23948sdkhjf

Digitala plånböcker på frammarsch

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

I omnikanalens globala framfart växer de mobila digitala plånbokstjänsterna kraftigt.

Det kontantlösa samhället rycker närmare men övergången dröjer. Kontanter står idag för 18 procent av betalningarna och skillnaden mellan butiker och handelssegment är stor.

Läs också: Swedbank Pay och Verifone fördjupar samarbetet

– Nedgången har planat ut, det går långsammare än väntat. Kunder och handlare vill fortfarande ha kvar kontanter som en backup om de elektroniska systemen ligger nere, säger Bengt Nilervall, betalningsexpert på Svensk Handel.

Den traditionella korthandeln dominerar starkt. 80 procent av inköpen betalas via kort. Men efter några års blygsam tillväxt börjar nu de digitala plånböckerna att märkas. Enligt betalbolaget Adyens omnikanalindex slog betalmetoden igenom på allvar ifjol genom lanseringen av Apple Pay och Google Pay. 2018 ökade köp genom digitala plånböcker med 40 procent i e-handeln och 400 procent i butik. 1,25 procent av alla transaktioner i Sverige genomfördes då med digitala plånböcker.

Samsung Pay är en liknande betallösning som släpptes 2015. Tjänsten samlar allt i en app och fungerar som ett betalkort. Onlinebetalningar med Samsung Pay görs i appar och på webbplatser hos anslutna partners. Varje köp verifieras med iris-skanning eller fingeravtrycksläsning och kortuppgifterna delas aldrig i betalterminalen.

Globaliseringen med mer resande har även lett till att Alipay och Wechat pay hittat till Sverige. Med över en miljard användare sammanlagt i Kina har betalningslösningarna lagt grunden till helt nya shoppingbeteenden. Svenska Cimple Marketing utvecklade tidigt anslutningar till handeln i Europa.

Enligt nya siffror från Global Blue står kinesiska turister för cirka 45 procent av taxfreehandeln i Sverige. Genom betaltjänsterna skickas välkomstmeddelanden till mobilen med erbjudanden och information om vilka butiker i närområdet som är anslutna. Vår lösning konverterar dessutom kinesisk valuta till lokal valuta utan merkostnader för handlaren, förklarar Thomas Wecke, medgrundare av Cimple Marketing.

Ett 100-tal svenska butikskedjor och handlare är idag anslutna till betaltjänsterna som lyder under europeiska banklagar i Europa.

Mer om: betallösningar
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Make Up Store i rekonstruktion

Sminkkedjan kan inte betala löner, skatter och leverantörsskulder.

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Icas obemannade test – fler unga kunder och höga snittköp

H&M erbjuder fossilfria leveranser ihop med Instabox

Finska Posten köper Aditro

Branschen hoppas matcha krympande bokrea

Nyhetsbrev

Här är trenderna från megamässan Euroshop

Digitala provrumsspeglar, hologram och doftmoln bland det som väckte mest uppmärksamhet i Düsseldorf.

Arkiv

Minskad omsättning för live video-shopping-bolag

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

De mörka molnen har skingrats för nätbutikerna

Ikea miljardsatsar på Stockholm – fyra nya butiker ska öppnas

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Minskat resultat för Björn Borg

På nytt jobb
Bygghemma byter vd

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Beijer slog kampanjrekord 

Ikea automatiserar lagret – drar upp leveranstempot

Trögt kvartal för Akademibokhandeln – utmaningar i e-handeln

Kontantupproret vill se politikerna sätta press på handeln

Här öppnar Synsam – följer på rekordår i nyöppningar

Dubbelöppning för Arken Zoo

Från Åhléns till H&M

Går tillbaka till H&M och lämnar posten som affärsområdeschef hos varuhuskedjan.

Här lägger designbutiken ned

Ny ansvarig för Arket

Blir driftschef hos Löplabbet

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Butik för Linum

Så mycket ökade e-handeln i fjol

Efter Maxi-branden – butiker varnas för utmaning i sociala medier

Bygghemma förvärvar onlineaktör

Fortsatt låg framtidstro i handeln

E-handelsraket flyttar lagret

Så sålde Clas Ohlson

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.172