23948sdkhjf

Färre nya H&M-butiker än planerat

Resultatet i linje med förväntningarna.

H&M accelererar anpassningen till kundernas ändrade köpmönster och har därför justerat ner antalet planerade butiksöppningar till förmån för ännu mer digitala satsningar, skriver bolaget i sin delårsrapport.

Läs också: Kedjorna lämnar Signalfabriken

Nettotillskottet nya butiker blir därmed cirka 130 för helåret 2019, vilket är 45 färre än tidigare kommunicerat.

För räkenskapsåret 2019 planeras cirka 295 nya butiker att öppnas (tidigare 335) varav cirka 220 är H&M-butiker (tidigare 240). Cirka 75 av årets butiksöppningar kommer att utgöras av COS, & Other Stories, Monki, Weekday, ARKET och Afound (tidigare 95).

Under 2019 planeras tre fristående H&M Home-butiker att öppna. De allra flesta H&M-butiksöppningarna sker på marknader utanför Europa och USA.

Totalt sett planeras cirka 165 butiker att stängas inom koncernen (tidigare 160).

Läs också: H&M:s norska lager flyttar till Sverige

Nya planerade H&M-butiksmarknader under resterande del av 2019 är Belarus (Vitryssland) samt Tunisien via franchise. Thailand, Indonesien och Egypten planeras att bli nya H&M-onlinemarknader via franchise under andra halvåret 2019. Av dessa marknader hade H&M tidigare bara nämnt Egypten.

H&M:s onlineförsäljning under det andra kvartalet ökade med 27 procent i kronor och med 20 procent i lokala valutor. För New Business var motsvarande tillväxt 21 respektive 18 procent. Det framgår också av delårsrapporten.

Under andra kvartalet hade H&M en god försäljningsutveckling på de flesta marknader, enligt bolaget. Starkast tillväxt var i USA, med en försäljningsökning på 17 procent, Mexiko +25 procent, Indien +39 procent, Ryssland +19 procent och Polen +11 procent i lokala valutor.

"Även i Storbritannien och Sverige växte vi och tog marknadsandelar trots tuffa marknadsförhållanden", kommenterar vd Karl-Johan Persson i rapporten.

Läs också: H&M: Brakförlust och stängning av 170 butiker

H&M har fortsatt att utveckla sina nya digitala tjänster och under våren även expanderat kraftigt med H&M:s kundlojalitetsprogram som nu har över 43 miljoner medlemmar. Det kan jämföras med 35 miljoner vid utgången av första kvartalet.

"H&M-gruppen fortsätter att öka fullprisförsäljningen, minska prisnedsättningarna och öka marknadsandelarna, vilket visar att kunderna uppskattar våra kollektioner och de förbättringar vi gör i sortimentet och för kundupplevelsen", skriver Karl-Johan Persson i rapporten.

H&M siktar fortfarande på att rörelsevinsten 2019 ska överträffa 2018 års nivå.

Det andra kvartalets rörelseresultat var i linje med analytikernas förväntningar. H&M redovisade ett rörelseresultat på 5.935 miljoner kronor för det andra kvartalet i bolagets brutna räkenskapsår.Inför rapporten visade konsensus från Infront Data en tro på att H&M:s rörelsevinst 2019 skulle landa på 15.753 miljoner kronor, en marginell uppgång från 2018 års 15.493 miljoner. 

Läs mer om: H&M
Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Utvalda artiklar

Sänd till en kollega

0.094