kvar kontanter som en backup om de elektroniska systemen ligger nere, säger Bengt Nilervall, betalningsexpert på Svensk Handel.

Den traditionella korthandeln dominerar starkt. 80 procent av inköpen betalas via kort. Men efter några års blygsam tillväxt börjar nu de digitala plånböckerna att märkas. Enligt betalbolaget Adyens omnikanalindex slog betalmetoden igenom på allvar ifjol genom lanseringen av Apple Pay och Google Pay. 2018 ökade köp genom digitala plånböcker med 40 procent i e-handeln och 400 procent i butik. 1,25 procent av alla transaktioner i Sverige genomfördes då med digitala plånböcker.

Samsung Pay är en liknande betallösning som släpptes 2015. Tjänsten samlar allt i en app och fungerar som ett betalkort. Onlinebetalningar med Samsung Pay görs i appar och på webbplatser hos anslutna partners. Varje köp verifieras med iris-skanning eller fingeravtrycksläsning och kortuppgifterna delas aldrig i betalterminalen.

Globaliseringen med mer resande har även lett till att Alipay och Wechat pay hittat till Sverige. Med över en miljard användare sammanlagt i Kina har betalningslösningarna lagt grunden till helt nya shoppingbeteenden. Svenska Cimple Marketing utvecklade tidigt anslutningar till handeln i Europa.

Enligt nya siffror från Global Blue står kinesiska turister för cirka 45 procent av taxfreehandeln i Sverige. Genom betaltjänsterna skickas välkomstmeddelanden till mobilen med erbjudanden och information om vilka butiker i närområdet som är anslutna. Vår lösning konverterar dessutom kinesisk valuta till lokal valuta utan merkostnader för handlaren, förklarar Thomas Wecke, medgrundare av Cimple Marketing.

Ett 100-tal svenska butikskedjor och handlare är idag anslutna till betaltjänsterna som lyder under europeiska banklagar i Europa.

Mer om: betallösningar
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Byter läge efter 25 år

Trio ska sköta ruljansen i Mood

På nytt jobb
Får nytt jobb hos Boozt

Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Dagligvaruindex: Augusti stark månad

Kungsängen testar också pop up-koncept

Nyhetsbrev

Här är Ica-handlaren som satsar på skotrar

Arkiv

Nordligaste Byggmaxbutiken

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Optimistiskt i dagligvaruhandeln – pessimistiskt inom sällanköpshandeln

Ökad försäljning för H&M

1

DEBATT
Ur & Penns vd: Om hyresvärden inte vill samarbeta tackar vi för oss

Här stänger G-Star Raw

Nätbokhandlaren varslar personal

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Axfood ville också köpa Netto

Kappahl ut – NA-KD in

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Ska garantera Lindex säkerhet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Förbättrat Kappahl

Amazon under lupp för konkurrensbrott även i USA

Här öppnar Busfrö Nytt & Bytt

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Deichmann öppnar nytt och bygger om

Ica ökar – stort som smått

Coop vill sälja 115 Netto-fastigheter

På nytt jobb
Ny vd för Payex

Sällanköpshandeln stod still

Högtalarmärke satsar på tillfällig yta

Himla breddar utbudet med förvärv

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Tredje butiken för Ellos Home

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.139