23948sdkhjf

De ska placera Coop på den digitala kartan

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

I ett omfattande samarbete med teknikföretaget Pinmeto satsar Coop för att stärka sina 650 butikers lokala närvaro i digitala kanaler.

Läs också: Nu är Googles betallösning här

För stora retailkedjor kan det vara utmanande att ha kontroll på alla moment i det digitala ekosystemet där den största kundaktiviteten sker utanför den egna webbplatsen och istället på externa söktjänster och sociala medier som Google, Facebook, Apple Maps och Instagram, skriver Pinmeto i ett pressmeddelande.

Som ett steg i arbetet att positionera kedjan i den digitala världen lanserar Coop nu ett nationellt samarbete med det svenska teknikbolaget PinMeTo där man säkerställer kundresan från digitala sök till köp i de lokala butikerna.

– Det är en fundamental förutsättning för en butikskedja som Coop att finnas där kunden söker efter deras butiker och produkter online. Webbplatsen fyller en viktig funktion men kundens köpnära sökbeteende har flyttats till externa nätverk och plattformar som Google och Facebook. Här kommer vår teknik in i bilden där vi byggt en lösning som hanterar hela kundresan i digitala söktjänster och sociala medier, säger Björn Östman, Sverigechef på Pinmeto, i en kommentar..

– Under många år har Coops digitala kanaler varit den centrala knutpunkten för den digitala upplevelsen men i dag sker en stor del av trafiken utanför våra digitala kanaler. Sökmotorer, kartor, röst och chattgränssnitt har skapat nya kanaler. Via Google Maps, Facebook och Messenger visar kunder intresse för våra butiker. Tillsammans med PinMeTo kommer vi lättare att nå våra kunder samt få in fler till våra butiker. Våra medlemmar och kunder förväntar sig att alla uppgifter stämmer oavsett plattform" säger Henrik Staaf, chef för digital kommunikation på Coop.

Pinmeto har tidigare bland annat H&M, Clas Ohlson, Lindex och Fitness 24Seven och O'Learys som kunder.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Marimekko och Uniqlo i nytt samarbete

Här öppnar ÖoB sitt nya varuhus

Han förenar tre kedjor i en butik

Lyko får arbetsplatsutmärkelse

Så mycket väntas julhandeln öka – får skjuts av gynnsam kalender

Ökning med 3,0 procent jämfört med 0,1 procent i fjol.

Nu fälls Jollyroom: "Sviker konsumenterna"

Nyhetsbrev

Ökning för Synsam:"Stort fokus på ögonhälsa"

Arkiv

Kinnevik drar sig ur tysk möbelsajt

Nordstjernan-bolag lägger bud på Swedol

Herrmodebutik i hotell

Lidholm’s Clothier har öppnat i Göteborg.

Minussiffror i modehandeln även i oktober

Sålde för 41,7 miljoner på en dag – nytt rekord för Gekås

Sängtillverkare fortsätter satsa på fysiska butiker

Nu separeras RNB

På nytt jobb
Finanschef blir vd

På nytt jobb
Ny vd för Tiger of Sweden

Rekryteras från Hugo Boss.

Mobello till Åhléns

Mobilreparationskedjan öppnar sjätte butiken och är nästa hyresgäst ut hos varuhuskedjan.

På nytt jobb
Köpcentrumjätte utser ny vd

Skönhet ökade mest i e-handeln

På nytt jobb
Går till Ikea

Blir public affairs-chef för möbeljätten i Sverige.

Coop lanserar ny betallösning

Ska underlätta för företagskunder.

Åttonde Big Baby-butiken hamnar i Barkarby

Webhallens förra vd vill gamifiera handeln

Leveranser sänkte Zetadisplays omsättning

På nytt jobb
Ny på Jysk

På nytt jobb
Från Coop till Kronans apotek

Modereturer fram och tillbaka över Östersjön

1

Cdon med nytt utseende

Normal till Stockholms city

Gallerian skapar ny mötesplats och nytt retailkoncept

På nytt jobb
Han ska göra Pulsen till en bättre retailpartner

Postnord: Sex av tio e-handlar julklapparna

På nytt jobb
Loomis med ny chef

Tre butikspremiärer i Täby centrum

Byggmax öppnar nytt – och utfäster hittelön för nya lägen

UC: Konkurserna har konsekvent ökat i detaljhandeln under hela 2019

Se alla Företagens egna nyheter

Har du etiketter till årets största shoppingsäsong?

Bärkassar som skapar merförsäljning – 3 tips för din bärkassedesign

Presentinslagning: 3 goda råd huvudkontoret bör överväga

Presentpapper till julen 2019 – den hållbara julen

Din unika produkt förtjänar en unik etikett

3 tips på miljövänligt emballage utan merkostnader

Miljövänligt emballage – känn dina certifieringar

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 t...

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av...

Sänd till en kollega

1.688