23948sdkhjf

Kronkursen fortsätter pressa modehandeln

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

Importpriserna på kläder och skor ökar. Trots en ökad försäljningsvolym hos handlarna pressar den svaga kronkursen handlarnas marginaler, enligt Svensk Handels kvartalsrapport Stilanalys.

Läs också: Blek modehandel – skoförsäljningen rasade

Den svenska kronkursen fortsätter att gå svagt. Det har gett negativa konsekvenser för modehandeln där många gör sina inköp i dollar eller euro för att sedan sälja dem i kronor till svenska konsumenter.

– Med högre inköpspriser, samt en stenhård konkurrens som gör det svårt att överföra prisuppgångar till konsumentledet, fortsätter modeföretagens marginaler att pressas, säger Johan Davidson, chefsekonom på Svensk Handel, i en kommentar.

Enligt Svensk Handels månatliga Stilindex, som mäter försäljningen i fysiska modebutiker och deras e-handel, minskade klädhandeln med 0,5 procent under perioden januari till april i år. Under samma tidsperiod ökade försäljningen inom skohandeln med 0,9 procent.

– Den strukturomvandling som handeln befinner sig i innebär stora förändringar. En ökad konkurrens som främst kommer från e-handeln i kombination med en mycket svag krona och mycket hög importandel leder till minskade marginaler för många modehandlare, säger Johan Davidson.

För modehandeln har e-handeln en betydande påverkan då e-handelsandelen inom branschen blir allt större. Under 2018 utgjorde e-handeln 18 procent av försäljningen inom modehandeln. Första kvartalet under 2019 fortsatte modehandeln att växa tvåsiffrigt på nätet. Kläder och skor är också den kategori som flest handlar på nätet. Av alla som uppgett att de e-handlat under januari till mars hade 38 procent handlat kläder eller skor. Den näst vanligaste kategorin att handla under perioden var skönhet och hälsa som låg på 34 procent.

– Modehandeln har en så kraftig tillväxt bakom sig att kombinationen fler aktörer via nya kanaler och nya köpmönster fått en bumerangeffekt. Även om modehandeln inte kommer att gå lika långt som bokhandeln, där nu de flesta köp görs via nätet, så ser vi att modehandeln nått brytpunkten på 15 procent som innebär att tillväxten främst sker via nätet, säger Maria Sandow, kanslichef för Svensk Handel Stil.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nespresso byter läge och lanserar nytt koncept

Han lämnar XL-Bygg för konkurrent

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Stort svenskt intresse för obemannade Moby Mart

På nytt jobb
Trio ska sköta ruljansen i och omkring Mood

Kinnevik säljer i Zalando

Nyhetsbrev

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

Arkiv

Dagligvaruindex: Augusti stark månad

På nytt jobb
Får nytt jobb hos Boozt

Byter läge efter 25 år

Här är Ica-handlaren som satsar på skotrar

Kungsängen testar också pop up-koncept

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Brothers nyöppnar butik efter konkurs

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Nordligaste Byggmaxbutiken

Ökad försäljning för H&M

Optimistiskt i dagligvaruhandeln – pessimistiskt inom sällanköpshandeln

1

DEBATT
Ur & Penns vd: Om hyresvärden inte vill samarbeta tackar vi för oss

Nätbokhandlaren varslar personal

Här stänger G-Star Raw

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Kappahl ut – NA-KD in

Axfood ville också köpa Netto

Ska garantera Lindex säkerhet

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Förbättrat Kappahl

Amazon under lupp för konkurrensbrott även i USA

Här öppnar Busfrö Nytt & Bytt

Deichmann öppnar nytt och bygger om

Coop vill sälja 115 Netto-fastigheter

Ica ökar – stort som smått

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.201