23948sdkhjf

20 butiker ska bort i modekedjan

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Tredje kvartalet har varit en besvikelse för Kappahl som har identifierat 20 butiker som inte uppfyller bolagets lönsamhetskrav och därför kommer att stängas. Det räcker dock inte utan ytterligare åtgärder arbetas fram inom kort för att stärka resultatet, enligt vd Elisabeth Peregi.

Modebolaget Kappahl redovisar ett rörelseresultat på 6 miljoner kronor för det tredje kvartalet (mars-maj) i det brutna räkenskapsåret 2018/2019.
Motsvarande kvartal året innan var rörelseresultatet 121 miljoner kronor.

Resultatet har påverkats av engångskostnader på 43 miljoner kronor för det program som påbörjats för att förstärka resultatet, skriver Kappahl.
Nettoomsättningen uppgick till 1.200 miljoner kronor (1.242). Den jämförbara försäljningen minskade med 5,6 procent.
Bruttomarginalen blev 60,8 procent (64,5).

Vd kommenterar: Tredje kvartalet blev ett utmanande kvartal för Kappahl med en mycket svag avslutning på de nordiska marknaderna, skriver vd Elisabeth Peregi efter att ha redovisat ett tapp i den jämförbara försäljningen på 5,6 procent.

Enligt vd ledde det hårda konkurrenstrycket till en högre sänkningsgrad än föregående år och påverkade tillsammans med ökade inköpspriser bruttomarginalen som för kvartalet sjönk till 60,8 procent (64,5).

"Försäljningsmässigt har det tredje kvartalet varit en besvikelse, bortsett från Polen som fortsatt utvecklas mycket bra. Kappahl har haft ett för svagt erbjudande på de nordiska marknaderna då vårt damerbjudande inte varit tillräckligt attraktivt. Vi har helt enkelt inte varit tillräckligt relevanta för vår viktiga damkund", skriver vd:n.

Kappahls lagernivåer är högre än planerat men består enligt bolaget till största del av sommarvaror som fortfarande är aktuella.

Tillsammans med intensifierade hyresförhandlingar och omförhandlingar av avtal kommer Kappahl att få en resultatförstärkande effekt om 100 miljoner kronor med full effekt från september och tolv månader framåt.

Men mer kommer, enligt Elisabeth Peregi.
"Vi ser att resultatförstärkningsprogrammet kommer att bli mer omfattande än de 100 miljonerna som tidigare beslutats. Vilka åtgärder som tillkommer ska vi arbeta fram inom kort. Det vi säkert vet är att ett fortsatt stort fokus kommer att läggas på att anpassa våra butikshyror och butiksytor till dagens besöksnivåer", skriver hon.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Sportamore växer – men ökar förlusten

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

Postnord återvände till förlust

Nyhetsbrev

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

Arkiv

Videointervju: Om konsten att avsluta affären

Daymakers Lotta Eriksson om hur dåliga svenskar är på att välkomna kunder.

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Första böjbara träsugröret snart i handeln

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

XL-Bygg förvärvar två bygghandelsföretag

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.149