23948sdkhjf

Digitala plånböcker på frammarsch

| Av Veronica Rönnlund Aldman | Tipsa redaktionen

I omnikanalens globala framfart växer de mobila digitala plånbokstjänsterna kraftigt.

Det kontantlösa samhället rycker närmare men övergången dröjer. Kontanter står idag för 18 procent av betalningarna och skillnaden mellan butiker och handelssegment är stor.

Läs också: Swedbank Pay och Verifone fördjupar samarbetet

– Nedgången har planat ut, det går långsammare än väntat. Kunder och handlare vill fortfarande ha kvar kontanter som en backup om de elektroniska systemen ligger nere, säger Bengt Nilervall, betalningsexpert på Svensk Handel.

Den traditionella korthandeln dominerar starkt. 80 procent av inköpen betalas via kort. Men efter några års blygsam tillväxt börjar nu de digitala plånböckerna att märkas. Enligt betalbolaget Adyens omnikanalindex slog betalmetoden igenom på allvar ifjol genom lanseringen av Apple Pay och Google Pay. 2018 ökade köp genom digitala plånböcker med 40 procent i e-handeln och 400 procent i butik. 1,25 procent av alla transaktioner i Sverige genomfördes då med digitala plånböcker.

Samsung Pay är en liknande betallösning som släpptes 2015. Tjänsten samlar allt i en app och fungerar som ett betalkort. Onlinebetalningar med Samsung Pay görs i appar och på webbplatser hos anslutna partners. Varje köp verifieras med iris-skanning eller fingeravtrycksläsning och kortuppgifterna delas aldrig i betalterminalen.

Globaliseringen med mer resande har även lett till att Alipay och Wechat pay hittat till Sverige. Med över en miljard användare sammanlagt i Kina har betalningslösningarna lagt grunden till helt nya shoppingbeteenden. Svenska Cimple Marketing utvecklade tidigt anslutningar till handeln i Europa.

Enligt nya siffror från Global Blue står kinesiska turister för cirka 45 procent av taxfreehandeln i Sverige. Genom betaltjänsterna skickas välkomstmeddelanden till mobilen med erbjudanden och information om vilka butiker i närområdet som är anslutna. Vår lösning konverterar dessutom kinesisk valuta till lokal valuta utan merkostnader för handlaren, förklarar Thomas Wecke, medgrundare av Cimple Marketing.

Ett 100-tal svenska butikskedjor och handlare är idag anslutna till betaltjänsterna som lyder under europeiska banklagar i Europa.

Mer om: betallösningar
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Matsatsning i Grosvenors köpcentrum

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Vd:n om Marqet: Vi är medvetna om att vi har en resa att göra

Enligt Ingvar Larsson kommer det att bli en bättre helhetsupplevelse för kunden när MQ blilr Marqet.

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Lindex huvudägare i nytt underklädesmärke: ”Ska skapa tillväxtmöjligheter”

Nyhetsbrev

Rejäl tillväxt digitalt för Lexington company

Arkiv

MQ byter namn till Marqet

Samtliga 119 butiker ska göras om nästa år. Här kan du kika in i nya butiken.

Två Stadium-öppningar samma dag i samma stad

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Boozt skriver ned prognos

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Här öppnar ÖoB nytt varuhus

Lågpriskedjans höjer etableringstempot i storstadsregionerna.

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Ökning för Synsam:"Stort fokus på ögonhälsa"

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Herrmodebutik i hotell

Lidholm’s Clothier har öppnat i Göteborg.

Nordstjernan-bolag lägger bud på Swedol

Minussiffror i modehandeln även i oktober

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Nu separeras RNB

På nytt jobb
Finanschef blir vd

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Skönhet ökade mest i e-handeln

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

1

Cdon med nytt utseende

Normal till Stockholms city

Gallerian skapar ny mötesplats och nytt retailkoncept

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.134