23948sdkhjf

Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

| Av Siw Kejonen | Tipsa redaktionen

Maria Smith tar sig an jobbet som generalsekreterare för Axfoundation till hösten.

Läs också: Hållbarhetsexperten: E-handeln branschens akilleshäl

På Axfoundation är man nöjd med rekryteringen.

-Vi är så stolta över att välkomna Maria Smith som ny generalsekreterare för Axfoundation. Hennes breda kunskap och långa erfarenhet inom hållbarhetsområdet och näringslivet är oerhört relevant för vår verksamhet. Maria är en utvecklingsorienterad och kunnig ledare med uppdrag att ta Axfoundation in i nästa fas, säger Alexandra Mörner, styrelseordförande i Axfoundation.

På det nya jobbet som drar igång den 26 augusti for hon användning för tidigare jobb med hållbarhetsfrågor inom bland annat dagligvaruhandeln, verkstadsindustri och tjänstesektorn. Hon har mångårig erfarenhet som ledare och chef samt kommer närmast från Ica Sverige AB där hon arbetat i nästan 12 år. 

Axfoundation arbetar brett med hållbarhet och initierar och driver förändringsprojekt för ett mer hållbart samhälle med fokus på fyra programområden: Hållbar produktion & konsumtion, Inkluderande samhälle, Framtidens mat och Cirkulär ekonomi. Man jobbar med en närhet till både forskning och näringsliv och med en stark tro på företagens förändringskraft. 

Läs också: Ica ökar – stort som smått

Nu ska Maria Smith ta verksamheten med dess 15 medarbetare till nästa nivå.

– Axfoundation har gång på gång visat upp konkreta resultat och ligger i framkant när det gäller omställningen till en mer hållbar utveckling. Sådana faktiska lösningar, med en tydlig koppling till näringslivet, är nycklar till långsiktig förändring. Jag ser fram emot att tillsammans med kunniga och engagerade medarbetare bidra till Axfoundations fortsatta arbete för en hållbar utveckling, säger Maria Smith.

Under sin tid på Ica var Maria Smith senast chef för hållbarhetsstrategi och -utveckling med ansvar för att leda och utveckla det strategiska hållbarhetsarbetet inom Icagruppen med fokus på frågor som klimat, matsvinn, plast, folkhälsa samt socialt ansvar. Maria, som i grunden är civilingenjör i kemi, genomför för närvarande också en MBA-utbildning på Handelshögskolan i Stockholm. Hon har tidigare arbetat som miljö- och hållbarhetskonsult samt har internationell erfarenhet från projekt i bland annat Kina, Vietnam och Mexiko.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Mio ska bli störst med ny digital marknadsplats

Möbelbranschens aktörer har lärt sig hantera fler kanaler.

Synsam över 200 butiker i Sverige

Tre nyöppningar på en dag – Elgiganten ökar takten i omgörningsarbetet

Här slår Lekia sig ihop med Big Baby

Skokedja utvidgar uthyrningskoncept

Paypal köper kupongplattform – Izettle brädas

Nyhetsbrev

Netonnet öppnar fler pop up-butiker

Arkiv

Så mycket ökar e-handeln när fysisk butik öppnar

Har stor betydelse för att bygga lojalitet och få återkommande kunder, enligt ny undersökning.

Här öppnar Kosta Boda Orrefors

TEKNIK
Adyen lanserar Swish-lösning för butik

VRG i rekonstruktion

Sko- och accessoarkoncernen har ansökt om rekonstruktion. Nu väntar ytterligare nedläggning av butiker, personalneddragningar och ökat fokus på egna varumärken för att öka marginalerna.

På nytt jobb
Axfoods nya presschef hämtas från Klarna

Nelly kombinerar pop up-butik med outlet

Svensk Handel: Varannan svensk handlar under Black friday

Anna Appelqvist lämnar Gina Tricot

Odd Molly gasar på: Förvärvar second hand-aktör och logistikfastighet

Odd Molly avser förvärva Used by, logistikfastighet och gör nyemission. Därtill får modebolaget ny storägare.

Kappahl ritar om organisationen

Modekedjan designar en ny organisation med två nya affärsenheter och en global säljorganisation.

Modebutiksanställd prisad av kunderna

Leveriet växlar upp – och får efterföljare

Atrium Ljungberg utökar sitt postombudskoncept – Diös och Grosvenor Europe följer efter.

DEBATT
”Dags att omvärdera vad en butik är”

Peter Scherr på Popup Agency i en debattartikel om att butikslokaler bör ses som ytor för marknadsföring.

Hit flyttar Skapa glädje

Årets julklapp om Elon får välja

Varumärkespris till hemelektronikkedjan

På nytt jobb
Sportkedja med ny marknadschef

Flygplatsbutik för Newbie

Så mycket ökade Jysks e-handel i fjol

Det går bra för Walmart – jätten höjer prognosen

Ny e-plattform tynger Clas Ohlsons oktober

Nike plockar bort sina produkter från Amazon

Boozt skriver ned prognos

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Han förenar tre kedjor i en butik

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Nu separeras RNB

Se alla Företagens egna nyheter

E700: Smart och modernt kassa- och betalsystem

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Sänd till en kollega

0.157