23948sdkhjf

De ska placera Coop på den digitala kartan

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

I ett omfattande samarbete med teknikföretaget Pinmeto satsar Coop för att stärka sina 650 butikers lokala närvaro i digitala kanaler.

Läs också: Nu är Googles betallösning här

För stora retailkedjor kan det vara utmanande att ha kontroll på alla moment i det digitala ekosystemet där den största kundaktiviteten sker utanför den egna webbplatsen och istället på externa söktjänster och sociala medier som Google, Facebook, Apple Maps och Instagram, skriver Pinmeto i ett pressmeddelande.

Som ett steg i arbetet att positionera kedjan i den digitala världen lanserar Coop nu ett nationellt samarbete med det svenska teknikbolaget PinMeTo där man säkerställer kundresan från digitala sök till köp i de lokala butikerna.

– Det är en fundamental förutsättning för en butikskedja som Coop att finnas där kunden söker efter deras butiker och produkter online. Webbplatsen fyller en viktig funktion men kundens köpnära sökbeteende har flyttats till externa nätverk och plattformar som Google och Facebook. Här kommer vår teknik in i bilden där vi byggt en lösning som hanterar hela kundresan i digitala söktjänster och sociala medier, säger Björn Östman, Sverigechef på Pinmeto, i en kommentar..

– Under många år har Coops digitala kanaler varit den centrala knutpunkten för den digitala upplevelsen men i dag sker en stor del av trafiken utanför våra digitala kanaler. Sökmotorer, kartor, röst och chattgränssnitt har skapat nya kanaler. Via Google Maps, Facebook och Messenger visar kunder intresse för våra butiker. Tillsammans med PinMeTo kommer vi lättare att nå våra kunder samt få in fler till våra butiker. Våra medlemmar och kunder förväntar sig att alla uppgifter stämmer oavsett plattform" säger Henrik Staaf, chef för digital kommunikation på Coop.

Pinmeto har tidigare bland annat H&M, Clas Ohlson, Lindex och Fitness 24Seven och O'Learys som kunder.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel

Jag accepterar Nordiske Mediers villkor och avtal

Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)

JOBB I FOKUS

Startsidan just nu

Odd Molly uppför ny logistikbyggnad

En ny 2 500 kvadratmeter byggnad beräknas vara färdigställd våren 2021.

Kläd- och skohandeln fortsätter att sjunka

Avslöjar: Coop öppnar Amazon Go-butiker nästa år

Ett antal av de obemannade butiker som Coop planerar att öppna kommer istället att bli Coop Go-butiker. Om det och flera andra tekniska planer berättar Amer Mohammed, chef för Coops affärsområde Digital, i en intervju med Dagens Handels systertidning Fri Köpenskap.

G-star Raw i konkurs i Sverige

Stark vändning för Uniqlo – ökade med 26 procent

Boohoo kastas ut av Amazon, Zalando och Next

Flera företag bryter med klädmärket Boohoo efter rapport om dåliga arbetsförhållanden.

Nyhetsbrev

Cervera tredubblade e-handeln: ”Inte bara coronaeffekt”

Arkiv

Stora förluster för RNB – Polarn O. Pyret ökade försäljningen

Åhléns först ut när Uber börjar med snabba hemleveranser av prylar

Uber lanserar nya leveranstjänsten Uber Direct som levererar varor inom 30 minuter.

På nytt jobb
Två lämnar och två tillkommer i Clas Ohlsons styrelse

Norgesgruppen lägger 200 butikers order hos Pricer

Lexington etablerar sig i Polen och öppnar första butiken i Paris

Första pelarna på plats vid Axfoods nya megalager

Mandel Design köper Smallroom – räknar med synergier

Scorett stänger butik efter hyrestvist

Ellos ska lansera heminredning från Jotex i Europa

Klart: Coop öppnar obemannade butiker

Miljardvallen sprängd för Jula i juni

VRG:s stämma: Ingen likvidation – planer på nyemission

Instabox över en miljon användare – fyrdubblar omsättningen

Ingelsta Kalkon stänger tre delikatessbutiker

Coop släpper ny scan- och betalapp – öppnar upp för obemannat

Handelstrender: Färre men större företag – och mer värderingsstyrt

Tingsrätten byter ut MQ:s konkursförvaltare – anses jävig

Nionde butiken för 123-åriga Johanssons Skor

Konkurserna minskar – men osäkerheten består

Nya kreditlagen träder i kraft – rusning till Swish

Tillfällig Lagerhaus även till C4

Konkurrensverket granskar e-handeln

Sellpy kliver utomlands – redo för tyska marknaden

Microsoft byter retailstrategi – stänger alla 83 fysiska butiker

Ur & Penn byter plattform – lanserar ny nätbutik

Invigningsdags för Naturkompaniet

Svensk Handel rasar mot Postnord: ”Tondövt”

Lagerhaus pop up-satsning fortsätter – ny tillfällig butik

Jula väljer Hässleholm

Se alla Företagens egna nyheter

Att spela musik i butik - Vilken licens gäller?

Ljud som säljer och musiken som vi minns

Upplevelse i Butik – Så skapar du en butik som Säljer!

Vad är sinnesmarkandsföring?

IMAS levererar besöksräknare till Polestars nya showrooms

Kontorsrum att hyra på Styrmansgatan 2

Unboxing – Är din förpackning värd att packa upp?

Ny katalog: försändelseemballage till din webbshop

Paptic: Ett hållbart pappersemballage med plastens fördelar

E-handel: Varumärkesförpackningar ökar försäljningen

Dagar ni inte arbetar är bra dagar för utveckling!

Ny katalog: Emballage och inslagning för butik och webbshop

Passa På- Kostnadsfri utbildning med Handelsrådet!

Välkommen till den nya konjunkturen!

Rensa luften från bakterier med rätt dofter.

Skydda anställda mot kontakt med kunder.

Ta vara på doftens helande kraft i virustider

A50- en kraftfull Android mobil POS

Skapa enkelt skyltar med instruktioner och anvisningar

Digitalt onboarding verktyg till era nyanställda

Handelns digitala transformation!

Wave of brands confirmed for top retail event in Stockholm

Sätt pris på dina produkter med METO-prismärkningspistoler

Nordic retail event partners with top organisations in 2020

Scanlux Packaging öppnar kontor i Sverige

Sänd till en kollega

0.156