23948sdkhjf

Zalando skiftar till återvunnet

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Mode- och livsstilsföretaget Zalando har beslutat att minska sin användning av plastförpackningar. Plastpåsar för skönhetsprodukter ersätts med papperspåsar av återvunnet papper. Senast år 2020 ska alla Zalandos förpackningsmaterial vara 100 procent återvunna.

Läs också: Första böjbara träsugröret snart i handeln

– Vi ersätter just nu alla förpackningsmaterial för skönhetsprodukter från plast till papper. Skönhetsprodukter behöver extra skydd eftersom de ofta är bräckliga. Vi har hittat ett alternativ av papper som är 100 procent återvunnet och som dessutom kan återanvändas till andra ändamål. Samtidigt introducerar vi så kallade polybags, tunna textilskyddshylsor gjorda av mer än 60 procent återvunnen plast. Dessa förändringar minskar vår förbrukning av icke-återvinningsbar plast med cirka 625,6 ton jämfört med föregående år, säger David Hejgaard, Nordenchef på Zalando.

Bakgrunden till beslutet är att Zalando ser förpackningen som ett av de mest strategiska områdena inom e-handel. Frågan om hållbara förpackningar blir också allt viktigare för svenska konsumenter, vilket har bekräftats av PostNords och HUIs e-handelsstudie som släpptes tidigare under 2019, menar Zalando.

Även på europeisk nivå ser man samma trend. Enligt undersökningar anger så många som 75 procent av de europeiska konsumenterna att förpackningars hållbarhet påverkar deras köpbeslut.

– Förpackning är en av de viktigaste kontaktpunkterna som vi har med kunderna. Samtidigt är det ett komplext ämne. Vi strävar efter att minska antalet använda material och göra dem miljövänligare, men vi måste också se till att produkterna är säkert skyddade på väg till kunden. Som plattform påverkar vi vilka råmaterial vi använder och vi kan anpassa våra processer för att minska förbrukningen. På så sätt löser vi två miljöproblem: vi minskar både vårt koldioxidavtryck och avfall, säger David Hejgaard.

Som en del av strategin för hållbarare förpackningar har Zalando också investerat i en omställning för förpackningspåsar av kläder. Påsarnas råmaterial har ställts om från plast till återvunnet plast i 80% (PCR), vilket sparar upp till 40 procent av koldioxidutsläppen per kilo. På grund av sitt höga PCR-innehåll har Zalandos förpackningspåsar blivit utmärkta med Blue Angel-certifikatet, vilket innebär att de uppfyller höga krav på miljöskydd, hälsa och effektivitet.

Enligt Zalando skulle e-handelsförpackningar också kunna återanvändas i framtiden. Återanvändningen sänker koldioxidutsläppen och förlänger livscykeln för det ursprungliga råmaterialet. Baserat på denna idé planerar Zalando ett pilottest av återanvändbara förpackningslösningar.

Mer om: hållbarhet | Zalando
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Clas Ohlson förtätar butiksnätverket i Stockholm

Då öppnar underklädesjättens nya citybutik

På nytt jobb
Går till Butterick’s

Haglöfs stödjer global klimatstrejk – stänger butiker

”Vi är riktigt duktiga i mellanstora städer”

På nytt jobb
Han blir vd för svenska McDonald's

Nyhetsbrev

Nespresso byter läge och lanserar nytt butikskoncept

Arkiv

Lämnar XL-Bygg för konkurrent

Dansk modekedja till Sverige

Multibrandkonceptet omfattar drygt 20 butiker och butiken i Malmö blir den första utanför Danmark.

Åhléns nyinviger i Falun

På nytt jobb
Han ska leda Coops nya Digital-enhet

1

Stort svenskt intresse för obemannade Moby Mart

Kinnevik säljer i Zalando

Nu vill regeringen införa skatt på plastbärkassar

På nytt jobb
Trio ska sköta ruljansen i och omkring Mood

Dagligvaruindex: Augusti stark månad

På nytt jobb
Får nytt jobb hos Boozt

Byter läge efter 25 år

Brothers nyöppnar butik efter konkurs

Sökandet efter ny vd till Gina Tricot pågår

Kungsängen testar också pop up-koncept

"Tillväxten i den fysiska handeln är en brännhet fråga"

Här är Ica-handlaren som satsar på skotrar

Nordligaste Byggmaxbutiken

Optimistiskt i dagligvaruhandeln – pessimistiskt inom sällanköpshandeln

Ökad försäljning för H&M

Hållbarhetsaktör öppnar i Mood

Här stänger G-Star Raw

Ska garantera Lindex säkerhet

Norge ny marknad för Stadium Outlet

Zalando pilottestar återanvändbara fraktväskor

Gamestop stänger 180 till 200 butiker

Digital Ica-handlare talar på Retaildagen

Förbättrat Kappahl

Amazon under lupp för konkurrensbrott även i USA

Coop lägger ned anrik kosmetikbutik

Se alla Företagens egna nyheter

Namnskyltar för professionell användning i din butik

Tanums kommun installerar wifi besöksräknare i Fjällbacka

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.137