23948sdkhjf

Färre nya H&M-butiker än planerat

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Resultatet i linje med förväntningarna.

H&M accelererar anpassningen till kundernas ändrade köpmönster och har därför justerat ner antalet planerade butiksöppningar till förmån för ännu mer digitala satsningar, skriver bolaget i sin delårsrapport.

Läs också: Hon ska bära Babybjörn

Nettotillskottet nya butiker blir därmed cirka 130 för helåret 2019, vilket är 45 färre än tidigare kommunicerat.

För räkenskapsåret 2019 planeras cirka 295 nya butiker att öppnas (tidigare 335) varav cirka 220 är H&M-butiker (tidigare 240). Cirka 75 av årets butiksöppningar kommer att utgöras av COS, & Other Stories, Monki, Weekday, ARKET och Afound (tidigare 95).

Under 2019 planeras tre fristående H&M Home-butiker att öppna. De allra flesta H&M-butiksöppningarna sker på marknader utanför Europa och USA.

Totalt sett planeras cirka 165 butiker att stängas inom koncernen (tidigare 160).

Läs också: Weekday öppnar i Lund

Nya planerade H&M-butiksmarknader under resterande del av 2019 är Belarus (Vitryssland) samt Tunisien via franchise. Thailand, Indonesien och Egypten planeras att bli nya H&M-onlinemarknader via franchise under andra halvåret 2019. Av dessa marknader hade H&M tidigare bara nämnt Egypten.

H&M:s onlineförsäljning under det andra kvartalet ökade med 27 procent i kronor och med 20 procent i lokala valutor. För New Business var motsvarande tillväxt 21 respektive 18 procent. Det framgår också av delårsrapporten.

Under andra kvartalet hade H&M en god försäljningsutveckling på de flesta marknader, enligt bolaget. Starkast tillväxt var i USA, med en försäljningsökning på 17 procent, Mexiko +25 procent, Indien +39 procent, Ryssland +19 procent och Polen +11 procent i lokala valutor.

"Även i Storbritannien och Sverige växte vi och tog marknadsandelar trots tuffa marknadsförhållanden", kommenterar vd Karl-Johan Persson i rapporten.

Läs också: Här stänger H&M

H&M har fortsatt att utveckla sina nya digitala tjänster och under våren även expanderat kraftigt med H&M:s kundlojalitetsprogram som nu har över 43 miljoner medlemmar. Det kan jämföras med 35 miljoner vid utgången av första kvartalet.

"H&M-gruppen fortsätter att öka fullprisförsäljningen, minska prisnedsättningarna och öka marknadsandelarna, vilket visar att kunderna uppskattar våra kollektioner och de förbättringar vi gör i sortimentet och för kundupplevelsen", skriver Karl-Johan Persson i rapporten.

H&M siktar fortfarande på att rörelsevinsten 2019 ska överträffa 2018 års nivå.

Det andra kvartalets rörelseresultat var i linje med analytikernas förväntningar. H&M redovisade ett rörelseresultat på 5.935 miljoner kronor för det andra kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår.Inför rapporten visade konsensus från Infront Data en tro på att H&M:s rörelsevinst 2019 skulle landa på 15.753 miljoner kronor, en marginell uppgång från 2018 års 15.493 miljoner. 

Mer om:H&M
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

På nytt jobb
Hon blir onlinechef på Åhléns

På nytt jobb
Från TV4 till Elgiganten

Clas Ohlson förtätar butiksnätverket i Stockholm

Nu väntar citybutik för JD Sports – öppnar fjärde butiken

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

På nytt jobb
Går till Butterick’s

Nyhetsbrev

På nytt jobb
Han blir vd för svenska McDonald's

Arkiv

Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Nespresso byter läge och lanserar nytt butikskoncept

Åhléns nyinviger i Falun

På nytt jobb
Han ska leda Coops nya Digital-enhet

Lämnar XL-Bygg för konkurrent

1

Stort svenskt intresse för obemannade Moby Mart

Kinnevik säljer i Zalando

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

På nytt jobb
Trio ska sköta ruljansen i och omkring Mood

Dagligvaruindex: Augusti stark månad

Byter läge efter 25 år

På nytt jobb
Får nytt jobb hos Boozt

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Kungsängen testar också pop up-koncept

Optimistiskt i dagligvaruhandeln – pessimistiskt inom sällanköpshandeln

Nordligaste Byggmaxbutiken

Ökad försäljning för H&M

Här stänger G-Star Raw

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Ska garantera Lindex säkerhet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Förbättrat Kappahl

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.143