23948sdkhjf

De ska placera Coop på den digitala kartan

| Av Joachim Björk | Tipsa redaktionen

I ett omfattande samarbete med teknikföretaget Pinmeto satsar Coop för att stärka sina 650 butikers lokala närvaro i digitala kanaler.

Läs också: Google hjälper småföretag växa på nätet

För stora retailkedjor kan det vara utmanande att ha kontroll på alla moment i det digitala ekosystemet där den största kundaktiviteten sker utanför den egna webbplatsen och istället på externa söktjänster och sociala medier som Google, Facebook, Apple Maps och Instagram, skriver Pinmeto i ett pressmeddelande.

Som ett steg i arbetet att positionera kedjan i den digitala världen lanserar Coop nu ett nationellt samarbete med det svenska teknikbolaget PinMeTo där man säkerställer kundresan från digitala sök till köp i de lokala butikerna.

– Det är en fundamental förutsättning för en butikskedja som Coop att finnas där kunden söker efter deras butiker och produkter online. Webbplatsen fyller en viktig funktion men kundens köpnära sökbeteende har flyttats till externa nätverk och plattformar som Google och Facebook. Här kommer vår teknik in i bilden där vi byggt en lösning som hanterar hela kundresan i digitala söktjänster och sociala medier, säger Björn Östman, Sverigechef på Pinmeto, i en kommentar..

– Under många år har Coops digitala kanaler varit den centrala knutpunkten för den digitala upplevelsen men i dag sker en stor del av trafiken utanför våra digitala kanaler. Sökmotorer, kartor, röst och chattgränssnitt har skapat nya kanaler. Via Google Maps, Facebook och Messenger visar kunder intresse för våra butiker. Tillsammans med PinMeTo kommer vi lättare att nå våra kunder samt få in fler till våra butiker. Våra medlemmar och kunder förväntar sig att alla uppgifter stämmer oavsett plattform" säger Henrik Staaf, chef för digital kommunikation på Coop.

Pinmeto har tidigare bland annat H&M, Clas Ohlson, Lindex och Fitness 24Seven och O'Learys som kunder.

Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Clas Ohlson förtätar butiksnätverket i Stockholm

Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

På nytt jobb
Går till Butterick’s

På nytt jobb
Han blir vd för svenska McDonald's

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

Nyhetsbrev

Nespresso byter läge och lanserar nytt butikskoncept

Arkiv

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Lämnar XL-Bygg för konkurrent

Åhléns nyinviger i Falun

På nytt jobb
Han ska leda Coops nya Digital-enhet

1

Stort svenskt intresse för obemannade Moby Mart

Kinnevik säljer i Zalando

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

På nytt jobb
Trio ska sköta ruljansen i och omkring Mood

Dagligvaruindex: Augusti stark månad

På nytt jobb
Får nytt jobb hos Boozt

Byter läge efter 25 år

Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Kungsängen testar också pop up-koncept

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Här är Ica-handlaren som satsar på skotrar

Nordligaste Byggmaxbutiken

Optimistiskt i dagligvaruhandeln – pessimistiskt inom sällanköpshandeln

Ökad försäljning för H&M

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Här stänger G-Star Raw

Ska garantera Lindex säkerhet

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Förbättrat Kappahl

Amazon under lupp för konkurrensbrott även i USA

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.15