23948sdkhjf

Zalando skiftar till återvunnet

| Av Marcus Petersson | Tipsa redaktionen

Mode- och livsstilsföretaget Zalando har beslutat att minska sin användning av plastförpackningar. Plastpåsar för skönhetsprodukter ersätts med papperspåsar av återvunnet papper. Senast år 2020 ska alla Zalandos förpackningsmaterial vara 100 procent återvunna.

Läs också: Första böjbara träsugröret snart i handeln

– Vi ersätter just nu alla förpackningsmaterial för skönhetsprodukter från plast till papper. Skönhetsprodukter behöver extra skydd eftersom de ofta är bräckliga. Vi har hittat ett alternativ av papper som är 100 procent återvunnet och som dessutom kan återanvändas till andra ändamål. Samtidigt introducerar vi så kallade polybags, tunna textilskyddshylsor gjorda av mer än 60 procent återvunnen plast. Dessa förändringar minskar vår förbrukning av icke-återvinningsbar plast med cirka 625,6 ton jämfört med föregående år, säger David Hejgaard, Nordenchef på Zalando.

Bakgrunden till beslutet är att Zalando ser förpackningen som ett av de mest strategiska områdena inom e-handel. Frågan om hållbara förpackningar blir också allt viktigare för svenska konsumenter, vilket har bekräftats av PostNords och HUIs e-handelsstudie som släpptes tidigare under 2019, menar Zalando.

Även på europeisk nivå ser man samma trend. Enligt undersökningar anger så många som 75 procent av de europeiska konsumenterna att förpackningars hållbarhet påverkar deras köpbeslut.

– Förpackning är en av de viktigaste kontaktpunkterna som vi har med kunderna. Samtidigt är det ett komplext ämne. Vi strävar efter att minska antalet använda material och göra dem miljövänligare, men vi måste också se till att produkterna är säkert skyddade på väg till kunden. Som plattform påverkar vi vilka råmaterial vi använder och vi kan anpassa våra processer för att minska förbrukningen. På så sätt löser vi två miljöproblem: vi minskar både vårt koldioxidavtryck och avfall, säger David Hejgaard.

Som en del av strategin för hållbarare förpackningar har Zalando också investerat i en omställning för förpackningspåsar av kläder. Påsarnas råmaterial har ställts om från plast till återvunnet plast i 80% (PCR), vilket sparar upp till 40 procent av koldioxidutsläppen per kilo. På grund av sitt höga PCR-innehåll har Zalandos förpackningspåsar blivit utmärkta med Blue Angel-certifikatet, vilket innebär att de uppfyller höga krav på miljöskydd, hälsa och effektivitet.

Enligt Zalando skulle e-handelsförpackningar också kunna återanvändas i framtiden. Återanvändningen sänker koldioxidutsläppen och förlänger livscykeln för det ursprungliga råmaterialet. Baserat på denna idé planerar Zalando ett pilottest av återanvändbara förpackningslösningar.

Mer om: hållbarhet | Zalando
Håll dig uppdaterad med Dagens Handel
Är du prenumerant? Bli prenumerant

Med en prenumeration får du obegränsad tillgång till webbtidningen. Läs webbtidningen online.

Kommentarer (0)
Startsidan just nu

Nätapoteket går som tåget

Möbelkedjan Room i konkurs

Saknade kapital och kompetens för att starta näthandel.

JC Penney på fallrepet – men förnekar konkursplaner

Videointervju: Viktigt ta hand om talangerna som rekryteras

Besvikelse över XXL:s dåliga resultat

Ska minska både takten på nya butiker och storleken på butikerna.

Jeansbolaget utökar i Luleå – med nytt koncept

Nyhetsbrev

Sportamore växer – men ökar förlusten

Arkiv

Postnord återvände till förlust

Amazon misstänks för konkurrensbrott – granskas av EU

På nytt jobb
Byggmax värvar CFO från Addnode

Clas Ohlsons nätförsäljning dök

Junkyard blir norskt

Ägarbyte för Skandinaviens dominerande nätbutik för street fashion.

Första böjbara träsugröret snart i handeln

På nytt jobb
Hon ska leda Twilfits e-handelsresa

Barneys överväger konkurs

Axfoods e-handelslyft

På nytt jobb
Hemmakväll får ny vd

Så ska turisterna lockas till designbutikerna

Designtorget bakom ny kartguide.

Lindex + Boozt = sant

På nytt jobb
Vd-skifte på Gents

På nytt jobb
Hon ska bära Babybjörn

Weekday öppnar i Lund

Handeln rasar – regeringen vill förbjuda mer plast

"Symbolfrågor utan praktisk påverkan".

Scorett ökar till flaggskeppsbutik

På nytt jobb
Hon tar över Klarsynt

Nu är han ensam ägare till Gekås

Icas marknadsdirektör lämnar efter bara ett år

På nytt jobb
Lämnar ÖoB för Coop

Parfymutmanare stärker sig

Zalando skiftar till återvunnet

1 800 nya Amazonjobb i Frankrike i år

På nytt jobb
Ledningsskifte på Champion Norden

Ikea satsar på hemleverans av mat

TEKNIK
De ska placera Coop på den digitala kartan

Ica och Hemtex lanserar gemensamt varumärke

På nytt jobb
Axfoundation fördjupar hållbarhetsarbetet

TEKNIK
Digitala plånböcker på frammarsch

Se alla Företagens egna nyheter

Hållbar förpackningslösning till Eplehuset

Miljö och kvalitet i fokus hos Filippa K

Acne Studios kamp för miljön med miljövänliga förpackningar

Total emballagelösning till VÆRSGO

Interpay visar världens modernaste allt-i-ett terminaler på Retail Experience Live 2019, Kistamässan

Stormberg gör besparingar på emballage genom nytt samarbete

Hållbar design till Björn Borg

Emballagedesign för e-handel är effektiv branding

Påsen som driver trafik till ARK Bokhandels webbsida

Branding: Så väljer du rätt presentinslagning

Scanlux Packaging blev totalleverantör av emballage till Crosseyes

3 inslagningstrender till vår och sommar 2019

HOPE får miljövänliga och exklusiva påsar från Scanlux Packaging

Sju av tio vill näthandla med Swish – bland nyheterna i Ecster Pay 2.0

Nu lanserar vi vår bärbara betal/kassaterminal PAX E600 med intergrerad 8 tum androidskärm.

Äntligen lanseras den första betalterminalen med integrerad Androidenhet av Interpay.

Pressmeddelande Ecster Pay Link

Sänd till en kollega

0.132