23948sdkhjf

Kronkursen fortsätter pressa modehandeln

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Importpriserna på kläder och skor ökar. Trots en ökad försäljningsvolym hos handlarna pressar den svaga kronkursen handlarnas marginaler, enligt Svensk Handels kvartalsrapport Stilanalys.

Läs också: Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Den svenska kronkursen fortsätter att gå svagt. Det har gett negativa konsekvenser för modehandeln där många gör sina inköp i dollar eller euro för att sedan sälja dem i kronor till svenska konsumenter.

– Med högre inköpspriser, samt en stenhård konkurrens som gör det svårt att överföra prisuppgångar till konsumentledet, fortsätter modeföretagens marginaler att pressas, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i en kommentar.

Enligt Svensk Handels månatliga Stilindex, som mäter försäljningen i fysiska modebutiker och deras e-handel, minskade klädhandeln med 0,5 procent under perioden januari till april i år. Under samma tidsperiod ökade försäljningen inom skohandeln med 0,9 procent.

– Den strukturomvandling som handeln befinner sig i innebär stora förändringar. En ökad konkurrens som främst kommer från e-handeln i kombination med en mycket svag krona och mycket hög importandel leder till minskade marginaler för många modehandlare, säger Johan Davidson.

För modehandeln har e-handeln en betydande påverkan då e-handelsandelen inom branschen blir allt större. Under 2018 utgjorde e-handeln 18 procent av försäljningen inom modehandeln. Första kvartalet under 2019 fortsatte modehandeln att växa tvåsiffrigt på nätet. Kläder och skor är också den kategori som flest handlar på nätet. Av alla som uppgett att de e-handlat under januari till mars hade 38 procent handlat kläder eller skor. Den näst vanligaste kategorin att handla under perioden var skönhet och hälsa som låg på 34 procent.

– Modehandeln har en så kraftig tillväxt bakom sig att kombinationen fler aktörer via nya kanaler och nya köpmönster fått en bumerangeffekt. Även om modehandeln inte kommer att gå lika långt som bokhandeln, där nu de flesta köp görs via nätet, så ser vi att modehandeln nått brytpunkten på 15 procent som innebär att tillväxten främst sker via nätet, säger Maria Sandow, kanslichef för Svensk Handel Stil.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
H&M-konkurrent hämtar ny vd från H&M

Nya ägarna till Forever 21 tillsätter Daniel Kulle som vd.

Second hand egen kategori hos Zalando

Underklädeskomet ska växa med e-handel

Loomis köper finländsk jätte med uttagsautomater

Cecilia Marlow lämnar Svenska Handelsfastigheter – oense med ägarna

Emmaus tredje second hand-butik

Nyhetsbrev

Nästa butiksöppning för Kungsängen

Arkiv

Avtalsrörelsen
Vill ha individuella löner för handelns tjänstemän

Avtalsrörelsen
Så vill facket ändra OB-ersättningen

Så flyttade Lyko till nytt automatiserat centrallager

55 000 artiklar, tre miljoner produkter på fyra dagar. “Jag är så stolt över våra medarbetare.”

På nytt jobb
Myrorna rekryterar kommunikationschef

Jollyrooms första butik – planerar fysisk expansion

Lager 157 går in på nya marknader

Miljardbolaget vill växa i Norden. Här är planen.

Försämrat resultat för e-butiker med smycken

Två nya Jyskinvigningar

Make Up Store i rekonstruktion

Sminkkedjan kan inte betala löner, skatter och leverantörsskulder.

Shopgun blir eReklamblad

Forever 21 lever vidare trots konkursen

Icas obemannade test – fler unga kunder och höga snittköp

Branschen hoppas matcha krympande bokrea

Minskad omsättning för live video-shopping-bolag

Finska Posten köper Aditro

Bh-experter i Victoria's Secrets nya svenska butik

De mörka molnen har skingrats för nätbutikerna

Så sålde Boozt – uppdaterar finansiella mål

Positivt för Lexington – men modeförsäljningen minskar

Minskat resultat för Björn Borg

På nytt jobb
Akademibokhandeln värvar från Indiska

Bankkontor blir godisbutik – godiskedjan växer

Dubbelöppning för Arken Zoo

Här lägger designbutiken ned

Blir driftschef hos Löplabbet

Ny ansvarig för Arket

Buttericks breddar butiksnätverket med shop-in-shop

Apotek365 drar upp omsättningen för Iapotek

Butik för Linum

Se alla Företagens egna nyheter

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Major Retail Property Event Returns to Stockholm In June

Erbjud kunder fler betalsätt med våra PAX Android terminaler

KappAhl räknar besök med IMAS Sverige

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experien...

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Sänd till en kollega

0.125