23948sdkhjf

Färre nya H&M-butiker än planerat

| Av Nyhetsbyrån Direkt | Tipsa redaktionen

Resultatet i linje med förväntningarna.

H&M accelererar anpassningen till kundernas ändrade köpmönster och har därför justerat ner antalet planerade butiksöppningar till förmån för ännu mer digitala satsningar, skriver bolaget i sin delårsrapport.

Läs också: Hon ska bära Babybjörn

Nettotillskottet nya butiker blir därmed cirka 130 för helåret 2019, vilket är 45 färre än tidigare kommunicerat.

För räkenskapsåret 2019 planeras cirka 295 nya butiker att öppnas (tidigare 335) varav cirka 220 är H&M-butiker (tidigare 240). Cirka 75 av årets butiksöppningar kommer att utgöras av COS, & Other Stories, Monki, Weekday, ARKET och Afound (tidigare 95).

Under 2019 planeras tre fristående H&M Home-butiker att öppna. De allra flesta H&M-butiksöppningarna sker på marknader utanför Europa och USA.

Totalt sett planeras cirka 165 butiker att stängas inom koncernen (tidigare 160).

Läs också: Weekday öppnar i Lund

Nya planerade H&M-butiksmarknader under resterande del av 2019 är Belarus (Vitryssland) samt Tunisien via franchise. Thailand, Indonesien och Egypten planeras att bli nya H&M-onlinemarknader via franchise under andra halvåret 2019. Av dessa marknader hade H&M tidigare bara nämnt Egypten.

H&M:s onlineförsäljning under det andra kvartalet ökade med 27 procent i kronor och med 20 procent i lokala valutor. För New Business var motsvarande tillväxt 21 respektive 18 procent. Det framgår också av delårsrapporten.

Under andra kvartalet hade H&M en god försäljningsutveckling på de flesta marknader, enligt bolaget. Starkast tillväxt var i USA, med en försäljningsökning på 17 procent, Mexiko +25 procent, Indien +39 procent, Ryssland +19 procent och Polen +11 procent i lokala valutor.

"Även i Storbritannien och Sverige växte vi och tog marknadsandelar trots tuffa marknadsförhållanden", kommenterar vd Karl-Johan Persson i rapporten.

Läs också: Så sålde H&M: ”Omställningsarbetet går i rätt riktning”

H&M har fortsatt att utveckla sina nya digitala tjänster och under våren även expanderat kraftigt med H&M:s kundlojalitetsprogram som nu har över 43 miljoner medlemmar. Det kan jämföras med 35 miljoner vid utgången av första kvartalet.

"H&M-gruppen fortsätter att öka fullprisförsäljningen, minska prisnedsättningarna och öka marknadsandelarna, vilket visar att kunderna uppskattar våra kollektioner och de förbättringar vi gör i sortimentet och för kundupplevelsen", skriver Karl-Johan Persson i rapporten.

H&M siktar fortfarande på att rörelsevinsten 2019 ska överträffa 2018 års nivå.

Det andra kvartalets rörelseresultat var i linje med analytikernas förväntningar. H&M redovisade ett rörelseresultat på 5.935 miljoner kronor för det andra kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår.Inför rapporten visade konsensus från Infront Data en tro på att H&M:s rörelsevinst 2019 skulle landa på 15.753 miljoner kronor, en marginell uppgång från 2018 års 15.493 miljoner. 

Mer om:H&M
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Premiär för nya Åhléns – från varuhus till marknadsplats

Lägger om affärsmodellen, hyr ut ytor och ska göra om fler varuhus i landet till lokala marknadsplatser.

4-åring svårt skadad vid olycka på K-rauta

Ikea satsar miljarder på e-handel i Kina

Så ska kommunerna bygga för e-handeln

Ellos öppnar outlet

På nytt jobb
MQ rekryterar ny design- och inköpschef

Nyhetsbrev

Nu öppnar Denim & Friends

Arkiv

Mode- och inredningskoncept till Skövde

Succé för Coops obemannade nattbutik

På nytt jobb
Från Hemköp till Rapunzel

Uniqlo säger tack med kampanj

Ja till budet på Kappahl

Budkommittén enig: Mellby Gårds erbjudande är skäligt.

”Ingen lönsam framtid för handlare att vara billigast"

Arvid Axland är en av många talare som kommer till Retaildagen i oktober.

Lyko ökar online

Jula väljer ny handelsplats

Samarbete ska ge snabbare hemleveranser

Före detta XL-Partner växlar vd

Icas nya butikskoncept – följ med in

Lagerhaus öppnar pop up-butik

På nytt jobb
Hon går till Apoteksgruppen

På nytt jobb
NK med ny marknadschef

Morris har stängt Stockholmsbutiken

5 tips för att lyfta upplevelsen vid provrummen

På nytt jobb
Hon är ny vd för fastighetsjätten

Em Home växer med fyra butiker

Team Sportia ut – Systembolaget in

Uthyrning av kläder i ombyggd H&M-butik

1

Ny XXL-skandal – riggade siffror för att kunna ange högre rabatter

På nytt jobb
Från Axfood till Gordon

Stark sommar för dagligvaruhandeln

Så sålde Björn Borg

Ökad omsättning men minskad vinst för Zetadisplay

Tron på framtiden ökar sakta men säkert

Kronans Apotek – nu även på NK

Uppåt för Clas Ohlson i juli

Här stänger H&M

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.149