23948sdkhjf

Digitala plånböcker på frammarsch

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

I omnikanalens globala framfart växer de mobila digitala plånbokstjänsterna kraftigt.

Det kontantlösa samhället rycker närmare men övergången dröjer. Kontanter står idag för 18 procent av betalningarna och skillnaden mellan butiker och handelssegment är stor.

Läs också: Långa köer kostar 16,4 miljarder

– Nedgången har planat ut, det går långsammare än väntat. Kunder och handlare vill fortfarande ha kvar kontanter som en backup om de elektroniska systemen ligger nere, säger Bengt Nilervall, betalningsexpert på Svensk Handel.

Den traditionella korthandeln dominerar starkt. 80 procent av inköpen betalas via kort. Men efter några års blygsam tillväxt börjar nu de digitala plånböckerna att märkas. Enligt betalbolaget Adyens omnikanalindex slog betalmetoden igenom på allvar ifjol genom lanseringen av Apple Pay och Google Pay. 2018 ökade köp genom digitala plånböcker med 40 procent i e-handeln och 400 procent i butik. 1,25 procent av alla transaktioner i Sverige genomfördes då med digitala plånböcker.

Samsung Pay är en liknande betallösning som släpptes 2015. Tjänsten samlar allt i en app och fungerar som ett betalkort. Onlinebetalningar med Samsung Pay görs i appar och på webbplatser hos anslutna partners. Varje köp verifieras med iris-skanning eller fingeravtrycksläsning och kortuppgifterna delas aldrig i betalterminalen.

Globaliseringen med mer resande har även lett till att Alipay och Wechat pay hittat till Sverige. Med över en miljard användare sammanlagt i Kina har betalningslösningarna lagt grunden till helt nya shoppingbeteenden. Svenska Cimple Marketing utvecklade tidigt anslutningar till handeln i Europa.

Enligt nya siffror från Global Blue står kinesiska turister för cirka 45 procent av taxfreehandeln i Sverige. Genom betaltjänsterna skickas välkomstmeddelanden till mobilen med erbjudanden och information om vilka butiker i närområdet som är anslutna. Vår lösning konverterar dessutom kinesisk valuta till lokal valuta utan merkostnader för handlaren, förklarar Thomas Wecke, medgrundare av Cimple Marketing.

Ett 100-tal svenska butikskedjor och handlare är idag anslutna till betaltjänsterna som lyder under europeiska banklagar i Europa.

Mer om: betallösningar
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Nyhetsbrev

Postnord återvände till förlust

Arkiv

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

XL-Bygg förvärvar två bygghandelsföretag

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.133