23948sdkhjf

20 butiker ska bort i modekedjan

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Tredje kvartalet har varit en besvikelse för Kappahl som har identifierat 20 butiker som inte uppfyller bolagets lönsamhetskrav och därför kommer att stängas. Det räcker dock inte utan ytterligare åtgärder arbetas fram inom kort för att stärka resultatet, enligt vd Elisabeth Peregi.

Modebolaget Kappahl redovisar ett rörelseresultat på 6 miljoner kronor för det tredje kvartalet (mars-maj) i det brutna räkenskapsåret 2018/2019.
Motsvarande kvartal året innan var rörelseresultatet 121 miljoner kronor.

Resultatet har påverkats av engångskostnader på 43 miljoner kronor för det program som påbörjats för att förstärka resultatet, skriver Kappahl.
Nettoomsättningen uppgick till 1.200 miljoner kronor (1.242). Den jämförbara försäljningen minskade med 5,6 procent.
Bruttomarginalen blev 60,8 procent (64,5).

Vd kommenterar: Tredje kvartalet blev ett utmanande kvartal för Kappahl med en mycket svag avslutning på de nordiska marknaderna, skriver vd Elisabeth Peregi efter att ha redovisat ett tapp i den jämförbara försäljningen på 5,6 procent.

Enligt vd ledde det hårda konkurrenstrycket till en högre sänkningsgrad än föregående år och påverkade tillsammans med ökade inköpspriser bruttomarginalen som för kvartalet sjönk till 60,8 procent (64,5).

"Försäljningsmässigt har det tredje kvartalet varit en besvikelse, bortsett från Polen som fortsatt utvecklas mycket bra. Kappahl har haft ett för svagt erbjudande på de nordiska marknaderna då vårt damerbjudande inte varit tillräckligt attraktivt. Vi har helt enkelt inte varit tillräckligt relevanta för vår viktiga damkund", skriver vd:n.

Kappahls lagernivåer är högre än planerat men består enligt bolaget till största del av sommarvaror som fortfarande är aktuella.

Tillsammans med intensifierade hyresförhandlingar och omförhandlingar av avtal kommer Kappahl att få en resultatförstärkande effekt om 100 miljoner kronor med full effekt från september och tolv månader framåt.

Men mer kommer, enligt Elisabeth Peregi.
"Vi ser att resultatförstärkningsprogrammet kommer att bli mer omfattande än de 100 miljonerna som tidigare beslutats. Vilka åtgärder som tillkommer ska vi arbeta fram inom kort. Det vi säkert vet är att ett fortsatt stort fokus kommer att läggas på att anpassa våra butikshyror och butiksytor till dagens besöksnivåer", skriver hon.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Byter läge efter 25 år

På nytt jobb
Får nytt jobb hos Boozt

Trio ska sköta ruljansen i Mood

Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Dagligvaruindex: Augusti stark månad

Kungsängen testar också pop up-koncept

Nyhetsbrev

Här är Ica-handlaren som satsar på skotrar

Arkiv

Optimistiskt i dagligvaruhandeln – pessimistiskt inom sällanköpshandeln

Nordligaste Byggmaxbutiken

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Ökad försäljning för H&M

1

DEBATT
Ur & Penns vd: Om hyresvärden inte vill samarbeta tackar vi för oss

Nätbokhandlaren varslar personal

Här stänger G-Star Raw

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Ny studie: Kedjorna redo för Swish

Kappahl ut – NA-KD in

Axfood ville också köpa Netto

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Ska garantera Lindex säkerhet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Förbättrat Kappahl

Amazon under lupp för konkurrensbrott även i USA

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Här öppnar Busfrö Nytt & Bytt

Deichmann öppnar nytt och bygger om

Ica ökar – stort som smått

Coop vill sälja 115 Netto-fastigheter

På nytt jobb
Ny vd för Payex

Sällanköpshandeln stod still

Högtalarmärke satsar på tillfällig yta

Himla breddar utbudet med förvärv

Touchtech i nytt avtal med Bestseller

Tredje butiken för Ellos Home

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.205