23948sdkhjf

Digitala plånböcker på frammarsch

I omnikanalens globala framfart växer de mobila digitala plånbokstjänsterna kraftigt.

Det kontantlösa samhället rycker närmare men övergången dröjer. Kontanter står idag för 18 procent av betalningarna och skillnaden mellan butiker och handelssegment är stor.

– Nedgången har planat ut, det går långsammare än väntat. Kunder och handlare vill fortfarande ha kvar kontanter som en backup om de elektroniska systemen ligger nere, säger Bengt Nilervall, betalningsexpert på Svensk Handel.

Den traditionella korthandeln dominerar starkt. 80 procent av inköpen betalas via kort. Men efter några års blygsam tillväxt börjar nu de digitala plånböckerna att märkas. Enligt betalbolaget Adyens omnikanalindex slog betalmetoden igenom på allvar ifjol genom lanseringen av Apple Pay och Google Pay. 2018 ökade köp genom digitala plånböcker med 40 procent i e-handeln och 400 procent i butik. 1,25 procent av alla transaktioner i Sverige genomfördes då med digitala plånböcker.

Samsung Pay är en liknande betallösning som släpptes 2015. Tjänsten samlar allt i en app och fungerar som ett betalkort. Onlinebetalningar med Samsung Pay görs i appar och på webbplatser hos anslutna partners. Varje köp verifieras med iris-skanning eller fingeravtrycksläsning och kortuppgifterna delas aldrig i betalterminalen.

Globaliseringen med mer resande har även lett till att Alipay och Wechat pay hittat till Sverige. Med över en miljard användare sammanlagt i Kina har betalningslösningarna lagt grunden till helt nya shoppingbeteenden. Svenska Cimple Marketing utvecklade tidigt anslutningar till handeln i Europa.

Enligt nya siffror från Global Blue står kinesiska turister för cirka 45 procent av taxfreehandeln i Sverige. Genom betaltjänsterna skickas välkomstmeddelanden till mobilen med erbjudanden och information om vilka butiker i närområdet som är anslutna. Vår lösning konverterar dessutom kinesisk valuta till lokal valuta utan merkostnader för handlaren, förklarar Thomas Wecke, medgrundare av Cimple Marketing.

Ett 100-tal svenska butikskedjor och handlare är idag anslutna till betaltjänsterna som lyder under europeiska banklagar i Europa.

Artikeln är en del av vårt tema om TEKNIK.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094